Cabinetul Ciolacu stabilește beneficiarii ajutoarelor în contextul creșterii prețurilor la energie
Cabinetul Ciolacu va adopta o Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile.
Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește clarificarea instituțiilor responsabile, precum și a modului de implementare a sprijinului temporar aferent anului 2024 acordat categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, instituit prin art. I din Legea nr. 248/2023. Ținând cont de faptul că una dintre modificările relevante intervenite prin Directiva (UE) 2023/959 a Parlamentului și Consiliului modificare a Directivei 2003/87/CE este modificarea art. 10d alin. (2) în ceea ce privește utilizarea veniturilor provenite din certificatele de emisii pentru sprijinirea gospodăriilor cu venituri mici, inclusiv în zonele rurale și îndepărtate, pentru combaterea sărăciei energetice și pentru modernizarea sistemelor de încălzire ale acestora.
Termenul pentru implementarea Directivei (UE) 2018/2.002 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2012/27/UE privind eficiența energetică a expirat la finalul anului 2020.
Au fost înregistrate creșteri semnificative ale prețurilor la energie, cauzate de evoluția prețului la energie pentru consumurile energetice destinate populației și gospodăriilor individuale a dus la înregistrarea creșterii prețului final la consumator pentru energia termică livrată populației în sistem centralizat, fapt care afectează condițiile de trai ale gospodăriilor, în special pentru populația considerată vulnerabilă.
”Luând în considerare situația determinată de creșterea prețurilor în domeniul energetic pe plan internațional, precum și efectele provocate de aceste creșteri pentru toate domeniile de activitate socioeconomică din România, precum și necesitatea promovării unor măsuri de eficiență energetică și de eliminare a blocajelor existente, inclusiv în ceea ce privește investițiile, ținând cont de situația determinată de creșterea prețurilor în domeniul energetic pe plan internațional, precum și efectele provocate de aceste creșteri pentru toate domeniile de activitate socioeconomică din România, precum și de necesitatea eliminării blocajelor existente, având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Măsurile preconizate prin prezentul proiect de act normativ au în vedere adaptarea cadrului legal în vederea implementării sprijinului pentru compensarea, costului aferent achiziţiei şi montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice, sprijin instituit prin Legea nr. 428/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2024 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziției și montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. În sensul celor de mai sus, ținând cont de faptul că domeniul reglementat excedează domeniului de competență al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, astfel cum este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare, este necesară modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 166/2022, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare.
Termenul de 15 aprilie 2024, prevăzut la art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, a fost prorogat până la data de 31 august 2024 prin art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2024 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de cupluri mamă-nou-născut defavorizate cu tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile pentru nou-născuţi, pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi prorogarea unui termen. Este necesară prorogarea până la data de 31.12.2024 a termenului prevăzut la art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, în vederea asigurării definitivării mecanismului specific de acordare a sprijinului pentru compensarea costului aferent achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, precum și în vederea întreprinderii demersurilor pentru asigurarea sumelor necesare pentru acordarea sprijinului menționat.
Ministerul Energiei, în contextul mandatului legal statuat prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a inițiat o serie de întâlniri tehnice cu reprezentanții Băncii Europene de Investiții în vederea determinării posibilității de finanțare din Fondul pentru Modernizare, cu respectarea încadrării în dispozițiile de drept european în materie, în special art. 10d din Directiva 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și a Deciziei (UE) 2015/ 1814 privind înființarea și funcționarea unei rezerve pentru stabilitatea pieței aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările și completările ulterioare.
Până în prezent, în niciun alt stat beneficiar al Fondului pentru Modernizare, nu a fost identificată ca fiind finanțată o investiție similară cu sprijinul instituit prin Legea nr. 428/2023. Totodată, aprobarea oricărei propuneri de investiții din cadrul Fondului pentru Modernizare nu reprezintă o certitudine care poate fi asumată legal într-un termen determinat la nivel de act normativ, evaluarea acesteia fiind atributul unei terțe părți, respectiv a Băncii Europene de Investiții și a Comitetului de Investiții al Fondului pentru Modernizare.
Se propune ca unitatea de implementare a sprijinului constând în compensarea costului achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică să fie structura de specialitate din cadrul Ministerului Energiei, se spune în nota de fundamentare amintită.