Campionatul Național de Ciclism se va ține în Bulgaria
Într-o perioadă în care ciclismul a cunoscut o creștere spectaculoasă la nivel mondial și Jocurile Paralimpice au fost o rampă de lansare pentru atleții cu dizabilități, situația velodromului din România pare să fie departe de a reflecta această tendință. Singurul stadion de velodrom din țară se află într-o stare avansată de paragină și are șanse tot mai mici de a reveni la gloria sa de altădată.
Fostul Ministru al Sportului, Eduard Novak, care deține nu mai puțin de patru medalii paralimpice la ciclism, inclusiv o medalie de aur, a trebuit să se antreneze în Bulgaria, la Plovdiv, înainte de participarea sa la Jocurile Paralimpice de la Tokyo. Motivul? Lipsa unui velodrom de ultimă generație în România.
Novak a tras cu Ținutul Secuiesc
Cu toate acestea, se pare că dezvoltarea ciclismului nu a fost o prioritate pentru fostul Ministru al Sportului. Demersuri și proiecte au fost concentrate exclusiv în județele de influență politică, cu menționarea explicită a județelor Covasna, Harghita, Mureș și Alba.
Campionatul Național al României la pistă se ține în Bulgaria
Într-o ironie amară, Campionatul Național al României la pistă găsește adăpost în Bulgaria, în timp ce stadionul de velodrom de la Dinamo din București zace în paragină. Campionatul va avea loc începând de miercuri pe velodromul din orășelul bulgăresc Plovdiv.
Această situație dezolantă ilustrează cu tristețe călătoria dramatică a ciclismului în țara noastră, de la gloria și competițiile de primă clasă până la uitarea și neglijarea totală. Cu medalii paralimpice obținute de sportivii noștri în ciclism, este alarmant să vedem că infrastructura sportului a fost lăsată în paragină, în timp ce competițiile naționale se desfășoară pe teritoriul unei țări vecine. Această realitate tristă ridică întrebări serioase cu privire la angajamentul și prioritățile autorităților în promovarea și dezvoltarea sportului în România.
Singurul stadion de velodrom din România a fost construit în urmă cu 70 de ani
Singurul stadion de velodrom din România, situat în cadrul complexului sportiv Dinamo din București, a fost construit acum 70 de ani și este acum într-o stare de degradare avansată. În trecut, acest velodrom găzduia competiții de ciclism, dar acum, cu pista sa crăpată și tribunele degradate, acesta a devenit mai degrabă o ruină. Din păcate, acest stadion care a fost odată sursă de mândrie pentru cicliștii români servește acum drept loc de aterizare pentru elicopterele care transportă pacienții la Spitalul de Urgență Floreasca.
Pentru cei care doresc să ajungă la pista de ciclism de la Dinamo, aceasta este o aventură în sine. Trebuie să treacă mai întâi de stadionul de fotbal Dinamo, care și el este în stare de degradare, și apoi de terenul secund. Velodromul în sine este o construcție ovală cu tribune degradate și o pistă de beton spartă, cu un teren central denivelat, care amintește de o epocă trecută.
În ciuda eforturilor primăriilor de-a lungul anilor, inclusiv construirea unui velodrom în Parcul Nicolae Romanescu din Craiova, acesta nu a reușit să se ridice la standardele internaționale necesare pentru ciclismul de performanță și este acum utilizat pentru alte evenimente precum concursuri de automobilism, bâlciuri și concerte.
Cu toate acestea, ciclismul a avut o prezență semnificativă în România în trecut, cu velodroame în București și alte orașe. Cu toate acestea, situația actuală a singurului velodrom din țară pare să indice că acest sport risca să devină o amintire din trecut.
Investiție inutilă la Craiova
Primăria din Craiova a construit în urmă cu 10 ani un velodrom în Parcul Nicolae Romanescu, dar constructorii nu au reuşit să toarne betonul cu înclinaţia impusă de standardele internaţionale şi este impracticabil pentru ciclismul de performanţă. Periodic, acolo se organizează concursuri de automobilism, bâlciuri şi concerte, iar mai nou au făcut o pistă de karturi.
În concluzie, singurul velodrom din România se află pe cale de dispariție, iar acest lucru ridică întrebări cu privire la viitorul ciclismului în țara noastră. Cu toate că ciclismul a avut o istorie bogată în România, se pare că este nevoie de eforturi semnificative pentru a revitaliza acest sport și a oferi oportunități atleților care doresc să-și dezvolte carierele în ciclism.
Citește și: Turul României se reprogramează în perioada 18-22 octombrie 2023
În 1890 Bucureştiul avea velodrom, în 2023 are o ruină
Ciclismul s-a aflat printre primele sporturi practicate în România, alergările pe pistă pe primul velodrom construit din lemn în Bucureşti, la Şosea, lângă Bulevardul Kisseleff, fiind organizate de elita Capitalei încă din ultimul deceniu al secolului XIX.
Ediţia a III-a a cotidianului „Epoca” din 31 martie 1896 anunţa mare eveniment sportiv pe velodromul de la Şosea: ,,Velodromul Kisseleff – Mari alergări de bicicletă, mare concurenţă între d-nii Bruno Von Ptichner şi Jean Mihăescu. Duminică, 31 Martie 1896, începutul alergărei la orele 2 p.m. Cursa I. Viteza (prof.), 1 tur 250 metri, contra cronometru, cine va bate recordu de 29 ¼ secunde premiu 80 lei, înscrierea 4 lei. Cursa II. Amatori 10 tururi 2500 metri pentru 3 premiuri objecte, înscrierea 4 lei. Cursa III Viteză (prof.) 10 tururi 2500 metri pentru championagiul Romîniei va primi o medalie de aur în valoare de 200 lei, premiul II si III cîte un object de artă, înscrierea 5 lei. (…) Toţi amatorii cari au alergat în curse profesionale şi nu au luat nici un premiu în bani nu sunt sterşi dintre amatori. Directia îşi reserve dreptul în casul cînd pentru cursurile de Juniori şi amatori nu vor fi concurenţi ânscrişi înainte cu o zi, a schimba programul. Alergătorii înscrişi la curse sunt scutiţi de taxa de intrare în Velodrom. Înscrieri nu se vor primi nici una, sub nici un cuvînt, în ziua cursei. Musica militară va distra pe onor Public cu cele mai noui arii naţionale. Bufetul va fi bine aranjat. Preţurile locurilor; Loje de rînd I 20 lei, Loje de rînd II 12 lei, Stal I 4 lei, Stal II lei 2,50. Stal III lei 1,50, Intrarea 1 leu. Dacă vor fi 2 alegători va fi numal 1 premiu. Dacă vor fi 4 alergători vor fi numai 2 premiuri. Dacă vor fi 6 alergători vor fi 3 premiuri. În cas de ploaie, programul de Vineri va fi valabil pentru alergarea de Sîmbătă 30 Martie”, era textul care chema bucureştenii la o cursă de biciclete pe velodrom, în urmă cu 133 ani.
Mai târziu, în perioada interbelică, apare atestat un alt velodrom, de la Şoseaua Ştefan cel Mare, construit pe locul actualului stadion Dinamo. După schimbarea regimului şi apariţia clubului Dinamo, velodromul este transformat în stadion de fotbal, iar cicliştilor le este destinată o nouă pistă, în spate, pe locul fostului Hipodrom Floreasca.