Când a apărut în București primul tramvai tras de cai; cât costa călătoria și ce făceau „blatiștii” când erau prinși

Publicat: 05 ian. 2025, 18:13, de Vera Popa, în LIFESTYLE , ? cititori
Când a apărut în București primul tramvai tras de cai; cât costa călătoria și ce făceau „blatiștii” când erau prinși
București: primul tramvai tras de cai

Primul tramvai tras de cai și-a făcut apariția în București la 28 decembrie 1872.

Bucureștiul a fost al doilea oraș din România cu acest tip de vehicul. Primul oraș din țară care a beneficiat de acest fel de transport a fost Timișoara, care l-a inaugurat la 8 iulie 1869, orașul de pe Bega fiind al treilea oraș din lume, după New York (1825) și Paris. (1854).

Denumit de oameni traivan, transgavan sau „tranca-fleanca”, tramvaiul cu cai din București fusese adus cu un an înainte de un belgian, Slade Mermee. Acesta, împreună cu autoritățile locale ale acelor vremuri, a făcut și „drumul de fier american”. Acesta era drumul pe care avea să se deplaseze tramvaiul cu cai.

Prima linie inaugurată – Bariera Mogoșoaia – Calea Moșilor

Prima linie inaugurată pleca din Bariera Mogoșoaia și se termina pe Calea Moșilor.

La capetele de linie se schimbau caii obosiți, care erau hrăniți și îngrijiți. În acest timp, vizitiii serveau câte un mizilic și o cinzeacă de țuică.

Cât costa o călătorie cu tramvaiul prin București

Tarifele pentru o călătorie erau de 15 bani pentru cei care călătoreau stând jos și de 10 bani pentru cei care stăteau în picioare. Cei care mergeau peste trei stații trebuiau să scoată din buzunar 40, respectiv 30 de bani.

Existau și controlori, care erau îmbrăcați la fel ca vatmanii (vizitiii) respectiv cu uniformă și șapcă roșie..

Mulți „blatiști” săreau din mers

Cei care erau prinși fără bilet erau obligați să achite călătoria, însă mulți dintre aceștia săreau din mers, datorită faptului că viteza de deplasare era mică.

Tramvaiul cu capacitatea de „doi cai-putere” avea să funcționeze în București până în anul 1894, fiind înlocuit de cel electric.