Când a apărut Moș Crăciun și care e rolul Coca-Cola în această poveste

Publicat: 25 dec. 2024, 09:43, de Cristian Matache, în NECONVENTIONAL , ? cititori
Când a apărut Moș Crăciun și care e rolul Coca-Cola în această poveste

Cine a ajutat la crearea imaginii lui Moș Crăciun în America de Nord? Mitul Coca-Cola este doar o mică parte din poveste.

Multe aspecte ale sărbătorii americane de Crăciun au fost importate din Europa și, în special, din Germania. Poate că olandezii i-au dat numele în engleză, dar Moș Crăciun îi datorează cea mai mare parte a imaginii sale actuale unui caricaturist politic german-american premiat.

Reprezentarea a fost creată cu doar câțiva ani înainte ca artistul Thomas Nast să creeze descrierea modernă acceptată a lui Moș Crăciun în timpul Războiului Civil și în anii care au urmat imediat.

Ilustratorul Thomas Nast a popularizat imaginea lui Moș Crăciun pe care am ajuns să-l cunoaștem și să-l iubim. Una dintre primele înfățișări cu elful vesel l-a arătat pe un Moș Crăciun cu tematică patriotică distribuind cadouri soldaților americani campați în Culpeper County de Crăciun, în 1863.

Al doilea desen, din 1881, îl prezintă pe Moșul mai rubicond, foarte asemănător cu cel de azi.

Thomas Nast s-a născut la Landau in der Pfalz (între Karlsruhe și Kaiserslautern) la 27 septembrie 1840. Tatăl său, pe nume și Thomas, a fost trombonist într-o formație militară a Regimentului 9 bavarez. Mama lui era Appolinia Abriss. Când avea doar șase ani, el și sora lui Andie au ajuns în New York împreună cu mama lor. (Tatăl său a sosit trei ani mai târziu, după ce și-a încheiat serviciul pe o navă americană.)

După studii de artă la New York, Nast a devenit ilustrator pentru Ziarul Illustrat al lui Frank Leslie la vârsta de 15 ani. Tatăl său a murit brusc, iar Thomas a devenit susținătorul familiei. Până la vârsta de 19 ani, lucra la Harper’s Weekly și mai târziu a călătorit în Europa cu o misiune pentru alte publicații (și a făcut o vizită în orașul său natal din Germania). Curând a fost un celebru caricaturist politic.

În septembrie 1861, la numai șase luni de la întoarcerea sa din Europa, Nast s-a căsătorit cu Sarah Edwards, o tânără doamnă din înalta societate din New York. Sarah a adus dragoste, bani și inspirație soțului ei. Ea și-a împărtășit pasiunea pentru fabule și mitologie, pe care Nast le-a folosit pentru a-și îmbogăți desenele animate și umorul.

Nast este cel mai bine amintit astăzi pentru desenele sale politice mușcătoare care vizează „Boss Tweed” și ca creatorul mai multor icoane binecunoscute din SUA, inclusiv simbolul elefantului republican. 

Mitul Coca-Cola și Moș Crăciun

În 1931, o firmă celebră l-a preluat pe grăsunul cu barbă și l-a marketizat. Haddon Sundblom creează o serie de reclame pentru Coca-Cola. Imaginea lui de Moș Crăciun este foarte apropiată de cea a lui Nast, actualizându-l cu un aspect ceva mai modern. Revista populară și reclamele publicitare ajută la standardizarea caracteristicilor bunicilor lui Moș Crăciun. Astfel, legenda conform căreia Coca-Cola a creat imaginea lui Moș Crăciun nu este adevărată.