Când biserica alege darul în locul harului
Decizia fără precedent luată de Mitropolia Moldovei și Bucovinei condusă de mitropolitul Teofan potrivit căreia nunțile pot avea loc și în post a scandalizat întreaga societate românească și a demonstrat totodată că agenda mai marilor Bisericii Ortodoxe Române nu mai are nimic comun cu smerenia, credința și aplecarea către cei au sufletele încărcate de supărare și durere.
Mai marii Mitropoliei Moldovei și Bucovinei încearcă să-și justifice demersul fără precedent prin faptul că în ultimii doi ani ceremoniile au fost amânate din cauza pandemiei. În schimb, susțin că această decizie este valabilă pentru acest an, dar cu o sigură condiție: să se obțină dispensă de la Mitropolie iar dispensa se referă doar la Taina Sfintei Cununii.
„În ultimii doi ani, multe nunți s-au amânat din cauza pandemiei, astfel încât anul acesta sunt decalate toate, iar disponibilitatea la săli, la localuri, înțelegem că este limitată. În acest context, tinerii care vor să se căsătorească, vin la noi, la Mitropolie, pentru a solicita o dispensă referitoare la oficierea Tainei Cununiei și în zilele de post”, au precizat reprezentanții Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.
Tot ei lasă de înțeles că dispensa este strâns legată de bani. ” În primă fază, noi îi îndemnăm să schimbe data nunții, acesta fiind primul pas. Dacă acest lucru nu se poate, motivat, așa cum am spus, de situația ultimilor doi ani de pandemie, fie au plătit un avans la local, bani pe care îi pot pierde, fie au un contract ferm încheiat pe care nu-l pot modifica unilateral, Biserica vine în sprijinul acestora pentru a se putea oficia Taina Sfintei Cununii”, dar „Atenție! Noi nu dăm dispensă pentru mâncare şi băutură, adică pentru ceea ce ţine de partea de petrecere, ci pentru Cununia religioasă, un pogorământ prin dispense în conformitate cu canoanele Bisericii, o manifestare concretă a atitudinii de condescendenţă, de înțelegere, faţă de acești tineri”.
Inițial justifică dispensa prin faptul că ”au plătit un avans la local, bani pe care îi pot pierde, fie au un contract ferm încheiat pe care nu-l pot modifica unilateral”, dar, în același timp, susțin că ”Noi nu dăm dispensă pentru mâncare şi băutură”. Atunci, care este rolul dispensei pentru perioada de post dacă nu se dă dispensă și pentru mâncare și băutură? E ca în ”O scriosoare pierdută” a lui Ion Luca Caragiale: ”Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”.
Până acum, rânduielile Bisericii Ortodoxe Române interziceau preoților să țină slujbe pentru cununii în anumite perioade, cum sunt, de exemplu, Postul Paștilor, cel al Nașterii Domnului, Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel sau Postul Adormirii Maicii Domnului, dar și în alte zile de peste an clar stabilite. Numai că, acum, prin această decizie, mai marii ortodoxiei românești au adus în prim plan o cutumă veche a celor care îmbracă haina preoțească.
Când absolvenții seminarelor teologice îmbracă pentru prima dată haina preoțească trebuie să aleagă în har și dar. Cei care aleg harul spun adio darului, iar cei aleg darul își iau adio de har. Practic, prin dispensa pentru nuntă în post, cei de la Mitropolia Moldovei în frunte cu Teofan, dar și cu binecuvântarea Patriahului Daniel, au ales să pună darul mai presus de har.
De ce oare nu au dat dispensă și pe perioada pandemiei ca să nu mai fim tratați ca infractorii atunci când mergeam la cimitir să aprindem o lumânare pentru cei plecați la ceruri? Sau să fi dat o dispensă ca să nu mai fie îngropați în saci de plastic cei decedați de COVID? Practic, goana după bani a schimbat rânduielile bisericești, ajungându-se ca darul să ia locul harului că de restul se ocupă Bunul Dumnezeu!