Când renunță aeroporturile la regula lichidelor de 100 ml din bagajele de mână
Pe măsură ce aeroporturile adoptă tehnologii de ultimă generație, ele vor renunța la regula lichidelor de 100 ml din bagajele de mână.
Acest lucru va fi posibil datorită scanerelor CT ultramoderne care vor elimina regula care limitează la 100 ml lichidele din bagajele de mână, ceea ce va eficientiza controalele de securitate și va reduce timpul de așteptare.
Așa cum se știe, pentru pasagerii companiilor aeriene există obligația din 2006 să limiteze la 100 ml fiecare flacon cu lichid din bagajele de mână.
Această regulă a fost instituită după ce poliția britanică a dejucat un complot terorist în care explozibili lichizi fuseseră deghizați în băuturi răcoritoare în mai multe curse aeriene transatlantice, arată Euronews. Lichidele (apă oxigenată și alte substanțe) fuseseră injectate în sticle de suc, lăsând dopurile sigilate. Dacă ele sunt amestecate cu alte substanțe, se poate realiza cu ușurință un explozibil.
Regula ar putea să dispară după 18 ani
Regula privind lichidele din bagajul de mână urmează să dispară în unele țări, grație instalării unor scanere avansate în aeroporturi. Cu ajutorul tehnologiei Tomografiei Computerizate (CT) cu raze X, similară celei din domeniul medical, vor fi furnizate imagini 3D cu interiorul bagajelor.
Se va putea realiza astfel o analiză amănunțită, asemănătoare cu „despachetarea digitală a bagajului”, deoarece imaginile pot fi rotite la 360 de grade și mărite, ceea ce înseamnă o îmbunătățire considerabilă față de imaginile 2D utilizate acum în cele mai multe aeroporturi.
Scanerele de ultimă generație pot detecta explozivi, inclusiv lichizi, precum și alte pericole, datorită utilizării unor algoritmi sofisticați, potrivit Departamentului pentru Transport din Marea Britanie.
Actualele scanere 2D pot face deosebirea între materialele organice și cele anorganice, afișându-le în culori diferite. Scanerele CT merg, însă, și mai departe. Datorită inteligenței artificiale, ele pot face distincție între tipurile de lichide – precum apa, apa oxigenată sau alcoolul cu concentrație ridicată, oferind o imagine completă a dispozitivelor electronice, potrivit producătorului Sens-Tech.
Dacă un obiect arată suspect, bagajul va fi examinat amănunțit de ofițerii de securitate.
Ce planuri are Europa
La acest moment, există deja aeroporturi europene care au renunțat la limita de 100 ml. Noile scanere sunt deja în uz pe Teesside International Airport din County Durham, Marea Britanie, Schiphol, din Amsterdam și aeroportul internațional Leonardo da Vinci din Roma.
Mai multe aeroporturi din Marea Britanie, inclusiv cele londoneze Gatwick și Heathrow, au testat echipamentele în ultimii ani. Luna iunie, este data limită pentru implementarea noii tehnologii stabilită de Guvernul britanic, cu toate că unele aeroporturi au anunțat că 2025 e un termen mai realist.
Regula celor 100 ml va fi eliminată în termen de doi ani de la instalarea noii aparaturi. Până atunci, tehnologia nu va reduce timpul de așteptare. Dar, în final, sistemul simplificat ar putea ajuta aeroporturile să proceseze cu 30% mai mulți pasageri pe oră, potrivit Sens-Tech.
În viitor, pasagerilor din Marea Britanie li se va permite să aibă până la doi litri de lichide în bagajul de mână și nu vor fi niciun fel de restricții la bagajele de cală. Astfel, nu va mai fi nevoie să fie introduse lichidele în pungă de plastic sau să fie separate de bagaje atunci când trec prin control.
În prezent, doar câteva aeroporturi din Europa plănuiesc să instaleze scanere 3D. Unele din Statele Unite, precum Hartsfield-Jackson din Atlanta, O’Hare din Chicago și LaGuardia din New York, le utilizează deja. De asemenea, aeroportul internațional Qatar’s Hamad din Doha folosește scanere de ultimă generație. Până când, însă, aceste scanere vor acoperi întreg sistemul în Statele Unite, va mai trece ceva ani, ceea ce înseamnă că va mai fi păstrată regula celor 100 ml pentru siguranța zborurilor încă o vreme.