Cardul pentru plata energiei, inutil pentru persoanele vulnerabile
Cardurile de energie în valoare de 700 lei acordate de Guvern de două ori/an pentru plata facturilor de energie continua să creeze probleme majore persoanelor vârstnice şi vulnerabile.
La momentul lansării acestui program, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, recunoştea că noul sistem de ajutor guvernamental impus persoanelor cu venituri scãzute are bube, dar sublinia că autorităţile sunt gata să rezolve rapid orice deficienţă apărută.
„Fiind o măsură cu un asemenea impact în ceea ce privește numărul de beneficiari, este firesc că nu poate exista un tipar standard. Noi trebuie să fim pregătiți pentru a preîntâmpina orice posibilă deficiență”, declara ministrul Marcel Boloş. Culmea este că deşi au trecut aproape două luni de la lansarea programului de sprijin finanţat din fonduri europene, Guvernul nu a făcut decât să realizeze un ghid, despre care se spune că “soluționează toate spețele speciale ce pot să apară în procesul de acordare și utilizare a cardurilor de energie”.
Cu toate acestea, din neştiinţă sau nepăsare, Guvernul a dovedit căl nici sistemul implementat şi nici Ghidul “minune” nu oferã rezolvãri ale vulnerabilităţlor sistemului de plată implementat prin intermediul Companiei Naţionale Poşta Română (CNPR) şi până acum nimeni nu a fost interesat să soluţioneze deficienţele reclamate de sute de mii de persoane vulnerabile.
Sistemul implementat de Guvern pentru ajutorarea persoanelor cu venituri minime la plata facturilor la energie, dar şi ghidul “minune” în care sunt prezentate 27 de potenţiale cazuri speciale, au o serie de “bube” care dau mari bătăi de cap beneficiarilor de carduri de energie.
Nici ministerul Digitalizării (condus de Sebastian Burduja), nici ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (condus de Marius Constantin – Budăi) şi nici ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (condus de Marcel Boloş), toateimplicate în acest program finanţat din fonduri europene şi destinat persoanelor vulnerabile, nu au luat în calcul faptul că sistemul implementat prezintă deficienţe şi, deşi au fost sesizaţi, nu au făcut nimic pentru a rezolva problemele cu care se confruntă “seniorii” vulnerabili ai României – după cum i-au botezat guvernanţii pe vârstnicii neputincioşi.
Aberaţia 1 – Posesorii de card de energie nu pot plăti facturile decât la oficiile poştale din localitatea de domiciliu
O primă problemă sesizată de posesorii de carduri de energie încã de la debutul programului guvernamental a fost aceea că o persoană care se deplasează pentru scurtă vreme din localitatea de domiciliul în altă localitate nu îşi poate plăti factura de energie cu cardul oferit de Guvern la orice oficiu poştal din localitatea unde s-a deplasat.
Ca atare, persoanele vulnerabile care pleacă la un moment dat din localitatea unde au domiciliul într-o altă localitate, fie pentru a-şi face analize sau pentru a urma un tratament medical, fie pentru a-şi vizita rudele, se trezesc în imposibilitatea de a îşi achita la termen factura la energie pentru adresa de domiciliul cu cardul primit de la Guvern la un oficiu postal din localitatea unde ss-a deplasat.
Motivul? Sistemul implementat de Guvern nu oferã posibilitatea plăţii facturilor la energie cu cardul decât la oficiile poştale din localitatea unde beneficiarul de card are domiciliul înscris în cartea de identitate.
Aberaţia 2 – Un posesor de card de energie cu afecţiuni neropsihice grave, obligată să dea împuternicire olografă altei persoane pentru a avea achitate facturile
O a doua problemă neluată în calcul de guvernanţi priveşte persoanele cu afecţiuni grave (de genul afecţiunilor neuro-psihice sau imobilizate la pat), pentru care nu s-a instituit tutela sau curatela printr-o decizie/hotărâre judecătorească şi care nu au nici capacitatea fizică şi psihică de a scrie o împuternicire olografă. Cine le plăteşte acestor posesori de card facturile la energie? Nimeni!
Asta deoarece regula impusă de Guvern pentru plata facturii la energie a unei persoane aflată într-o asemenea situaţie de către o altă persoană este imposibilă la orice oficiu poştal în lipsa unei împuterniciri olografe de reprezentare semnată de posesorul de card guvernamental sau a unei decizii/hotărâri judecătoreşti de tutelă sau curatelă pentru respectiva persoană.
Poşta Română recunoaşte că sistemul are “bube”, dar nu e treaba ei
Pentru a vedea cum înţelege Guvernul să soluţioneze aceste două probleme, am contactat “actorii” acestui “carusel”. Prima instituţie contactată a fost CN Poşta Română, la call center-ul 0319966 destinat rezolvãrii situaţiilor speciale. Operatorul call-center ne-a confirmat că pentru cele două situaţii menţionate de noi nu exista o rezolvare, deoarece Guvernul nu a luat în calcul aceste aspect şi nici nu le-a remediat până acum, cu toate că au existat mii de sesizări în acest sens.
În schimb, operatorul ne-a recomandat să achităm online facturile persoanelor aflate în cele două dintre cazurile sesizate, prin interemediul site-ului CN Poşta Română. Numai că operatorul ne-a indicat un link care era inoperabil! (https://www.posta-romana.ro/alte-servicii.html – MIPE sprijin persoane vulnerabile).
Aşa că am sunat la Poşta Română! Alina Bădălan, coordonator al Compartimentului Comunicare şi Relaţii Publice, a recunoscut – asemenea operatorului call-center – că cele două probleme pe care le-am sesizat sesizat nu au fost luate în calcul la momentul implementării programului şi nimeni nu a luat până acum taurul de coarne pentru a găsi o soluţie.
Plata online, inexistentă pentru bătrânii săraci şi bolnavi din mediul rural
Cât priveşte plata online a facturilor pe baza cardului eliberat de Guvern, domnia sa ne-a indicat pe site-ul Poştei Române un link diferit decât cel oferit iniţial de operatorul call center (https://www.posta-romana.ro/sprijin-pentru-romania.html). Într-adevăr, respectivul link era operabil, însă trebuie precizatã că la plata online a facturii trebuie încărcate obligatoriu şi o serie de documente.
Primul este cardul de energie emis pe numele persoanei care face plata online şi care trebuie să fie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal. Al doilea este actul de identitate al beneficiarului de sprijin. Nu în ultimul rând trebuie încărcate documentele justificativ prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari. Fără a încărca aceste documente, plată facturilor de energie cu cardul guvernamental nu poate fi finalizată!
Reprezentanta CNPR, Alina Bădălan, ne-a indicat că “respectivele documente trebuie să fie încărcate în format jpeg (n.r.- foto), iar fotografiile trebuie să fie clare”. Chestionată dacă sistemul permite şi încărcarea documentelor solicitate în format “pdf”, oficialul CNPR a dat din umeri. Am întrebat oficialul CNPR dacă un bătrân neiniţiat în alte digitalizării este în stare să facă toate aceste operaţiuni. Răspunsul a fost o recunoaştere a faptului că “sistemul este mai greoi” şi din acest motiv “este bine ca cei neiniţiaţi să fie ajutaţi de cunoscători”.
Poştaşul nu va bate niciodată la uşa nimănui dacă nu e plătit
Dar ce te faci însă când milioane de posesorii de card din mediul rural nu doar că nu sunt iniţiaţi în ale tehnologiei inteligente sau nu au pe nimeni să-i ajute, ci nu dispun de dotările tehnice necesare (telefon intelligent, computer, legătură la internet, scanner etc) pentru a face plăţi online?
Răspunsul oficialului CNPR a fost acela că poştaşul va bate la poarta acestei categorii de persoane pentru a prelua plăţile facturilor. Însă lucrurile nu stau aşa. Ghidul pentru situații speciale elaborate de autorităţi precizează clar “Ce trebuie să facă beneficiarul pentru a achita de la domiciliu factura la energie, prin intermediul poștașului?”. Răspunsul sună aşa: “Beneficiarul va suna la serviciul de Call Center și va solicita prezența poștașului la locul de consum în vederea plății facturilor.
Beneficiarului i se vor comunica data și intervalul orar când va veni poștașul, precum și documentele pe care trebuie să le prezinte acestuia în vederea efectuării plății”. Serios? Să revenim iarăşi la cea de-a doua problem ridicată:persoanele cu afecţiuni grave (de genul afecţiunilor neuro-psihice sau imobilizate la pat), care nu au capacitatea fizică/psihică de a scrie o împuternicire olografă şi care nu au nici telefon.
Ce fac oameni aceştia? Nimic! Vor rămâne neputincioşi, cu facturile neplătite, pentru că poştaşul nu va bate niciodată la poarta lor de bunăvoie, deoarece nimeni nu face muncă patriotică. In mod normal, Guvernul trebuie să discutre la momentul implementării programului cu autorităţile locale pentru a avea o evidenţă clară a persoanelor vulnerabile din punct de vederea psihic sau fizic şi să impună în relaţia cu Poşta Română ca poştaşul să fie obligat să meargă la domiciliul acestora.
Burduja şi Boloş, prea ocupaţi cu munca la … stat
După Poşta Română am contactat Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. Extrem de amabil, secretarul de stat Cristian Vasilcoiu, a ascultat problemele expuse şi deşi a fost de acord că exista lacune, a menţionat că o remediere a acestor “excepţii” se poate face doar prin Hotărâre de Guvern, dar nu mai devreme de … două luni. Domnia sa ne-a sugerat că pentru acest proiect social, de relaţia cu Poşta Română se ocupă ministerul Digitalizării condus de Sebastian Burduja. Aşa că l-am contactat telefonic şi pe “copilul-minune” al digitalizării României.
Probabil mult prea ocupat cu “trebuşoarele” ţării, domnul Burduja nu a răspuns la numãrul de telefon plătit de contribuabilul român, dar a trimis un mesaj: ”Îmi pare rău, nu pot răspunde acum. Vă rog să îmi scrieţi mesaj”. I-am remis şi noi un mesaj şi l-am rugat să ne acorde un minut pentru a-i expunde vulnerabilităţile plăţii digitale a facturilor la energie cu cardul guvernamental. Nu ne-a răspuns la sms. L-am apelat peste mai bine de o oră. Am primit acelaşi mesaj: ”Îmi pare rău, nu pot răspunde acum. Vă rog să îmi scrieţi mesaj”. I-am retrimis un alt mesaj, dar nici de aceastã dată ministrul Burduja nu s-a sinchisit să dea un semn de viaţă…
Într-un final l-am contacat telefonic pe ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş. Nici domnia sa nu a răspuns la apel pe telefonul plătit de contribuabilul român. Aşa că i-am trimis un sms. La care nu a ne-a răspuns, semn că ţine la banii contribuabilului şi face economie. Aşa că ne-am luat inima în dinţi şi l-am mai “deranjat” cu un apel… Nici de aceastã dată nu ne-a răspuns.
Ce să mai zici când miniștri nu răspund? Absolut nimic. Ca simplu cetăţean trebuie să te bucuri, pentru că este dovada că cei care conduc ţărişoara nu au timp să stea de “gargară” cu jurnalişti, fiind prea ocupaţi să muncească la … stat.
Dar nu-i bai! O să vă mai “deranjăm”, domnilor! Nu de alta, dar dorim să vă oferim pe tavă soluţiile pentru rezolvarea rapidă a problemelor cu care se confruntă milioane de “fericiţi” posesori de carduri guvernamentale.
Vom reveni. Însă până atunci, posesorilor de carduri “minune” care se confruntă cu probleme la momentul plăţii facturilor la energie, le recomandăm să lectureze pe site-ul CNPR “Ghidul cardurilor de energie. Tot ce trebuie să știi despre ajutorul de 1.400 de lei pentru plata facturilor”. (https://www.posta-romana.ro/a1654/alte-servicii/mipe-sprijin-pentru-persoanele-vulnerabile/sprijin-pentru-compensarea-pretului-la-energie/ghidul-cardurilor-de-energie.html)