Care este firma din Cluj la care apelează constructorii străini când o dau în bară la autostrăzi
În lumea construcțiilor de autostrăzi din România, există o firmă din Cluj pe care constructorii străini o caută atunci când se confruntă cu provocări serioase.
Această firmă a jucat un rol crucial pe loturile 1 și 2 ale autostrăzii Sebeș-Turda, acolo unde grecii și italienii au întâmpinat dificultăți majore în finalizarea proiectului. Însă, această echipă de constructori a intervenit și când nimeni nu se mai aștepta, la nodul de la Chețani, și a finalizat lucrările, chiar dacă nu și-a primit încă banii pentru aceasta.
Au lucrat pe loturile 1 și 2 ale autostrăzii Sebeș-Turda când grecii și italienii nu reușeau să finalizeze proiectul. Au intrat și terminat, când nimeni nu se mai aștepta, la nodul de la Chețani, pentru care nu și-au primit banii nici până în prezent. Munceau din greu și își luau banii cu dificultate și întârzieri majore, chiar la facturi cu scadența la 90 zile, de la antreprenorii străini. Și acum lucrează subantreprenoriat, tot pentru autostrăzile românești.
Cine sunt acești angajați? Sunt cei care formează echipa de constructori de la Marcotim Impex S.R.L. din Ciucea, județul Cluj, pe care i-am întâlnit la „datorie” pe Autostrada Sibiu-Piteşti, a cărei lungime totală va fi de 122,11 kilometri.
Trebuie precizat că Autostrada Sibiu-Piteşti este împărţită în cinci loturi: Sibiu-Boiţa, Boiţa-Cornetu, Cornetu- Tigveni, Tigveni-Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş-Piteşti. De asemenea, această autostradă mai are opt noduri rutiere şi nouă tuneluri, iar până în prezent s-a inaugurat deja prima secțiune, cea dintre Sibiu și Boița.
„Un șantier de autostradă e o construcție nouă care cere dăruire, sacrificiu, strictețe și disciplină. Noi lucrăm doar pe terasamente, începem de la prima cupă de pământ scoasă de pe traseu și mergem până la primul metru de asfalt. Ni se dă proiectul și lucrăm sub îndrumarea antrepenorului, respectând și regulile proiectului și ale antreprenorului. Subliniez, cu respectarea tuturor regulilor de proiectare, de organizare a muncii, de sănătate și securitate a muncii”, ne-a declarat Mircea Rotar, șef șantier terasamente la SC Marcotim Impex SRL Ciucea-Cluj, pentru lotul 5 al Autostrăzii Pitești-Sibiu.
Ce înseamnă de fapt Lotul 5, Curtea de Argeș- Pitești? Este vorba de 13 poduri, 3 pasaje, un viaduct, 3 noduri rutiere la Curtea de Argeș, Băiculești și Bascov, două spații de servicii, câte unul pe fiecare sens, care vor fi amenajate modern, două parcări de scurtă durată, de-o parte și de alta a drumului, două centre de coordonare și întreținere, la Bascov și la Curtea de Argeș.
13 km – 220.000 de transporturi pentru 2,5 milioane de metri cubi de pământ
„Când se deschide un șantier e important să ne acomodăm cu noul personal și să facem repede achizițiile de materiale”, mărturisește Mircea Rotar. „Se spune că noi, șantieriștii, suntem mai altfel. Da, așa e. Dar la noi, oamenii, paradoxal, sunt mai disciplinați pentru că munca este mai grea. Lucrăm câte 12 ore pe căldură, pe frig. Nu contează cum e vremea.
Aici, la Pitești – Curtea de Argeș, am semnat contractul cu antreprenorul în mai 2022, pentru 13 km, cu o cantitate de umpluturi de 2,5 milioane mc. Adică, un deal mare sau 220.000 de transporturi de camioane sau basculante., dar am terminat lucrările cu două luni înainte de termen. În construcții, mai dese sunt întârzierile, dar nouă ne place să ne terminăm treaba ca să putem lua altă lucrare și să mergem mai departe”, a subliniat Mircea Rotar.
„Salariile la noi sunt bune pentru angajații noștri”
Echipa Marcotim a fost clădită în 7, 8, 9 ani, cu ingineri bine pregătiți care au în spate lucrări de autostrăzi, dar și cu muncitorii de pe utilaje, școliți în timp. Însă, la Marcotim s-au negociat „la vedere” salariile tuturor angajaților, adică salarii de la 4.000 de lei pentru cei necalificați și până la 10.000 de lei pentru ingineri. E mult, e puțin? Nu știm. Dar cert este că toți angajații sunt mulțumiți!
„Acum ne e puțin mai greu până când vom afla concret cum se va modifica legislația. Nu vrem să fie afectate salariile nete ale angajaților dar, cu siguranță, va avea de suferit firma. Salariile la noi sunt bune pentru angajații noștri, dar dacă vor fi modificări legislative, oamenii care au venit din străinătate vor pleca din nou afară. Trebuie să spunem că la majoritatea lucrărilor de infrastructură rutieră lucrează personal românesc și doar 10 % dintre angajați sunt străini, mai ales, managementul. Din păcate, românii care sunt angajați la firmele străine lucrează 10 ore, salariile sunt mai mici, dar și muncă mult mai multă”, a precizat Mircea Rotar.
Povestea merge mai departe
Din cauza licitațiilor contestate, a lucrărilor întârziate, dar și a alunecărilor de teren și a birocrației, e tot mai greu astăzi să vorbești obiectiv despre construcția de autostrăzi. Însă, Mircea Rotar este un profesionist care-și duce „misiunea” până la capăt: „Am terminat și s-au recepționat lucrările efectuate la lotul 5 Sibiu-Pitești fără nicio neconformitate. Închidem acum șantierul și ne mutăm la cel de la Zimbor, de pe A3, pentru o altă lucrare, dar și o altă poveste despre lucrul bine făcut”.