Cartier de lux cu străzi înguste. Nu încape mașina de Pompieri
O caracteristică a noilor proiecte rezidențiale dezvoltate la periferiile marilor orașe este strada îngustă, dacă se poate fără trotuare, pentru că fiecare metru pătrat de teren alocat căilor de acces scade profitul dezvoltatorului imobiliar.
S-a ajuns ca în multe dintre noile cartiere carosabilul să aibă lățimea de 3,5 metri, adică a unei benzi de circulație, deși pe acele artere nu este insituit regimul de circulație cu sens unic. Pe unele dintre aceste străzi nici nu este posibil să se instituie sens unic de circulație, pentru că celălalt capăt al străzii se termină în câmp.
De la afacerile cu terenurile arabile din anii 90 la „Berverly Hills”-ul celor care conduc Galațiul
Cartierul „Arcașilor” este cartierul de lux dezvoltat în ultimii 20-25 de ani în nordul Galațiului, pentru că acolo locuiesc oameni de afaceri, foști parlamentari, foști primari, foști prefecți, chiar și fostul ministru al Administrației Victor Dobre.
Cartierul a fost construit pe terenuri care în anii 90 erau în circuitul agricol. Afacerile cu terenurile arabile din zonă au luat amploare după aprobarea legilor fondului funciar. Cumpărarea a 2-3 hectare de arabil era o investiție, pentru că ulterior au trecute din extravilan în intravilan, au fost lotizate și vândute ca „vetre de casă”. În lipsa unui plan urbanistic care să prevadă o rețea stradală, s-a ajuns ca străzile să fie construite în condițiile în care proprietarii erau dispuși să cedeze o parte din teren, de obicei cât mai puțin.
O parte din acest cartier este un proiect rezidențial dezvoltat de firma de construcții Vega 93 SRL Galați, între timp intrată în faliment la cererea principalului acționar, Cornel Istrate. Cum terenul este scump și e mai profitabil să îl vinzi ca suprafață din curtea unei vile decât să îl transformi în suprafață de carosabil, dezvoltatorul a preferat să aloce cât mai puțin teren pentru arterele de acces.
Cartier construit haotic, fără plan urbanistic, fără rețea stradală
Pe „Cardas Agricola” din „Cartierul Arcașilor”, strada cu cea mai mare densitate de „VIP”-uri ale Galațiului, carosabilul are 3,5 metri. Dacă e o mașină parcată intervențiile „Ambulanței” și „Pompierilor” devin „misiuni imposibile”.
Această situație este urmarea faptului că la presiunea „VIP”-urilor care și-au ridicat vilele în nordul Galațiului, întregul cartier a fost construit haotic, fără planuri urbanistice care să prevadă rețeaua stradală.
„În cartierul Arcașilor nu s-a făcut un plan urbanistic serios, în care să fie prevăzută lățimea drumului. Comunitatea locală a vândut teren arabil. Cel care a cumpărat două hectare de teren arabil, ulterior a trecut terenul în intravilan, l-a lotizat și l-a vândut pe loturi, ca vetre de casă. Acest cartier nu s-a dezvoltat în baza unui plan urbanistic care să prevadă drumul public, rețeaua de canalizare, toatre celelalte. El a vândut teren.
În momentul în care cumpărătorul a mers să își depună documentația pentru a-și construi locuința, a fost întrebat despre drumul de acces, unde, cum și în ce fel? Și atunci a trebuit fiecare să cedeze o suprafață de teren pentru drumul de acces.
Și cum omul a dat câteva zeci de euro pe metrul pătrat de teren a cedat cât mai puțin. Au cedat, unul 10 metri pătrați de teren, altul 10 metri pătrați, au cedat fiecare câte puțin și de aceea s-a ajuns ca în Cartierul Arcașilor să fie străzi foarte înguste, pe care nu pot intra mașinile de la Pompieri decât dacă stradae liberă de la un capăt la celălalt”, ne-a declarat arhitectul Tudor Bălănescu, care a mai precizat că pentru rezolvarea unor situații de acest gen nu există soluții, deoarece e foarte greu de crezut că toți proprietarii de pe un aliniament stradal ar putea fi convinși să cedeze o parte din propritățile lor pentru a se lărgi strada de acces.
Aberație: stradă cu gard pe carosabil
În urmă cu doi ani, pompierii de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Galați s-au confruntat și cu o situație ieșită din comun, de-a dreptul aberantă: proprietarul uneia din vilele din Cartierul „Arcașilor” a închis strada, construind pe carosabil un gard ce împrejmuia terenul pe care el îl cedase pentru stradă.
„Am avut o situație în care a fost închisă o stradă. Proprietarul unei locuințe închisese partea lui de stradă, teren pe care îl cumpărase. Noi am mers la proprietarul respectiv și i-am spus să scoată gardul de pe carosabilul străzii, pentru că prin acea zonă abia mai putea trece cineva cu bicicleta, nici vorbă să intri cu autoutilitara de pompieri. Dreptatea era undeva la mijloc. Omul plătise, era proprietar. Trebuia ca un plan urbanistic să-i spună că aici e stradă, iar terenul lui este de aici până acolo”, declara la vremea respectivă lt col Eugen Chiriță, purtătorul de cuvânt al ISU Galați.
„Labirintul” pompierilor
Intervențiile pompierilor sunt întotdeauna imprevizibile, pentru că în calea echipelor de intervenție apar tot felul de obstacole. Plecarea la stingerea unui incendiu e uneori ca intrarea într-un labirint.
În cartierul gălățean Țiglina 1, la blocul I1, bloc de garsoniere cu 10 etaje, este prevăzută prin construcție au o scară de incendiu pentru evacuarea locatarilor în caz de incendiu. Unii dintre propietarii de garsoniere și-au construit pe scara de incendiu debarale păstrarea borcanelor de murături, construcții improvizate care blochează accesul. Prin spațiul rămas liber abia se poate strecura o persoană.
În același cartier, la „Blocul Grecilor” cum este numit blocul B1, în care au fost cazați refugiații greci în anii 60, strada care trece prin fața blocului a fost blocată la unul din capete la cererea pensionarilor nemulțumiți de faptul că pe acolo treceau mașini. Acum nu mai poate trece nici mașina pompierilor, nici „Ambulanța”.