Cât câștigă fermierii olteni din paie. Prețul, după cerere și ofertă
La trei ani de la demararea investiției, compania elvețiană Clariant începe producția de etanol celulozic în Podari, lângă Craiova, judeţul Dolj. La o producție anuală de 50.000 de tone de etanol este nevoie, însă, de circa 250.000 de tone de paie de grâu, adică resturile vegetale de pe circa 100.000 hectare de culturi agricole, o sursă de venituri pentru fermierii locali de 15-20 milioane euro, după cum susțin reprezentanții firmei.
Dacă fermierii se pregătesc de seceriș, și la Podari se fac pregătiri intense pentru începerea campaniei de recoltat. Nu de alta, dar circa șase săptămâni se va lucra la foc intens, pentru că trebuie strânse paiele de pe câmp și constituite stocurile. Totul se face însă cu cap, în epoca digitalizării, nimic nu este lăsat la întâmplare.
La acest moment sunt încheiate contracte cu 300 de fermierii din zonă pentru circa 100.000 ha (circa 5% din suprafețele totale de grâu, dacă luăm în calcul un total de 2 milioane hectare), aflați în general la distanțe de până la 100 kilometri, ceea ce asigură undeva la 90% din necesarul de procesare pentru acest an.
Deocamdată, se folosesc doar paie, însă tehnologia permite și utilizarea altor resturi vegetale, de la porumb și până la viță de vie, după cum ne-au declarat reprezentanții firmei. Paiele sunt aduse direct de pe câmp sau sunt stocate la fermier și livrate ulterior.
“Practic, sunt 4-6 săptămâni, când trebuie să aducem 250.000 de tone de paie pe care trebuie să le manevrăm, să le stocăm și să le avem pregătite. Dacă ar fi să facem acest lucru manual, ar fi foarte greu, prin urmare avem programe digitalizate prin care facem asta. Noi mapăm terenurile și practic fiecare știe exact unde trebuie să se ducă, există această coordonare că îți permite să știi unde se află fiecare, de la cel care balaotează până la cel care transportă. Trebuie să te miști, repede, pe fermieri nu poți să îi încurci la activitățile care urmează după recoltare. De aceea avem o soluție care oferă o precizie și digitalizare”, a declarat Dragoş Gavriluţă, director de proiect al fabricii Clariant România.
Și paiele s-au scumpit
Într-o perioadă în care scumpirile sunt la ordinea zilei, după o perioadă grea determinată de pandemie și războiul din Ucraina, dar și de alte probleme care le-au dat bătai de cap elvețienilor, investiția de 140 milioane de euro de la Podari a intrat în linie dreaptă, iar acum se așteaptă să iasă de pe fluxul de producție primele cantități de etanol celulozic, un biocombustibil de generaţie a doua aproape neutru din punct de vedere al dioxidului de carbon. Cât despre cumpărători, Clariant nu duce deloc lipsă, în contextul actual.
Dragoş Gavriluţă recunoaște că ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani a avut efecte și la nivelul societății din Podari. De exemplu, costurile de transport s-au majorat cu circa 20%, iar până și paiele s-au scumpit (se negociază cu fiecare fermier), acestea fiind achiziționate la prețul pieței. Și nici nu este de mirare, în condițiile în care prețurile la îngrășăminte au crescut de circa trei ori. Pe piața liberă, la finele lunii mai, un balot de paie (120×160) se vindea cu 50 lei.
Investiție de 140 milioane euro
Fabrica de la Podari, o investiție de 140 de milioane de euro, din care 40 de milioane de euro sunt bani primiți de la Uniunea Europeană, este prima fabrică sunliquid® la scară comercială pentru producţia de etanol celulozic din reziduuri agricole (paie de grâu).
Unitatea va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie pentru a produce 50.000 de tone de etanol celulozic pe an. Prin aprovizionarea cu materii prime din surse locale, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră poate fi maximizată.
Etanolul celulozic joacă un rol cheie în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor, așa cum este prevăzut de Comisia Europeană în Directiva privind energia regenerabilă (REDII).
Produsele derivate din procesul de producţie vor fi utilizate pentru obţinerea de energie regenerabilă astfel încât fabrica să fie independentă de sursele de energie fosilă. Astfel, etanolul celulozic rezultat este un biocombustibil de generaţie a doua aproape neutru din punct de vedere al dioxidului de carbon.
Pe lângă amestecarea în combustibilul convenţional, bioetanolul oferă și alte oportunităţi de valorificare, putând fi folosit în produsele chimice cu o bază bio, precum și în combustibilul sustenabil utilizat în aviaţie.
Tehnologia a fost implementată cu succes în unitatea de producţie pre-comercială din Straubing Germania, în 2012. De atunci, Clariant a vândut cinci licenţe de utilizare a tehnologiei sunliquid® în ţări din Europa, dar și în China.
Fabrica din Podari, judeţul Dolj, este construită pe o suprafaţă de 10 hectare. Construcţia a fost iniţiată în 2019, lucrările fiind realizate cu ajutorul unei echipe formată din 800 de muncitori. În prezent, în fabrică lucrează circa 100 de muncitori în patru schimburi.
Pe plan local, interesul pentru producția de biocombutibili pare destul de ridicată. Pe lângă Clariant, se pare că și Petrom, cea mai mare companie petrolieră de la noi, are în plan construcția unei fabrici de biocombustibili de generația a doua pe bază de paie, în Prahova.