Cât câștigă un șofer de TIR în România
Lipsa șoferilor profesioniști de TIR reprezintă una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă firmele de distribuție de mărfuri din România. Angajatorii recunosc că nu pot să ofere salariul din Occident, însă fac eforturi să se apropie cât mai mult de nivelul din Vestul Europei.
”Este o problemă, încercăm să le dăm salarii mai mari, până la urmă, aceasta este soluția: să îi aducem cu salariile cât mai aproape de Vest. Bine, nu poți să îi dai 2.500 de euro, dar primește în jur de 1.000 – 1.200 euro net cu toate beneficiile”, a declarat pentru Ziarul Puterea Emil Niță, patronul Nitela Impex.
La rândul lui Constantin Dumitriu, vicepreședintele Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR), spune că salariul poate să atingă și un nivel de 15.000 lei pe lună.
Spre comparație, salariul se ridică până la 3.900 – 4.300 euro pe lună în Islanda, 3.000-4.000 euro în Germania, 2.500 -3.500 euro în Franța și Țările de Jos. În Italia, salariul ajunge la 2.700-3.000 de euro, în Suedia vorbim de 2.700-2.900 de euro, iar în Norvegia de 2.850-2.950 de euro.
De unde reticența șoferilor
Una din explicațiile pentru care șoferii sunt tot mai greu de găsit constituie cozile de la granițele României, unde se stă ore în șir, ba chiar cu zilele.
“După ce stai de câteva ori cu camionul în vama româno-ungară sau româno-bulgară, ore în șir în coada de camioane pentru a trece frontiera, urmând apoi să dormi în cabină pentru că timpul de condus „reglementat” prin cardul electronic a expirat, îți vine să te lasi de meserie și să te apuci de UBER sau taximetrie”, a comentat pentru Puterea. ro un șofer de TIR.
Deficitul de personal în domeniul transporturilor de mărfuri este prezent nu doar la noi, ci și la nivelul întregii Europe, unde ar fi nevoie de circa 100.000 de șoferi de TIR. Conform datelor furnizate de studiul ”World road transport organisation”, există doar un înlocuitor pentru fiecare 3 șoferi pensionați până în 2023