Cât costă să deschizi o franciză de electronice și electrocasnice
Ideea lui Cosmin Frișan de a investi într-o franciză care să-i aducă satisfacție profesională s-a conturat mai ales după ce a experimentat el însuși un astfel de business, din postura de angajat.
Timp de patru ani, Cosmin Frișan a lucrat în magazinul Used Products din Cluj Napoca – prima franciză din plan local a retailerului olandez Used Products – pentru ca ulterior să ia decizia de a merge pe propriul drum. Iar mentor i-a fost tocmai cel care investise în franciza din Cluj Napoca – omul de afaceri Alexandru Săsărman.
”Am început să lucrez la Used Products datorită lui Alex (Alexandru Săsărman, n.r.), în 2018. De-a lungul timpului, mi-am dat seama că această afacere merită mai multă atenție în piața de profil din România. De ce? Pentru că suntem unici la nivel local, conceptul nostru de business fiind foarte puțin întâlnit chiar și în regiune”, spune Cosmin Frișan.
Ca o informație de detaliu, compania Used Products a fost fondată acum 26 de ani în orașul Alkmaar din Olanda, iar expansiunea sa la nivel internațional a avut în prim-plan francizarea. Astăzi, din rețeaua retailerului fac parte peste 60 de magazine în mai multe țări, fiind comercializate atât produse noi, cât și produse pre-folosite, în principal din categoriile electronicelor și electrocasnicelor. Soții Ramona și Alexandru Săsărman au fost primii care au adus acest concept în România, cu primul magazin deschis la Cluj, în 2018. Între timp, Used Products a ajuns la o cifră de afaceri cumulată (pentru toate cele trei magazine deschise până acum: în Cluj-Napoca, Timișoara și București) de aproximativ 8,4 milioane de lei în 2022.
”Scopul meu a fost dintotdeauna cariera. Mi-am dorit mereu să învăț lucruri noi, să progresez, iar Alex Săsărman mi-a fost aproape atât ca prieten, dar mai ales ca mentor. M-a sprijinit în orice fel posibil, mi-a insuflat dorința de a investi într-un business de viitor, foarte profitabil pentru piața românească”, mai spune Cosmin Frișan. Anul trecut, magazinul pe care antreprenorul îl dezvoltă în Timișoara a avut vânzări totale de 1,92 milioane de lei.
În cariera sa, Cosmin Frișan a urcat treaptă cu treaptă. A început să lucreze încă de la vârsta de 16 ani, ca ospătar în weekend și în perioada vacanțelor, ceea ce l-a ajutat să cumuleze foarte multă experiență în relația cu oamenii. În anii care au urmat, a absolvit și un curs de barman, iar mai apoi și-a deschis o firmă de catering, care funcționează și astăzi.
”Pentru mine, următorul pas este ca magazinul din Timișoara să funcționeze perfect fără prezența mea acolo. Iar eu să mă orientez spre un alt oraș, pentru o nouă deschidere. Am pe listă trei orașe preferate. Consider că acest concept de business are un mare potențial, cu atât mai mult cu cât are impact și asupra mediului. Practic, cei care ne devin clienți dau o nouă șansă unui produs nefolosit, uitat într-un sertar și, astfel, contribuie la reducerea poluării planetei”, detaliază Cosmin Frișan.
Cât te costă o franciză
Pentru cei care se decid că vor să deschidă un magazin Used Products în sistem de franciză – și să meargă astfel pe drumul deschis deja de antreprenorii Alexandru Săsărman și, ulterior, de Cosmin Frișan – costurile investiției de început pot varia între 50.000 și 200.000 de euro, în funcție de suprafață (cu circa 800 de euro/mp). De asemenea, taxa de francizare este de 15.000 de euro, la care ulterior se adaugă contribuțiile lunare (4% din cifra de afaceri redevență) și contribuțiile la bugetul de marketing (1%).
În tot acest proces, suprafață recomandată este de cel puțin 50 mp, în timp ce orașele vizate ar trebui să aibă peste 50.000 de locuitori. Estimativ, investiția se amortizează undeva între 18 și 24 luni. În plus, în afară de brand și de un plan de business foarte bine pus la punct, francizatul mai primește și training, know-how, suport tehnic și acces la un portofoliu mare de clienți. De asemenea, durata contractului de franciză este de cinci ani. ”Avantajele unui astfel de business sunt extraordinare. Am fost sprijinit și îndrumat mereu, de la marketing și management financiar, până la management pentru achiziții și consultanță în toate etapele. Întotdeauna mi-a plăcut ideea magazinului și am avut dorința de dezvoltare”, mai declară Cosmin Frișan.