Cătălin Drulă critică dur scumpirile Metrorex: „Bătaie de joc pe banii tuturor”
Metrorex a anunțat creșteri ale tarifelor pentru călătoriile cu metroul începând cu 1 ianuarie 2025, dar și majorări salariale pentru angajați. Aceste decizii au atras critici dure din partea fostului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, care le consideră „o bătaie de joc pe banii tuturor românilor”.
Drulă, despre prețurile mai mari și impactul asupra populației
Conform unui proiect de Ordin publicat de Ministerul Transporturilor, prețul unei călătorii cu metroul va crește de la 3 lei la 5 lei, în timp ce abonamentul lunar va urca de la 80 de lei la 100 de lei. Această scumpire aproape că dublează costurile pentru utilizatorii metroului, iar Drulă atrage atenția că nu doar bucureștenii vor fi afectați, ci și contribuabilii din întreaga țară, care vor suporta o subvenție mai mare pentru Metrorex.
Fostul ministru a explicat că subvenția acordată Metrorex a ajuns la 870 de milioane de lei în 2024, o creștere semnificativă față de perioada când se afla la conducerea Ministerului Transporturilor, când subvenția era de 600 de milioane de lei. Potrivit lui Drulă, această creștere se datorează unei gestionări deficitare a companiei, pe care a descris-o drept „o gaură neagră”.
„Metrorex – scumpiri pentru bucureșteni, bătaie de joc pe banii tuturor românilor și o mafie tolerată de Grindeanu. Începând cu 2025, călătoriile cu metroul se scumpesc. Prețul unui bilet simplu aproape că se dublează.
Dar pe aceeași notă vin și creșteri de salarii pentru angajații Metrorex (de 1.050 de lei pentru fiecare angajat), negociate de Sorin Grindeanu și de apropiata lui Ion Rădoi, directorul actual al companiei.
Să vedem ce înseamnă această notă de plată. Bucureștenii vor scoate considerabil mai mulți bani din buzunar pentru călătorii, iar oamenii din toată țara au de plătit o subvenție uriașă, care a crescut mereu sub guvernarea PSD.
În 2024, subvenția a crescut la 870 de milioane de lei – și tot nu e suficient pentru a acoperi toate cheltuielile Metrorex. Fie că ești din Timișoara, Iași sau Constanța, plătești și tu pentru a acoperi găurile făcute de mafia de la Metrorex.
Iar acum salariile vor creşte din nou, fără nicio corelaţie cu performanţa sau eficienţa”, a scris fostul ministru al Transporturilor pe pagina sa de Facebook.
Creșteri salariale pentru angajații Metrorex
În paralel cu majorarea tarifelor, proiectul prevede și o creștere a salariilor angajaților Metrorex cu 1.050 de lei pentru fiecare angajat, ceea ce va genera un impact bugetar anual de aproximativ 110 milioane de lei, incluzând sporurile. Drulă a subliniat că aceste creșteri salariale nu sunt corelate cu performanța sau eficiența companiei.
Fostul ministru a evidențiat că, în perioada mandatului său, în 2021, numărul angajaților Metrorex a fost redus de la 5.700 la 5.000, o scădere cu 12%, în efortul de a eficientiza cheltuielile companiei. Însă, sub actuala conducere, reformele începute atunci au fost abandonate, iar Metrorex a revenit la a fi „un sac fără fund” pentru bugetul de stat, a susținut acesta.
Cătălin Drulă a acuzat actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, de susținerea unor practici ineficiente și de tolerarea influenței liderilor de sindicat asupra companiei. Acesta a declarat că deciziile recente ale Metrorex sunt rezultatul unei guvernări orientate către „mafie”, în detrimentul interesului public.
Fostul ministru a precizat că reformele începute în 2021, menite să reducă cheltuielile inutile și să optimizeze activitatea Metrorex, au fost ignorate, iar actualele creșteri salariale vor împovăra și mai mult bugetul companiei, dar și pe cel al contribuabililor.
Apărea în urmă cu câteva zile un articol «E panică la Metrorex! Revine ”ministrul-teroare”». Era panică în rândul mafiei. Se declanșase alarma.
Teroarea despre care vorbeau: în mandatul meu, am început o reformă reală la Metrorex. Dacă la începutul lui 2021, când am preluat mandatul de ministru, erau 5.700 de angajați (o creștere de 35% față de 2016), la finalul anului mai erau doar 5.000 de angajați în plată. O scădere cu 12%.
Iar subvenția, într-un an cu pandemie, cu restricții, a fost de 600 de milioane de lei. Astăzi, este cu aproape 300 de milioane mai mare și probabil va continua să crească în 2025.
Așa trebuie să faci când ești ministru și ai o gaură neagră. Strângi cureaua, aduci oameni buni care să eficientizeze cheltuielile. Tai acolo unde trebuie tăiat.
Acum, vor crește salariile cu aproximativ 60 de milioane de lei anual. Și gaura o suportăm noi toți. Bucureștenii prin creșterea biletelor, românii prin creșterea subvenției.
Metrorex a revenit sacul fără fund al unor lideri de sindicat. Reformele începute în 2021 au fost de mult îngropate de Sorin Grindeanu. Și acest guvern nu știe altcumva decât să guverneze decât pentru mafie. Acum o arată din nou, a mai scris Cătălin Drulă.