Cătălin Drulă: Legea noii Companii de Investiții Rutiere a fost adoptată de Parlament
Compania Națională de Investiții Rutiere, înființată pe hârtie de mai mult timp, va deveni operațională, anunță ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, Compania se va ocupa de infrastructură și va avea buget din veniturile încasate din rovinietă.
„Au trecut cinci ani de la adoptarea unei Ordonanțe de Urgență, care prevedea înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Din păcate, în tot acest amar de vreme, compania – deși existentă pe hârtie – nu a fost operaționalizată.
Dar astăzi anunț cu mare bucurie că această companie, vitală pentru capacitatea administrativă de a derula proiecte de investiții în autostrăzi și drumuri expres noi, se naște cu adevărat.
Operaționalizarea CNIR este unul dintre punctele prevăzute expres în programul de guvernare al coaliției PNL-USRPLUS-UDMR și iată că, la doar 3 luni de la preluarea mandatului, putem anunța acest succes către opinia publică.
Am spus că anul 2021 reprezintă debutul deceniului infrastructurii în România. Bugetul alocat este unul record la toate capitolele. Iar noua companie va veni să consolideze resursa umană din sistem: oamenii profesionişti, experţii, managerii de proiect, inginerii și proiectanţii care să gestioneze aceste proiecte şi să se asigure că se livrează la timp.
Nu înființăm o nouă companie care să consume bani publici din bugetul de stat în plus. Sursa de finanțare a CNIR va fi o cotă parte din veniturile realizate prin rovinietă.
Și am ajuns la momentul în care fac un apel către toți profesioniștii din sistemul public și din cel privat să se alăture echipei noastre.
Căutăm prin acest apel public persoane care să se implice imediat în administrarea și conducerea companiei CNIR (membri în consiliul de administrație/director general/director financiar).
Subliniez că acest call de CV-uri pentru managementul inițial (termenul legal este „provizoriu”, conform OUG 109) nu este necesar, în mod normal alegerea fiind la latitudinea conducătorului autorității tutelare. Dar ne dorim să avem o bază de selecție cât mai largă și garantăm profesionalism în acest proces.
Ce ne dorim:
- experiență în guvernare / managementul corporativ;
- înțelegerea domeniului de investiții rutiere;
- abilitate de planificare strategică, organizare eficientă a structurii;
- orientare către rezultate, având în vedere caracterul multianual al proiectelor mari de investiții;
- mentalitate de „startup”.
Viitorul management va trebui, în primă fază, să construiască echipa, să structureze compania și să creioneze viziunea de dezvoltare a acesteia pentru a livra proiectele din Master Planul de Transport al României.Așteptăm înscrierile (CV/scrisoare de intenție) la următoarea adresă: [email protected] Odată cu operaționalizarea companiei începe ceea ce mie îmi place să numesc „o nouă aventură frumoasă”. Și îmi doresc ca, peste două sau trei decenii, când ne uităm înapoi la perioada 2020-2030, să ajungem să o numim colocvial „anii ăia în care s-au făcut autostrăzile”. – scrie ministrul Cătălin Drulă pe Facebook.
Ce nu se înțelege este cum va funcționa CNIR în paralel cu CNAIR, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care se ocupă de infrastructură de mai bine de cinci ani. De asemenea, există și funcționează și Compania Națională de Investiții, care de asemenea se ocupă și de proiecte de infrastructură.
OUG nr. 55/2016
Separat de declarația ministrului de pe Facebook, Ministerul Transporturilor a emis un comunicat de presă în care dă mai multe informații despre CNIR.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunță că, după mai mulți ani de la propunerea oficială de înființare a Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), actul normativ privind operaționalizarea acestei companii, fost adoptat astăzi de către Parlament. După parcurgerea etapelor procedurale această Companie, care va funcționa sub autoritatea MTI, își va desfășura, în mod real, activitatea pentru care s-a dorit a fi înființată.
Astfel, prin adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România-S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A., au fost create toate instrumentele legale care permit operaționalizarea acestei companii atât de necesară pentru dezvoltarea proiectelor majore de infrastructură ale României.
C.N.I.R. se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic. Măsura de înființare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru funcționarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei europene privind creşterea economică.
Totodată, amintim faptul că operaționalizarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere este unul dintre punctele asumate de Executiv ce a fost prevăzut în Programul de guvernare.”