Catastrofa se confirmă pe autostrada A0: Alsim Alarko scoate asfaltul
Lucrările făcute pe șantierul Alsim Alarko de pe A0 sunt un dezastru. S-a ajuns aici cu largul concurs al unei companii românești și a consultantului român.
Constructorul turc Alsim Alarko scoate asfaltul de pe A0 din cauza terasamentului rudimentar și a problemelor la balastul stabilizator, conform unor informații și imagini ajunse în posesia PUTEREA. Se confirmă astfel desele avertismente ale publicației noastre cum că în stratul de balast s-a ”aruncat” neomogen liant stabilizator, astfel încât, pe anumite porțiuni, s-a depășit indicele de 6% și, din această pricină, suprafața a devenit rigidă, provocând fisuri în asfalt.
Lucrarea a fost făcută de către Mithras Build, companie românească patronată de Mirel Constantin Iamandi, Leonard Martinas, Iosif Martisca și Petru-Dănuț Priocpe, și avându-l pe Dan Olteanu specialist în soluții de stabilizare – sol, balast și asfalt.
Sursele bine informate au spus că utilajele cu care acționează acestă firmă sunt total depășite. De asemenea, aceleași surse susțin că Mithras Build a reușit să prindă multe contracte pe șantierele patriei fiind recomandată peste tot de consultanții de la Consitrans, firmă abonată la contractele cu CNAIR, compania statului român.
Relația româno-turcă este confirmată de fotografiile puse de Dan Olteanu pe rețeaua Linkedin în urmă cu un an în care se prezintă stabilizarea balastului in situ pe Autostrada 0, segmentul ce aparține turcilor de la Alsim.
Consitrans, companie patronată de Eduard Hanganu, a fost introdusă în 2022 pe „lista rușinii” a constructorilor și proiectanților care au abandonat lucrările pentru care au fost deja plătiți. Cu toate acestea, în ciuda reputației sale, Consitrans SRL a obținut în ultimii ani 45 de contracte în valoare totală de 320 de milioane de lei, fără TVA.
PUTEREA, interzisă pe șantierul A0
A trecut un an de la acele fotografii care se doreau a fi o reflectare a unui etalon de bună execuție și de responsabilitate, dar s-a ajuns azi la o realitate departe de cele sugerate Dan Olteanu. Recent, publicației nostre i s-a refuzat dreptul de a face câteva filmări și de a luat imagini de pe loturile Alsim de pe A0 și bănuim că turcii au încercat astfel să țină secret respectivele probleme. Am atras atenția acum câteva luni că dacă se va decide darea în folosință a drumurilor, fără să se intervină pentru omogenizarea stratului de balasat, atunci avem de a face cu nereguli grave.
Și aceste probleme au fost cunoscute de către CNAIR. Într-o declarație acordată în exclusivitate pentru PUTEREA, CNAIR a spus că în Proiectul Tehnic de Executie, acest strat rutier de balast stabilizat a fost prevăzut a se realiza cu ciment cu un dozaj cuprins între 4% și 6%, după cum este prevăzut și-n STAS-urile și Normativele în vigoare. S-au efectuat lucrări de realizare a stratului de fundație superioară de balast stabilizat (agregate naturale) cu ciment, în procent de 4%, în două straturi conform rețetei aprobate, dozaj minim stabilit conform Caietului de Sarcini, parte a Proiectului Tehnic de execuție aprobat și avizat.
Și, atenție mare, ”la inspecția vizuală a acestor lucrări efectuate de către Inginer s-a constatat apariția unor fisuri de suprafață în stratul superior de balast stabilizat cauzate în principal de utilizarea dozajului de 4% ciment din componența rețetei aprobate, dar și de variațiile de temperatură înregistrate în perioada imediat următoare punerii în operă a stratului de fundație superioară din balast stabilizat cu ciment”, a comunicat CNAIR.
Având în vedere comportamentul nesatisfăcător al acestui amestec, comportament determinat în principal de dozajul cimentului (proiectantul lucrării considerând că dozajul de 4% este o cantitate ce trebuie scăzută) care intră în componenta amestecului de balast – dozaj stabilit conform normelor în vigoare, antreprenorul, având și calitatea de proiectant, a analizat diferite soluții de stabilizare a acestui strat de fundație față de varianta aprobată și a propus realizarea acestuia cu lianți hidraulici rutieri alternativi de tip ROADMIX sau DOROPORT cu un dozaj de minim 4%, a adăugat CNAIR.
Astfel, antreprenorul a executat mai multe sectoare experimentale cu acești lianți alternativi cu diferite dozaje. În urma rezultatelor de laborator și în urma verificării sectoarelor experimentale executate s-a constatat că liantul și dozajul optim ce poate fi folosit este ROADMIX cu un dozaj de 4%, acesta conducând în mod semnificativ la reducerea procesului de fisurare și o comportare bună în exploatare.
Având în vedere comportarea liantului alternativ și a dozajului, antreprenorul a înaintat spre aprobare Inginerului un Ordin de modificare, prin care a propus înlocuirea liantului și executarea stratului de balast stabilizat cu liant ROADMIX în dozaj de 4%, Ordinul de Modificare fiind acceptat de Inginer si ulterior de Beneficiar.
CNAIR a mai spus că pentru continuarea lucrărilor pe straturile de balast stabilizat cu ciment pentru care au fost identificate fisurile de suprafață, au fost emise Expertize Tehnice, iar ca măsuri de remediere și continuare a lucrărilor a fost așternut un strat geocompozit antifisură în 2 straturi, soluțiile tehnice din expertiză fiind transpuse într-o „Dispoziție de Șantier” care a fost aprobată de către inginer.
Întrebată dacă a constat fisuri în straturile de asfalt aplicat celor două loturi de autostradă, CNAIR a răspuns: ”Până la data prezentei, Beneficiarul și Inginerul/Consultantul nu au constatat fisuri în straturile de asfalt aplicate”.
Fisurile au apărut pentru că portanța drumului ar fi insuficientă. Ce spune CNAIR
PUTEREA a chestionat CNAIR și în legătură cu portanța pe cele două loturi de autostradă pentru că au apărut informații că aceasta nu poate fi atinsă. Iată ce răspuns am primit:
”Au fost efectuate măsurători de capacitate portantă cu deflectometrul dinamic FWD Primax 2500, pentru determinarea deflexiunilor, care să substanțieze din punct de vedere tehnic calitatea stratului de BSC. Cu software „Alize” au fost determinate deflexiunile admisibile la nivelul superior al stratului de agregate naturale stabilizate cu ciment. În urma măsurătorilor menționate mai sus s-au constatat următoarele:
- Coeficientul de variație Cv este bun atestând o uniformitate bună a capacității portante (înregistrând la nivelul acestui strat o rezervă semnificativă de capacitate portantă);
- Deflexiunile sunt foarte bune, sub valoarea admisibilă (determinate cu ajutorul programului de lucru „Alize” la nivelul stratului de agregate naturale stabilizate cu ciment – în fapt tot liant hidraulic);
- Pentru stratul executat din agregate naturale stabilizate cu ciment, nu există probleme de capacitate portantă”.
În concluzie, susține CNAIR, se poate afirma că sectoarele, la care dumneavoastră faceti referire, sunt omogene neexistând diferențe majore între sectoarele executate și analizate până în prezent.
Întârzieri de câteva luni
Cele două loturi ale Alsim Alarko de pe A0, segmentul sud, arată astfel:
• Lotul 1, A2 – CF902 (Jilava), 16,9km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei, fără TVA. Contract semnat în august 2019.
• Lotul 2, CF902 (Jilava) – DN6, 16,3km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei, fără TVA. Contract semnat în 2019.
Acestea trebuiau să fie gata acum anul trecut iar până acum turcii au dat în folosință un ciot de circa 10 km. între DN6 și DN5, în timp ce alți circa 6,3 km au rămas „muzeu” – adică sunt finalizați, dar nu se pot circula pe ei pentru că nu e gata continuarea.