Ce ai făcut mamă, azi la școală? Mate cu profu’ de sport
Noile legi ale învățământului din România ridică semne de întrebare cu privire la viitorul educației copiilor. Cum vor fi pregătiți aceștia pentru lumea de mâine? Va exista o educație mai flexibilă și personalizată sau o standardizare rigidă? Care vor fi consecințele asupra elevilor, profesorilor și sistemului de învățământ în ansamblu.
În ultima perioadă, noile legi ale învățământului din România au stârnit dezbateri aprinse în rândul părinților, profesorilor și specialiștilor în domeniul educației. Întrebarea care se pune este: cum vor fi afectați copiii noștri de noile legi ale învățământului?
Profesorii sunt de părere că, la momentul actual, prioritățile ar trebui să fie altele pentru că, nevoile reale sunt altele.
Răspunsurile oficialilor întârzie să apară, sunt bâlbâite și/sau trunchiate, în timp ce la nivel național tensiunea și indicele de stres al copiilor și al părinților este în continuă creștere.
Alexandru Briță, profesor la o scoală generală din București, spune că situația actuală îi depășește pe dascăli, la rândul lor din ce în ce mai puțini ca și număr. “ Dacă mă credeți sau nu, nici nu mai știu ce să mai spun. Probabil că doar cei din minister înțeleg ce vor să facă, pentru că noi profesorii suntem la fel de debusolați ca toată lumea. În primul rând, cei din Ministerul Educației ar trebui să găsească soluții pentru a aduce profesori în scoli și de abia după aceea să se gândească la o Românie educată. De unde atâta educație atâta timp cât nu sunt suficienți profesori? Evident că generațiile viitoare vor fi afectate, dar până la cele de peste ani ce ne facem cu cei de acum?”.
Nici părinții nu sunt mai fericiți. Mama unei eleve de clasa a-VI-a, Mariana P., din Capitală, la rândul ei este total nemulțumită de noile legi ale educației: “o bătaie de joc, dom’le legile astea! Oricum, noi părinții nu înțelegem nimic. Personal, eu știu că m-am săturat ca seară să îmi învăț copilul ce ar fi trebuit să învețe la școală. Fie nu sunt profesori , fie sunt foarte slab pregătiți. De problema asta ar trebui să se ocupe cei din minister! ”.
Educație: uniformizare sau personalizare?
Potrivit noilor legi, se preconizează o serie de schimbări majore în sistemul de învățământ. Printre acestea se numără standardizarea învățământului, cu accent pe performanță și evaluare, dar și introducerea unor elemente de flexibilitate și personalizare, astfel încât fiecare elev să poată fi pregătit pentru viitorul său.
Conform datelor oficiale însă, rata abandonului școlar în România este semnificativ mai mare decât media Uniunii Europene, fiind de aproximativ 15%, față de 10% și continuă să scadă.
Un alt aspect important care trebuie luat în considerare este pregătirea cadrelor didactice
Dacă profesorii nu sunt suficient pregătiți pentru a implementa noile metode de predare, atunci elevii nu vor avea niciun beneficiu.
În plus, se pune întrebarea cum vor fi afectați elevii cu nevoi speciale, precum și cei din mediile defavorizate, care au nevoie de un sistem de învățământ mai personalizat și mai adaptat la nevoile lor specifice.
Un lucru rămâne cert: pentru a putea implementa cu succes noile legi ale învățământului, este nevoie de investiții semnificative în infrastructură, echipamente și pregătirea cadrelor didactice. În absența acestor investiții, noile legi riscă să rămână doar o declarație de intenție ca multe altele de gen care nu au făcut decât să contribuie la creșterea nivelului de stres al copiilor, părinților și nu în ultimul rând al profesorilor.
Citește și Noua lege a educației propune schimbări majore la examenul de Bacalaureat