Ce amenzi a primit rafinăria OMV Petrom de la Brazi pentru poluare
Comisarii Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Prahova au desfășurat la rafinăria Petrobrazi, deținută de societatea OMV Petrom, șapte inspecții, din care trei inspecții SEVESO, conform unui document semnat de ministrul Mediului, Mircea Fechet.
În urma acțiunilor de control ale comisarilor Gărzii Naționale de Mediu, societatea OMV Petrom a fost sancționată contravențional astfel:
– pentru depășirile înregistrate, în perioada 01.12.2022-17.01.2023, a indicatorului de hidrogen sulfurat față de concentrația maxim admisă prevăzută de STAS 12574/1997, a fost aplicată, în temeiul art. 73 alin.(l) lit. e) din Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările și completările ulterioare, o amendă în valoare de 100.000 lei, pentru nerespectarea dispozițiile art. 8 alin. (1 ) din același act normativ;
– o amendă în cuantum de 500.000 lei, aplicată în conformitate cu prevederile art. 73 alin.(l) lit. e) din Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările și completările ulterioare, pentru nerespectarea art. 8 alin. (1) din actul normativ menționat, în sensul că, în perioada de pornire a instalațiilor, după revizia generală, s-au produs scăpări de catalizatori în atmosferă de la instalația cracare catilitică, fiind înregistrate depășiri ale indicatorului hidrogen sulfurat față de concentrația maxim admisă prevăzută de STAS 12574/1997, la stația de monitorizare automată a calității aerului amplasată în localitatea Brazi.
Inspecțiile SEVESO s-au realizat ca urmare a producerii unui accident la o conductă de benzină din cuva de retenție a unui rezervor, în cadrul operațiilor efectuate la revizia generală.
Acuzele unui deputat
Poluarea la Brazi a făcut obiectul unei interpelări parlamentare a deputatului Adrian-George Axinia către Ministerul Mediului.
Conform acestuia, există la Petrobrazi câteva ”situații deosebit de grave, existente în cadrul rafinăriei OMV-Petrom Brazi, care se pot constitui în grave accidente tehnologice, cu repercusiuni majore asupra salariaților de pe platformă, dar și a locuitorilor orașului Ploiești și a întregii zone periurbane”. Deputatul enumeră care ar fi problemele din punctul său de vedere:
1. Aeratoarele de izomerizare se folosesc abuziv pentru purjare gaze (izopentan și izohexan) ele fiind proiectate pentru mentenanță, eliminarea gazelor nu ar trebui să existe decât în situații de urgență, când instalația este pusă în pericol ori pentru mentenanță
2. Senzorii pentru detectare gaze din toate instalațiile rafinăriei sunt acoperiți cu mânuși protecție pentru a nu mai trimite alarme în dispeceratul FALC, spre exemplu, în rampa CF gpl sun scăpări peste limita legal admisă ce activează senzorii din dispeceratul FALC, alarmele fiind înregistrate în registrul de alarme din dispecerat, existând pericolul de explozii
3. În rampa CF țiței, pe o suprafață de aproximativ 200 mp, sunt scurgeri de produs petrolier între liniile de cale ferată, iar în cazul unui incendiu, acesta sar putea propaga foarte ușor la celelalte cisterne încărcate cu produse petroliere
4. În rampa auto încărcare gpl sunt scăpări de gaze peste limita admisă în exploatarea instalațiilor în timpul încărcării și descărcării produselor.
5. În rampa auto păcură, pe o suprafață de aproximativ 100 mp, solul este infestat cu păcură, fiind o reală sursă pentru alimentarea unui incendiu și afectând ecologic zona.