Ce aranjamente mafiote regizate de George Sava a descoperit Curtea de Conturi a României la ADS
Aranjamentele mafiote regizate de fostul director al Agenției Domeniilor Statului (ADS), George Sava, aflat în vizorul DNA, au fost scoase recent la lumină de către Curtea de Conturi a României. Dimensiunea jafului este una incredibilă și va da mult de lucru instituțiilor de forță ale statului român.
George Sava, numit de Chesnoiu, demis de Barbu
Pe 31 ianuarie 2022, fostul ministru al Agriculturii, Adrian Chesnoiu, îl numea în funcția de director general al ADS pe George Sava, fost prefect al județului Buzău și secretar – general adjunct la Ministerul Agriculturii, pe vremea ministrului Petre Daea. Însă, în urma unor aranjamente imobiliare și financiare de tip mafiot și a descinderii DNA, George Sava este demis de actualul ministru al Agriculturii, Florin Barbu, la începutul lunii iulie 2023. Raportul Curții de Conturi a României pe anul 2022 a scos în evidență jaful incredibil care a domnit la ADS, mai ales pe vremea fostului director general George Sava, ajuns între timp pe la Petrom.
PUTEREA va prezenta în continuare principalele constatări ale Curții de Conturi a României, din 2022, de la ADS.
„În unele contracte nu au fost introduse clauze care să permită actualizarea redevenței”
La nivelul Agenției Domeniilor Statului s-au reținut deficiențe în gestionarea contractelor de concesiune și în monitorizarea respectării obligațiilor contractuale de către concesionari. În unele contracte nu au fost introduse clauze care să permită actualizarea redevenței și nu au fost inițiate proceduri de concesionare a suprafețelor aflate sub contracte cu clauză „până la concesionare”, astfel că veniturile obținute din activitatea de concesionare a terenurilor cu destinație agricolă nu au fost actualizate. Nu în toate situațiile ADS a verificat îndeplinirea condițiilor prevăzute de programul de susținere a tinerilor fermieri. De asemenea, ADS a adjudecat o suprafață de teren cu destinație agricolă, fără respectarea prevederilor procedurii de concesiune, prin licitație publică cu strigare. ADS a efectuat necorespunzător inventarierea terenurilor și construcțiilor din domeniul public și privat al statului.
Nu au fost inventariate faptic imobilizările corporale de natura terenurilor și clădirilor, în baza unor documente care să ateste dreptul de proprietate și al altor documente prevăzute de lege, precum extrase de carte funciară și planuri cadastrale actualizate la data efectuării inventarierii.
„Neconformitatea este generalizată la nivelul ADS”
Ce a descoperit Curtea de Conturi a României la ADS este de domeniul incredibilului, fapt pentru care a și sesizat instituțiile de control ale statului. Ca atare, „pe baza activității de audit întreprinse, a procedurilor aplicate și a probelor obținute, Curtea a exprimat o concluzie contrară, întrucât a constatat că subiectul auditat nu este conform, sub toate aspectele semnificative, iar neconformitatea este generalizată la nivelul ADS”.
Unde s-au evaporat 750,14 ha din domeniul public al statului și 1.383,99 ha din domeniul privat al statului?
Efectuarea inventarierii patrimoniului public și privat al statului la data de 31 decembrie 2022 s-a realizat fără respectarea în totalitate a prevederilor legale:
-Inventarierea terenurilor și clădirilor s-a realizat în absența documentelor care să ateste dreptul de proprietate;
-Listele de inventariere a terenurilor nu au conținut informații detaliate privind poziția geografică și caracteristicile tehnice ale activelor. Potrivit informațiilor consemnate în procesul-verbal de inventariere aferent anului 2022, existau diferențe de suprafață între evidența contabilă și evidența tehnico-operativă, de 750,14 ha pentru domeniul public al statului și de 1.383,99 ha pentru domeniul privat al statului.
-Nu au fost prezentate documente din care să rezulte compararea datelor din evidența contabilă și evidența tehnico-operativă în ceea ce privește clienții incerți sau aflați în litigiu. De asemenea, nu s-a efectuat inventarierea titlurilor de participare pe baza documentelor care atestă deținerea acestora.
-În cadrul ADS nu s-a realizat concilierea datelor raportate de către structurile de specialitate ale instituției privind suprafețele de teren contractate și nu s-a clarificat suprafața de teren liberă de contract. De asemenea, o suprafață de 56 mii ha, aflată în administrare, nu a fost exploatată prin concesionare sau arendare, situația juridică fiind incertă și/sau suprafețele nefiind atractive pentru potențialii concesionari.
Pe terenul ADS de la Cluj a „răsărit” o grădiniță a Primăriei Florești
Circumscripțiile sanitar-veterinare (CSV) nu au fost inventariate și gestionate în mod corespunzător:
-În conformitate cu prevederile OUG nr. 89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfășoară activități de asistență sanitară-veterinară, ADS a preluat în administrare circumscripțiile sanitar-veterinare (clădiri şi terenuri încadrate în domeniul privat) de la MADR, în scopul vânzării sau concesionării bunurilor imobile care nu pot fi vândute.
-S-a constatat că listele de inventar nu conțin referiri la starea reală/faptică a acestor imobile, respectiv la gradul de degradare/depreciere, deși comisiile locale de inventariere au făcut unele mențiuni referitoare la starea juridică și fizică a acestor imobile. Reprezentanții teritoriali ADS au consemnat că unele imobile fie sunt într-o stare avansată de degradare, fie nu există.
-Spre exemplu, în cazul CSV-urilor de pe raza județului Dolj s-a consemnat că în anumite CSV-uri construcțiile nu mai există, iar în alte cazuri că imobilele se află într-o stare accentuată de degradare, aspecte care au fost menționate încă din anul 2019. În cazul județului Gorj, majoritatea imobilelor CSV se află într-o stare avansată de degradare, iar la CSV Prigoria nu s-a regăsit faptic clădirea.
-În cazul CSV Florești din județul Cluj s-a constatat că aceasta figurează ca fiind inventariată, deși clădirea este demolată încă din anul 2016, fără acordul ADS, pe locul acesteia fiind construită o grădiniță aparținând Primăriei Florești.
Cartiere de locuințe construite ilegal pe terenul ADS
ADS nu a respectat obligația ca, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, să inventarieze terenurile cu destinație agricolă, deținute în administrare de unitățile de învățământ agricol, să înscrie dreptul de proprietate al statului în Cartea funciară, să încheie protocoale de preluare și să le concesioneze unităților de învățământ scutite de redevență.
-S-a constatat faptul că suprafețe de teren care fac parte din proprietatea publică a statului au fost trecute în proprietatea publică sau privată a unui UAT și, ulterior, au fost înstrăinate pentru construirea unor cartiere de locuințe, cu nerespectarea prevederilor legale privind trecerea terenurilor din proprietatea publică a statului, aceasta fiind efectuată de autorități care nu au competențe în acest sens.
-Lipsa încheierii protocoalelor de predare-primire și a contractelor de concesiune cu unitățile de învățământ agricol și silvic, pentru terenurile proprietate publică exploatate de acestea, precum și lipsa de acțiune în apărarea și protejarea fondului funciar de stat și neexploatarea acestuia în condiții de eficiență generează pierderea unor suprafețe de teren din patrimoniul statului. Un exemplu în acest sens este suprafața de teren aflată în folosința Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Alexandria (fost Grup Școlar Agricol). În situația unităților de învățământ cu profil agricol cu suprafețe de teren predate către ADS nu s-a regăsit și suprafața de teren aferentă acestui liceu.
7.000 ha exploatate fără titlu de proprietate
Activitățile de identificare a suprafețelor de teren, aflate în administrarea Agenției, care au fost exploatate fără un titlu valabil și de recuperare a redevențelor stabilite, au fost deficitare. În perioada auditată au fost identificate 114 cazuri de exploatare a terenurilor fără un titlu de proprietate valabil, afectând o suprafață totală de 7 mii hectare. În aceste cazuri au fost întocmite procese-verbale de ocupare abuzivă, stabilindu-se o redevență totală de 20.983 mii lei. Cu toate acestea, doar 5,6% din această sumă a fost recuperată, respectiv suma de 1.184 mii lei. Gradul scăzut de recuperare este influențat de introducerea de către ADS a acțiunilor în instanță pentru recunoașterea creanțelor, nefiind pronunțate pentru toate dosarele soluții definitive care să fie puse în executare.
„Situația patrimonială nu reflectă realitatea de la ADS”
Acțiunea de identificare, delimitare, măsurare și de înregistrare în Cartea funciară a terenurilor proprietate publică și privată a statului, administrate de către ADS, nu a fost finalizată. În perioada 2011 și până la data efectuării auditului s-a intabulat doar 38% din suprafața rămasă în administrare, nefiind realizat cadastrul suprafețelor la nivel național.
ADS a efectuat plăți în sumă de 914 mii lei, reprezentând despăgubiri stabilite în sarcina ADS prin hotărâri judecătorești definitive, fără a efectua o analiză a cauzelor și împrejurărilor care au generat plata acestora, inclusiv în ceea ce privește aspectele reținute de instanțele de judecată în motivarea hotărârilor pronunțate.
ADS deține în administrare, din punct de vedere scriptic, o suprafață de 10 mii ha, pentru care au fost eliberate titluri de proprietate fără încheierea unui protocol de predare-preluare și, în consecință, situația patrimonială nu reflectă realitatea.
Haosul concesionărilor ilegale
La nivelul ADS au fost constatate deficiențe în gestionarea și monitorizarea contractelor de concesiune, dintre care exemplificăm:
-ADS nu a efectuat o monitorizare adecvată a respectării de către concesionari a obligațiilor contractuale, constând în depunerea planurilor investiționale, constituirea garanțiilor pentru realizarea investițiilor, asigurarea culturilor în favoarea ADS, notificarea privind structura culturilor și a nivelului producției estimate, precum și în verificarea efectivă a realizării investițiilor.
-Veniturile provenite din activitatea de concesionare a terenurilor cu destinație agricolă nu au fost majorate din cauza absenței clauzelor care să permită actualizarea redevenței sau pentru că nu au fost inițiate proceduri de concesionare pentru suprafețele aflate sub contracte cu clauza „până la concesionare”. De asemenea, au fost identificate tipuri de contracte, cum ar fi asocierea în participațiune și locațiune, ca fiind în vigoare, deși aceste tipuri de contracte nu mai fac parte dintre opțiunile disponibile pentru exploatarea terenurilor aflate sub administrarea ADS.
-ADS nu a reziliat un contract de locațiune încheiat în anul 2006, deși concesionarul nu mai îndeplinea calitatea de deținător de active încă din anul 2013. Mai mult, s-a constatat că societatea și-a schimbat datele de identificare, iar, începând cu anul 2016, nu a mai depus declarații privind obligațiile de plată la bugetul de stat privind redevența datorată, redevențele fiind achitate de alte societăți și nu de către concesionar.
-În cadrul unui contract de concesiune atribuit unui tânăr fermier în 2021, ADS nu a verificat, în termen de un an, îndeplinirea condițiilor referitoare la înființarea fermei și la instalarea concesionarului ca șef al exploatației, așa cum prevedea programul de susținere a tinerilor fermieri.
-ADS a adjudecat o suprafață de teren cu destinație agricolă de 1.805,2 ha, fără respectarea procedurilor de concesionare prin licitație publică cu strigare.
George Sava, în vizorul DNA pentru o șpagă de 350.000 de euro
PUTEREA a semnalat de mai multe ori că principalul artizan al jafurilor de la ADS a fost George Sava, care din postura de director general a regizat o mulțime de aranjamente mafiote cu binecuvântarea fostului ministru al Agriculturii, Petre Daea (https://www.puterea.ro/petre-