Ce nu au voie să facă în campania electorală candidații. Reguli stricte
Reguli stricte pentru candidați în campania electorală. Cei care vor candida la alegerile din 9 iunie și, după caz, partidele de care aparțin, vor trebui să respecte un set de norme impuse de legislație. Iată ce nu au voie să facă în campania electorală candidații.
Ce nu au voie să facă în campania electorală candidații
Vineri, 10 mai, începe oficial campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie și se va încheia pe 8 iunie, ora 7:00. În această perioadă, candidații și partidele vor trebuie să respecte mai multe reguli.
În campania electorală pot fi organizate mitinguri, adunări, în cadrul cărora atât candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, cât și cetățenii să-și poată exprima opiniile în mod liber și fără nicio discriminare.
De asemenea, este permisă utilizarea televiziunii, a radioului, a presei scrise și a celorlalte mijloace de informare în masă. Radiodifuzorii publici și privați au obligația de a asigura reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat și imparțial, și pot realiza și difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral: informative, electorale și de dezbatere electorală.
Candidații care se află în funcții publice pot apărea în emisiunile informative, dar strict pentru probleme legate de funcția pe care o ocupă. Legea interzice cumpărarea de spații de emisie în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale.
Panouri și afișe electorale
Candidații și partidele pot folosi materialele de campanie electorală după începerea acesteia. Locurile în care pot fi afișate sunt stabilite de primari, ținând cont de numărul de competitori, înaintea începerii campaniei electorale. Acestea trebuie să fie situate în zone frecventate de cetățeni, dar fără a împiedica circulația pe drumurile publice şi celelalte activități, amplasarea în alte locuri fiind interzisă.
Competitorii electorali nu au voie să folosească locurile speciale de afișaj electoral astfel încât să împiedice utilizarea acestora de către un alt competitor, fiecare având dreptul la numai două afişe electorale.
Dimensiunile afișelor electorale trebuie să fie de maximum 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură. Iar cele prin care se convoacă o reuniune electorală nu trebuie să depășească 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură.
De asemenea, sunt interzise afișele care combină culorile într-o succesiune care reproduc drapelul României.
Materialele de propagandă electorală
În campania electorală, competitorii mai pot folosi, pe lângă afișele electorale, și materiale de propagandă electorală difuzate de mass-media audiovizuală și cele online, publicitatea în presa scrisă, broșurile, pliantele calendarele, fluturașii și alte materiale similare tipărite pe suport de hârtie.
Este interzisă finanțarea:
- utilizării vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, și cu orice alte referiri la competitorii electorali;
- utilizării vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;
- spectacolelor, serbărilor, focurilor de artificii etc.;
- bannerelor, mesh-urilor, și a altor materiale publicitare precum corturi, pavilioane, panouri mobile etc.
Fără pixuri, umbrele, căni inscripționate
Candidații nu au voie să efectueze nici un fel de cheltuieli care să vizeze oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect de orice bun (pixuri, căni, țigări, umbrele, produse vestimentare, alimentare, aloolice, calendare bisericești) oferit cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.
Primarii pot aproba instalarea pe domeniul public a unor amenajări provizorii în scopul distribuirii de materiale de propagandă electorală, fără a restricționa circulaţia rutieră sau pietonală. Este interzisă folosirea minorilor sub 16 ani în astfel de activități.
Legea interzice cu 48 de ore înainte de ziua alegerilor prezentarea sondajelor de opinie, televoturilor sau anchetelor făcute pe stradă, spoturi de publicitate electorală, comentariilor privind campania electorală, invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia spaţiului de emisie acordat pentru difuzarea rectificărilor.
Totodată, după încheierea campaniei electorale, est einterzisă difuzarea de mesaje electorale în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice ori private, precum şi prin intermediul unor vehicule special amenajate.