Ce se întâmplă cu aeroportul de la Adunații Copăceni? Ministrul Grindeanu s-a pronunțat
Aeroportul București-Sud, propus să fie construit în apropierea comunei Adunații Copăceni, nu a fost inclus pe lista proiectelor prioritare din Master Planul General de Transport al României și nici în Planul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021-2030. Un document semnat de Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, aduce clarificări în acest sens, conturând viziunea națională de dezvoltare pentru următorul deceniu.
Prioritățile de Dezvoltare din Master Planul General de Transport
Master Planul General de Transport, aprobat inițial prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016 și actualizat în timp, reprezintă piatra de temelie a politicii de transport din România. Acesta definește strategiile și obiectivele pentru infrastructura națională, abordând proiectele considerate esențiale pentru dezvoltarea echilibrată a țării.
Pentru a asigura o abordare eficientă, Master Planul este însoțit de o strategie de implementare, care prioritizează proiectele și stabilește eșalonarea acestora, calendarul de execuție și sursele de finanțare.
”Prioritățile de dezvoltare a infrastructurii de transport sunt prevăzute în Programul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, prevăzut în anexa la Master Planul General de Transport, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, cu modificările și completările ulterioare.
Master Planul General de Transport are asociată Strategia de implementare care definește prioritizarea proiectelor, programul de eșalonare a proiectelor, perioada acestora de implementare și sursa de finanțare. Aeroportul București-Sud nu a fost încadrat în lista proiectelor prioritare din Master Planul General de Transport al României și nici în Planul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021-2030”, se spune în document.
Aeroportul București-Sud: O inițiativă locală
Ministrul Transporturilor a precizat în document că inițiativa construirii unui aeroport în sudul Capitalei aparține autorităților locale. Astfel, fără o încadrare în lista de priorități naționale și fără un buget alocat din partea ministerului, proiectul rămâne dependent de deciziile și eforturile autorităților locale interesate de implementarea sa.
Ideea unui nou aeroport în sudul Bucureștiului a apărut pe fondul creșterii traficului aerian și al nevoii de diversificare a punctelor de acces la infrastructura de transport aerian. Cu toate acestea, neîncadrarea proiectului pe lista națională de priorități poate însemna întârzieri considerabile sau chiar blocaje, în lipsa unor fonduri alocate specific din partea administrației centrale.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a anunțat că sunt analizate două locații în Giurgiu – Grădiștea și Adunați Copăceni – pentru construirea Aeroportului „București Sud”, cu un studiu de fezabilitate estimat pentru finalul anului. Aeroportul ar putea ocupa o suprafață de până la 700 de hectare, deservind 11,5 milioane de pasageri anual, iar investiția, estimată la peste 2 miliarde de euro, include și costurile exproprierilor.
Proiectul prevede inițial o suprafață de 300-700 de hectare, cu posibilitatea extinderii la 1.300 de hectare și o capacitate de 20 de milioane de pasageri anual. Pista va avea 3.450 de metri, iar terminalul cargo va gestiona 30.172 de tone pe an. Exproprierile vor fi realizate de autoritățile locale, iar finanțarea ar putea implica parteneriate public-private.
Sectorul 4, în colaborare cu Consiliul Județean Giurgiu, va gestiona exproprierile și documentația tehnică, iar administrarea aeroportului va fi predată unui operator după finalizarea lucrărilor. Studiul de prefezabilitate ar putea fi gata în august 2024, iar cel de fezabilitate și PUZ-ul în septembrie 2025, urmând ca lucrările să înceapă în octombrie 2025 și să fie finalizate în maximum trei ani. Aeroportul ar ajuta la gestionarea traficului în creștere, având în vedere capacitatea limitată de extindere a Aeroportului Otopeni.