Ce se întâmplă cu trenurile noi pentru metroul din Drumul Taberei? Poziția Alstom
Pandemia, schimbările neașteptate de infrastructură și războiul din Ucraina au generat o serie de dificultăți pentru compania franceză Alstom în livrarea noilor trenuri pentru Magistrala 5 de metrou din București.
Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, a detaliat într-o conferință de presă cum aceste provocări au afectat planurile inițiale de livrare și execuție.
Modificări de infrastructură și dificultăți tehnice
Unul dintre principalele obstacole întâmpinate de Alstom a fost schimbarea configurației de infrastructură de pe Magistrala 5, cea din Drumul Taberei, apărută după semnarea contractului cu Metrorex, în decembrie 2020. „Între momentul în care a fost publicat caietul de sarcini și momentul în care noi am semnat contractul, s-a produs o schimbare semnificativă în infrastructura pe Drumul Taberei”, a explicat Stanciu. Acesta a menționat că documentația AS-BUILT, primită la doar trei săptămâni după semnarea contractului, a relevat curbe cu raze mult mai mici decât cele prevăzute inițial, una de 80 de metri și alta de 50 de metri, comparativ cu raza minimă inițială de 100 de metri.
„Am realizat că una dintre aceste curbe, cu o rază de 50 de metri, genera forțe mari asupra caroseriei trenurilor și a boghiurilor, ceea ce a impus modificări semnificative în designul trenurilor”, a continuat el.
Pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina au amplificat întârzierile
Stanciu a evidențiat și impactul pandemiei de COVID-19, care a întrerupt temporar activitățile, precum și efectele războiului din Ucraina asupra aprovizionării și a execuției lucrărilor. „După modificările de infrastructură, a venit pandemia, urmată de războiul din Ucraina. Ambele evenimente au contribuit semnificativ la decalarea termenelor de livrare.”
În plus, aceste evenimente au complicat și mai mult planificarea și execuția, obligând echipa să reproiecteze caroseria trenurilor, să anuleze comenzi deja plasate și să efectueze noi teste, toate acestea adăugându-se la costurile și la întârzierile suplimentare.
Colaborarea cu Metrorex: o relație tensionată
La începutul lunii decembrie 2020, conducerea companiei Alstom Transport a semnat cu Metrorex contractul de livrare de trenuri de metrou destinate Magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor.
Contractul prevede asigurarea unui total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro. Acest contract poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului, valoarea totală a proiectului putând ajunge la 240 de milioane de euro.
Gabriel Stanciu a exprimat nemulțumiri legate de colaborarea cu Metrorex, subliniind că deși Alstom a încercat să abordeze situațiile într-un spirit de parteneriat, soluțiile propuse au fost întâmpinate cu rezistență. „Am încercat să colaborăm cu Metrorex pentru a găsi soluții, fără să cerem costuri suplimentare sau extinderi de timp. Din păcate, problema a fost exploatată și nu adresată în mod colaborativ.”
În pofida relației tensionate, Alstom a continuat să livreze trenurile conform noului program, cu toate că întârzierile au generat discuții legate de posibile penalități. „Am constatat că publicul a auzit doar despre penalități. Este nevoie de o clarificare, iar speranța mea este că o întâlnire cu ministrul Sorin Grindeanu va lămuri situația”, a declarat Stanciu, subliniind importanța unei relații deschise și transparente cu autoritățile.
Trenurile Metropolis: Livrări în ciuda provocărilor
Până la data actuală, Alstom a livrat două trenuri din seria Metropolis, iar al treilea tren este așteptat să ajungă în România pe 30 septembrie. În ciuda dificultăților tehnice și a modificărilor de infrastructură, trenurile sunt pregătite pentru testele de acceptare. Totodată, delegația Metrorex urmează să meargă în Brazilia pentru a supraveghea testele trenurilor cu numerele 5 și 6.
Stanciu a subliniat că, în ciuda dificultăților, Alstom și-a îndeplinit obligațiile contractuale. „Ne-am asigurat că toate trenurile sunt construite conform celor mai înalte standarde și că vor putea deservi eficient linia de metrou din Drumul Taberei”, a concluzionat acesta.
Viitorul colaborării Alstom-Metrorex
Cu toate provocările întâmpinate, Stanciu a exprimat speranța că relația cu Metrorex se va îmbunătăți, subliniind că Alstom este dispus să colaboreze pentru a găsi soluții optime. El a evidențiat că întregul proces de livrare a trenurilor Metropolis implică eforturi globale: „Proiectarea trenurilor este realizată în Franța și India, boghiurile sunt produse în Franța, iar tracțiunea provine din Belgia. Este un efort internațional pe care ne angajăm să îl finalizăm cu succes, în ciuda dificultăților.”