Cel mai lung tunel subacvatic de pe planetă se construiește în Europa
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/tunel-freepik.jpg)
Cel mai lung tunel subacvatic de pe planetă se construiește în Europa. Fehmarnbelt, va fi un tunel rutier și feroviar de 18 kilometri, ce va lega Danemarca de Germania pe sub Marea Baltică.
Tunel subacvatic record
Tunelul Fehmarnbelt este construit din 90 de elemente prefabricate din beton armat, fiecare având peste 70.000 de tone. Acestea vor fi coborâte cu precizie milimetrică în șanțuri săpate pe fundul mării, apoi îmbinate etanș. Este primul tunel subacvatic de această dimensiune realizat prin imersiune, o tehnică ce permite transportul secțiunilor plutitoare către locația finală.
Tunelul va include două linii de cale ferată, două benzi auto pe fiecare sens de mers și un culoar tehnic. Odată finalizat, va permite traversarea Mării Baltice în 10 minute cu mașina și în doar 7 minute cu trenul. Astfel, timpul de călătorie între Copenhaga și Hamburg va fi redus la 2,5 ore, față de 5 ore în prezent.
Proiect finanțat în mare parte de Danemarca, cu susținere de la UE
Costul total al lucrării este estimat la 7,4 miliarde de euro, din care 1,3 miliarde sunt fonduri europene. Restul este acoperit prin împrumuturi de stat, care vor fi rambursate prin taxele de trecere în decursul următoarelor patru decenii. Se estimează că peste 12.000 de mașini și 100 de trenuri vor folosi tunelul zilnic.
Construcția nu a fost lipsită de controverse. Organizațiile de mediu și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul asupra faunei marine și au dat în judecată constructorii. Însă instanțele germane au respins acuzațiile acestora. În schimb, autoritățile daneze au amenajat o zonă naturală de 300 de hectare pentru a compensa impactul ecologic.
Tunelul urmează să fie inaugurat în 2029 și este văzut ca un simbol al cooperării europene. Acesta va sprijini dezvoltarea economică în regiunea Lolland, una dintre cele mai sărace zone din Danemarca. De asemenea, va oferi o alternativă mai rapidă și mai verde pentru transportul european.