„Centura Mare” a Galațiului, inclusă în Masterplan și „Planul de Mobilitate Militară”, pasată de la CNAIR la CJ Galați
Proiectul „Variantei ocolitoare a Municipiului Galați”, un drum inclus în Masterplanul de Transport dar și în „Planul de Mobilitate Militară”, deoarece face legătura între Vama Giurgiulești, cu Republica Moldova și Ucraina și rețeaua de drumuri naționale, va fi transferat de la CNAIR la Consiliul Județean (CJ) Galați.
Transferarea Proiectului „Varianta ocolitoare a Municipiului Galați” de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la CJ Galați a fost anunțată de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la discutarea bugetului pentru anul 2025 în Comisiile de Buget-Finanțe.
Deputatul USR de Galați, Bogdan Rodeanu, i-a solicitat ministrului Sorin Grindeanu explicații în legătură cu alocarea în 2025 a numai 5 milioane de lei pentru acest proiect, care nu este o simplă șosea de centură, ci un drum cu importanță strategică, fiind trecut și în „Planul de Mobilitate Militară”:
„Este un proiect inclus nu numai în Masterplanul de transport ci și în <<Planul de Mobilitate Militară>>, nu e o simplă variantă de ocolire. Este cheia conectării a trei unități statale, respectiv România, Moldova, Ucraina (…)
Acest proiect îl considerăm esențial pentru întreaga arhitectură geo-strategică pe care Ministerul Transporturilor ar trebui să o implementeze.
Contractul a fost semnat în 2020, patru ani nu s-a întâmplat nimic, iar în bugetul pe 2025 e prevăzută o sumă de 5 milioane, insuficientă în raport cu necesarul pe care ar trebui să îl aloce ministerul”, a spus deputatul Bogdan Rodeanu.
Ministrul Sorin Grindeanu a anunțat că proiectul va fi transferat de la CNAIR la CJ Galați
Răspunsul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost surprinzător, pentru că la 4 ani de la semnarea contractului între CNAIR și UMB, compania lui Dorinel Umbrărescu, ministrul a luat decizia de a transfera „Varianta Ocolitoare” de la CNAIR la CJ Galați, cum a procedat și în proiectul modernizării DN 26, alt drum important din estul țării, care leagă Vama Oancea, cu Republica Moldova, de Galați și Vaslui – Iași.
„Intenția mea este următoarea și nu e doar intenție, se va materializa în perioada imediat următoare. Așa cum la DN26 am descentralizat modernizarea și am dat-o către autoritățile locale, în speță către Consiliul Județean Galați, la fel voi face și aicea, pentru că vor merge mult mai rapid, primăria, împreună cu consiliul județean, astfel încât să se poată implementa mai repede”, a anunțat ministrul Grindeanu.
Ministrul a adăugat că acest transfer de la CNAIR la CJ Galați nu va afecta finanțarea proiectului.
„Problema de finanţare este e următoarea: în momentul în care am obiective de acest tip și care sunt finanţabile prin Masterplan, nu are foarte mare importanţă cât e alocat ca şi sumă pentru că ele lucrează pe principiul vaselor comunicante şi pot lua, dacă înaintează foarte bine faţă de altele, fără rectificare bugetară şi mutat pe aceste obiective. Deci, hotărârea mea, am luat-o astăzi, este de a da această lucrare Consiliului Judeţean Galaţi s-o facă mult mai repede decât CNAIR-ul.”
„Centura Mare” a Galațiului, un proiect cu ghinion. UMB-ul lui Umbrărescu a reziliat contractul semnat în 2020
Proiectul „Variantei Ocolitoare a Municipiului Galați” a fost anunțat în campania pentru alegerile europarlamentare din 2019, când ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a sosit la Galați pentru a susține campania liderului PSD Galați, europarlamentarul Dan Nica, prin două promisiuni: construirea „Aeroportului Internațional Galați – Brăila” și a „Variantei Ocolitoare Galați”, adică „Centura Mare”.
Această șosea preia traficul greu de la Vama Giurgiulești cu Republica Moldova și Ucraina, ocolește orașul și platforma Combinatului Siderurgic, orientând traficul greu către drumurile naționale DN25 și DN 26. Pe traseul de 33 de kilometri sunt 34 de poduri și pasaje, cu o lungime totală de 4,4 kilometri.
În 2020 CNAIR a încheiat cu UMB-ul lui Dorinel Umbrărescu, contractul în valoare de 705 milioane lei, sub estimarea CNAIR, de 900 milioane lei. S-au făcut expropieri, expertize și cam atât. Pe 22 august 2023, UMB a solicitat rezilierea amiabilă a contractului, CNAIR n-a acceptat, dar asta nu înseamnă că s-a lucrat vreo zi pe șantier. Nu există șantier.
Au ieșit la iveală și motivele rezilierii. Pe de o parte ar fi vorba de lucrări suplimentare după ce UMB a făcut propriile expertize geo-tehnice, cu rezultate diferite față de expertizele CNAIR, dar și faptul că între timp s-au scumpit materialele de construcții și valoarea contractului ar trebui suplimentată cu 946 milioane de lei, ajungând la aproximativ la 1,651 miliarde de lei.