CEO-ul Allianz-Ţiriac: Intervenţia prin plafonarea tarifelor RCA pune seminţele viitoarelor falimente. S-a prelungit îngheţarea preţurilor pentru că suntem în an electoral.

Publicat: 02 oct. 2024, 22:10, de Ady Ivașcu, în ECONOMIE , ? cititori
CEO-ul Allianz-Ţiriac: Intervenţia prin plafonarea tarifelor RCA pune seminţele viitoarelor falimente. S-a prelungit îngheţarea preţurilor pentru că suntem în an electoral.
CEO-ul Allianz-Ţiriac: Intervenţia prin plafonarea tarifelor RCA pune seminţele viitoarelor falimente

Plafonarea tarifelor pentru asigurările RCA s-a prelungit pentru că suntem în an electoral, iar liniştea cu orice preţ pare a fi mai importantă decât nota de plată care va veni anul viitor, a declarat Virgil Şoncutean, CEO Allianz-Ţiriac, care a avertizat că după îngheţarea tarifelor e o mare necunoscută, iar intervenţia prin plafonarea tarifelor pune seminţele viitoarelor falimente

Asigurările RCA – un domeniu foarte politizat

Dacă ne uităm în zona auto, care domină structura pieţei noastre de asigurări, e o zonă care păstrează volatilitatea. E o zonă în care noi suntem prezenţi. Ne-am luat partea leului şi suntem un actor activ în acest domeniu, dar e un domeniu care în continuare este foarte politizat. Are o doză de volatilitate. S-a prelungit îngheţarea preţurilor tocmai pentru că suntem în an electoral şi liniştea cu orice preţ pare a fi mai importantă decât nota de plată care va veni anul viitor.

Dar nu ne surprinde pentru că suntem în piaţa asta de ceva vreme. Nu mai suntem surprinşi de atât de multe lucruri, de cât ar putea fi surprinşi nişte nou veniţi, să spunem. Şi de asta trebuie să ne pregătim şi pentru astfel de intervenţii pentru că din păcate politicul va rămâne aproape şi cu atât mai mult cu cât deficitul bugetar ajunge la niveluri alarmante probabil că sursele de venit sunt toate listate pe masa lor. Chiar din cele ortodoxe şi din cele mai puţin ortodoxe„, a avertizat Virgil Şoncutean.

El a menţionat că o piaţă matură, liberă are puterea de a se autoregla şi de a gestiona crizele, iar o intervenţie a autorităţilor, principial vorbind, nu a ajutat niciodată.

Dacă ne uităm la ultimii 8 ani au fost foarte tumultuoşi, cu falimente, cu plafonări, cu îngheţări şi de prime acum şi de comisioane (…) După îngheţare e o mare necunoscută, ce se va întâmpla şi cum se vor recupera aceste intervenţii, însă istoric dacă ne uităm vedem că intervenţiile de plafonare, de îngheţare duc cel puţin principial piaţa un pas în spate şi nu un pas în faţă. Şi poate e şi unul din motivele pentru care ne zbatem ca pondere în produsul intern brut, ca industrie, undeva între 1,15 – 1,30 puncte procentuale în ultimii 20 de ani. Şi aceste elemente pe care le vedem şi astăzi sunt o frână„, a spus Virgil Şoncutean.

Intervenţia prin plafonarea RCA pune seminţele viitoarelor falimente 

Intervenţia prin plafonare poate să pună seminţele viitoarelor falimente, mai ales pe jucătorii pe care îi surprinde mai puţin pregătiţi, avertizează CEO-ul Allianz-Ţiriac.

Plafonarea preţurilor la poliţele RCA va fi menţinută pentru încă trei luni, până la sfârşitul anului, în baza unei hotărâri adoptate de Guvern la finalul lunii septembrie.

Şoncutean a mai spus că sectorul asigurărilor nu poate fi deconectat de economia reală, efectul se vede în asigurări cu întârziere şi creează o sursă de îngrijorare.

Sectorul asigurărilor nu poate fi deconectat de economia reală, efectul economiei reale se vede în asigurări cu întârziere şi creează o sursă de îngrijorare. Pe de alta parte, costul lipsei de asigurare creşte mai repede decât costul de asigurare. Zonă de îngrijorare există, nu poate fi negată. Nu vom fi imuni dacă economia intră într-o curbă descedentă, dar nu vreau să subestimăm oportunităţile”, a afirmat CEO-ul Allianz Ţiriac.

Marja de profit pe RCA – 5%, mult mai mică decât la asigurările non-auto, dar contribuţie dominantă la profitul total datorită volumului

Allianz Ţiriac are o marjă de profit de 5% pe segmentul asigurărilor RCA, unde este al doilea jucător cu o cotă de piaţă spre 20%, potrivit lui Şoncutean.

Valoarea pieţei RCA şi cota de piaţă fac însă ca acest segment să aibă o contribuţie dominantă în valoare absolută în profiturile Allianz Ţiriac, deşi marjele de profit sunt mai mari pe asigurările non-auto. De exemplu, la asigurările de locuinţe marja de profit sunt de 8-9%.