CES, aviz negativ pentru legea Iohannis-senator

Publicat: 20 sept. 2024, 13:14, de Corina Oprea, în Justitie , ? cititori
CES, aviz negativ pentru legea Iohannis-senator
CES, aviz negativ pentru legea Iohannis-senator

Consiliul Economic și Social (CES) a emis un aviz negativ în legătură cu proiectul de lege care i-ar permite președintelui Klaus Iohannis să candideze la alegerile parlamentare chiar dacă se află încă în mandatul său prezidențial. Potrivit CES, această inițiativă ridică semne de întrebare asupra unui aspect fundamental din Constituția României, și anume independența președintelui.

CES nu aprobă legea Iohannis-senator

În ciuda acestor critici severe, Consiliul Legislativ a oferit un aviz favorabil, însă cu mai multe observații importante.

Criticii acestui proiect susțin că, în mod normal, președintele României ar trebui să fie independent, iar orice legătură cu un partid politic în timpul mandatului său pune sub semnul întrebării acest principiu constituțional.

CES argumentează că limitarea dreptului de a fi ales pentru o persoană care ocupă funcția de președinte este justificată pe întreaga durată a mandatului, deoarece ocuparea unei alte funcții publice sau private ar compromite atribuțiile și responsabilitățile acestei poziții.

În plus, CES consideră că eliminarea acestei restricții în ultimele trei luni ale mandatului este nejustificată, subliniind că aceste luni nu sunt nesemnificative pentru îndeplinirea funcțiilor prezidențiale.

CES a mai atras atenția asupra faptului că modificarea legislației electorale cu doar câteva luni înainte de alegeri creează un precedent periculos, care afectează stabilitatea și predictibilitatea sistemului electoral. În opinia Consiliului, astfel de modificări ar trebui evitate, pentru a menține încrederea în procesul electoral.

”Motivul invocat pentru modificarea legislației electorale îl reprezintă îngrădirea dreptului persoanei Pre edintelui la a fi ales. În virtutea calității de președinte, îngrădirea dreptului este justificată pe toată perioada mandatului, acesta neputând ocupa nicio altă funcție publică sau privată, și deci fiindu-i permanent limitat dreptul la a fi ales.

Înlăturarea acestei restrângeri pentru ultimele 3 luni ale mandatului este nejustificată și implică faptul că sunt nesennificative pentru atribuțiile și cerințele demnitatii de președinte, ceea ce este fals.

Mai mult, independența Președintelui, reclamată de Constituție, este pusă sub semnul întrebării odată cu asocierea cu un partid politic, chiar dacă acesta rămâne independent pe listele acestui partid.

În cele din urmă, chiar dacă propunerea nu elimină sau restrânge drepturi în înțelesul jurisprudenței Curții Constituționale, având în vedere nevoia de predictibilitate și stabilitate sporită a legislației electorale, modificarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorate Permanente, cu modificările și completările ulterioare, în ultimele 6 luni înainte de desfășurarea alegerilor, pentru orice motiv, rămâne indezirabilă și reprezintă un precedent preferabil de evitat”, arată Consoliul Economic și Social.

Pe de altă parte, Consiliul Legislativ, deși critic față de proiect, a emis un aviz favorabil cu observații. În analiza lor, Consiliul subliniază că această propunere legislativă pare a fi dedicată unei singure persoane, ceea ce ridică suspiciuni de partizanat. Mai mult, Consiliul a remarcat că proiectul încalcă Codul de bune practici electorale și recomandările Comisiei de la Veneția, care descurajează modificările legislației electorale cu mai puțin de un an înainte de alegeri.

Deși Consiliul Legislativ a admis că propunerea nu restrânge în mod direct drepturi constituționale, ei au atras atenția asupra riscurilor pe care le prezintă o astfel de schimbare legislativă pentru credibilitatea procesului electoral.