Moldova și Oltenia, fără contracte pentru modernizarea magistralelor CFR
Investițiile în modernizarea magistralelor CFR sunt în umbra celor care vizează autostrăzile. Așa se face că descoperim că zone întregi din țară nu sunt acoperite de aceste investiții.
Deputatul Darius Pop a remarcat, într-o interpelare parlamentare transmisă Ministerului Transporturilor, că zone întregi din țară, precum Moldova și Oltenia, sunt ocolite de modernizarea magistralelor CFR. În răspunsul dat, Sorin Grindeanu, vorbește de anumite studii de fezabilitate pentru unele tronsoane și de proceduri de achiziție dacă se găsesc bani în 2024. Practic, confirmă cele spuse de Pop, nicio construcție pe rol.
Iată răspunsul dat de către Sorin Grindeanu:
La această dată, Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A. are în diverse stadii de pregătire și/sau implementare, proiecte de modernizare/reabilitare/dezvoltare a infrastructurii feroviare, pe cele două coridoare feroviare, din zonele Moldova și Oltenia, astfel:
1. Studii de fezabilitate finalizate, pentru următoarele obiective de investiții: – Reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești – Triaj – Focșani;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Roman – Pașcani – lași – Frontieră;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Pașcani – Dărmănești;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră.
2. Studii de fezabilitate și proiecte tehnice în derulare, pentru următoarele obiective de investiții:
– Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Roșiori Nord;
– Modernizarea liniei de cale ferată Roșiori Nord – Craiova.
3. Procedura de achiziție a proiectării și execuției lucrărilor pentru obiectivul de investiții: „Electrificarea liniei CF Dărmănești – Vicșani – Frontieră, care reprezintă etapa I a programului de reabilitare a liniei de cale ferată de la granița cu Ucraina, inclus în Programul Comisiei Europene „EU-Ukraine Solidarity Lanes”, pentru care C.N.C.F. „CFR”-S.A. a obținut un grant de finanțare nerambursabilă, în valoare de 48.761.092 euro.
Menționăm faptul că în cadrul C.N.C.F. „CFR”-S.A. sunt analizate toate variantele optime, necesare etapelor de transmitere și aprobare a cererilor de finanțare din diferite fonduri europene, în funcție de criteriile de eligibilitate ale acestora.
Astfel, după identificarea și asigurarea sursei de finanțare, în cursul anului 2024 vor putea fi demarate procedurile de achiziție publică a serviciilor de elaborare a proiectului tehnic și execuției lucrărilor, consultanță și supervizare a proiectării și execuției lucrărilor, pentru următoarele proiecte/obiective de investiții:
– Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Pașcani – Dărmănești;
– Reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat.
În condițiile în care vor fi identificate oportunități pentru accesarea diverselor aplicații de finanțare nerambursabilă, acestea vor fi concretizate, în vederea degrevării de efort financiar a bugetului de stat și implementării cu succes a proiectelor derulate în actualele exerciții de finanțare.”