CFR se pregătește de ”ultimul drum”! Planul PSD pentru a distruge calea ferată în 2022
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2021/12/aD00NDAmaGFzaD1mYWZkYjViZmFjNTFjNDYyNmJiYzkwYmRjMmExZDFmZA.thumb_.jpg)
Guvernul a adoptat un plan de acțiune pentru infrastructură feroviară în care scrie negru pe alb cum va îngropa calea ferată în următorii ani. Conform acestui document oficial, doar 6% (0,37 mld din 6,2 mld) din fondurile necesare în următorii 4 ani pentru reînnoirea căii ferate vor fi alocate!

Reînnoirea este operațiunea de înlocuire a cadrului piatră spartă – traverse – prinderi – șină + macazuri (aparate de cale) și conform Strategiei feroviare a României pe 2021-2025 este cea mai importantă operațiune pentru revitalizarea căii ferate.
În 2021, ministerul Transporturilor condus de Cătălin Drulă a investit un record de 200 de milioane de lei în reînnoiri. Adică mai mult decât în toată perioada 2017-2020 însumat. Asta înseamnă aproape 100km de cale ferată pe care viteza a fost adusă la standardul constructiv. Un astfel de exemplu, este Buzău-Făurei, 40 km pe care cu ~12 mil € în 6 luni a fost ridicată viteza de la 30km/h la 120km/h pe unul din fire. Ei bine, exact acest sector este prins pentru reînnoire cu o valoare discutabilă în Planul de acțiune adoptat de Guvern, cu girul ministerului Transporturilor, condus de un ministru PSD: 190 milioane euro. În condițiile în care în 2021, a fost făcută jumătate din lucrare (un fir din două) cu 12 mil euro!

În mod normal în 2022 lucrarea ar trebui continuată și finalizat și firul II, dar în Planul adoptat această reînnoire este trecută cu termen „după 2027”.
Cătălin Drulă a prins fonduri în PNRR pentru Reînnoire (spre exemplu, pe București-Pitești), dar proiectele bat pasul pe loc după ce a plecat de la minister. Conform Strategiei pentru infrastructură feroviară, în 2021 ținta era de 70km și a fost depășită: 100km. Pentru 2022, ținta este de 150km, dar pare cu noua conducere a ministerului, având în vedere documentele oficiale și lipsa de acțiune, că e deja în pericol.
Pentru 2023, ținta este de 250km, iar pentru 2024, de 375km, iar spre sfârșitul deceniului s-ar ajunge la 700km/an. E nevoie de această creștere pentru a duce calea ferată într-o zonă de decență, dar noile intenții strategice ale ministerului Transporturilor prăbușesc speranța. Oare dl. Grindeanu știe că a inițiat un document care prevede că doar 6% din fondurile necesare vor fi alocate? E o întrebare pe care și-o pune azi și fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.