Chifteau în chiflă de la McDonald’s satură românul. Dar și aripioarele picante de la KFC. Poporul a cheltuit 740 milioane lei, în rețeaua KFC

Publicat: 30 aug. 2024, 22:14, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Chifteau în chiflă de la McDonald's satură românul. Dar și aripioarele picante de la KFC. Poporul a cheltuit 740 milioane lei, în rețeaua KFC

Sphera Franchise Group (SFG), administratorul în sistem de franciză al restaurantelor KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, şi-a dublat profitul net, în prima jumătate din 2024, până la aproximativ 41 milioane lei, pe fondul controlului cheltuielilor, în timp ce vânzările au urcat cu 6% la 740 milioane lei, potrivit raportului semestrial publicat, vineri, la Bursa de Valori București (BVB) 

Premier Restaurants România, operatorul lanțului de restaurante McDonald’s în România, nu a publicat, încă, rezultatele pe semestrul unu 2024, dar statisticile pe 2023 arată că, România nu stă prea bine, în comparație cu celelalte țări unde operează multinaționala americană. Vânzările au avansat cu cifre sub 22%, în primele șase luni din 2023.

Prin comparație, chiar în condiții de piață mai puțin favorabile, lanțul fast-food Sphera Franchise Group a reușit să performeze în piață.

„În prima jumătate a anului, am obţinut rezultate financiare foarte bune, în ciuda condiţiilor de piaţă mai puţin favorabile, inclusiv o inflaţie mai mare decât cea preconizată şi un comportament prudent al consumatorilor. Performanţa noastră demonstrează încă o dată forţa strategiei şi puterea brandurilor din portofoliul nostru, susţinute de o echipă excepţională, căreia îi mulţumesc pentru succesul nostru de astăzi. Privind spre viitor, rămânem încrezători că strategia solidă, echipa puternică şi cei 30 de ani de experienţă vor continua să aducă rezultate”, arată Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group, în raportul remis BVB.

Compania menţionează că prima jumătate a anului 2024 a fost cel mai bun prim semestru din istoria sa în ceea ce priveşte vânzările, EBITDA şi profitul net.

Piaţa din România a fost principalul contributor la performanţa Grupului în S1/2024, generând vânzări de 639,5 milioane lei, reprezentând peste 86% din total.

KFC România este cel mai valoros activ din portofoliul Sphera, vânzările restaurantului ajungând la 544 milioane lei, mai mari cu 8,6% faţă de primul semestru din 2023, spun administratorii lanțului fast food.

Profitabilitatea s-a îmbunătăţit, de asemenea, în mod semnificativ, EBITDA având un trend puternic ascendent, la 78,9 milioane lei, în prima jumătate a anului 2024, o majorare cu 50,7%.

Aceasta s-a datorat în principal performanţei KFC România, cu o EBITDA de 70,3 milioane lei, un plus de 50,7% comparativ cu semestrul I din 2023.

KFC Moldova a avut, de asemenea, o creştere de două cifre (57,3%), în timp ce Taco Bell şi-a dublat EBITDA (110,2%).

Această îmbunătăţire a fost în principal rezultatul măsurilor eficiente de control al costurilor puse în aplicare la nivelul întregului Grup, susţine compania. Ca urmare, ponderea cheltuielilor în restaurante în totalul vânzărilor a scăzut cu 3 puncte procentuale. Per total, toate brandurile au înregistrat creşteri de două cifre ale profitului operaţional al restaurantelor, cu excepţia Pizza Hut.

Marja EBITDA la nivel de Grup este a fost 10,7% şi variază de la un brand la altul.

Astfel, KFC Moldova are 22,4%, urmată de KFC România, cu 12,9%. Taco Bell, cel mai tânăr brand din portofoliul Sphera, a continuat să îşi îmbunătăţească marja, care a ajuns la 7,8% în prima jumătate a anului.

Profitul net crescut cu 109,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, ajungând la 40,7 milioane lei.

KFC România a fost motorul principal, obţinând un profit de 45,9 milioane lei, mai mare cu 74,4% faţă de perioada similară a anului trecut. KFC Moldova a consemnat, de asemenea, o îmbunătăţire considerabilă a profitului net, de 68,3%, până la 1,9 milioane lei, în timp ce Taco Bell a marcat prima sa jumătate de an profitabilă.

Pizza Hut a făcut progrese în procesul de reorganizare, reducându-şi pierderile nete la 5,7 milioane lei, cu 6% mai mici decât în S1 2023.

Performanţa din primul semestru se datorează atât extinderii reţelei, cât şi creşterii vânzărilor în restaurantele existente. Grupul a deschis 7 noi restaurante KFC între 30 iunie 2023 şi 30 iunie 2024, toate în România, în timp ce două deschideri suplimentare au avut loc în iulie 2024. În ceea ce priveşte raportul dintre datoria netă şi EBITDA, acesta s-a menţinut la un nivel redus, de 0,4.

În T2/2024, vânzările totale au fost de 374,1 milioane lei, susţinute de majorări pe toate cele trei pieţe, trend ce semnalează un an promiţător, arată compania. Istoric, Sphera înregistrează creşteri ale vânzărilor de la un trimestru la altul, iar ultimele trei luni ale anului au de obicei cele mai bune rezultate. Pentru 2024 se aşteaptă ca această tendinţă să persiste.

„Rezultatele obţinute în această perioadă reflectă hotărârea noastră de a ne respecta angajamentele faţă de toţi stakeholderii. Am eficientizat activitatea, continuând managementul judicios al costurilor, realizând ajustări la nivelul reţelei de restaurante şi capitalizând oportunităţi de optimizare. Aceste eforturi ne-au permis să ne consolidăm poziţia pe piaţă şi să creştem profitabilitatea, menţinând în acelaşi timp un echilibru sănătos între investiţii şi costurile de operare. Creşterea valorii acţiunilor este o dovadă clară a încrederii şi sprijinului de care ne bucurăm din partea comunităţii noastre de investitori în ceea ce priveşte măsurile pe care le luăm şi vom ne continua demersurile care s-au dovedit de succes”, a spus Valentin Budeş, CFO, Sphera Franchise Group.

În T2 2024, EBITDA a urmat o evoluţie pozitivă, ajungând la 39,1 milioane lei, o majorare de 35,7% faţă de perioada similară a anului anterior, în timp ce profitul net al Grupului a înregistrat o creştere anuală remarcabilă, de 59,1%, ajungând la 19,2 milioane lei. Toate brandurile, cu excepţia Pizza Hut, au încheiat trimestrul al doilea cu rezultat net pozitiv.

Chifteaua în chiflă de la McDonald’s nu a avut succesul așteptat la public

Premier Restaurants România, operatorul lanțului de restaurante McDonald’s în România, nu a publicat, încă, rezultatele pe semestrul unu 2024, în schimb a diseminat Raportul de sustenabilitate pentru anul 2023, în care detaliază impactul economic, social și de mediu al activităților la nivel național și evidențiază angajamentul companiei față de comunitate și mediu.
Statisticile arată că românii au mâncat hamburgeri şi cheeseburgeri de la McDonald’s în valoare de 166 milioane de euro, în primele şase luni din 2023, suma fiind cu 22% mai mare decât în aceeaşi perioadă din 2022.

Astfel, deşi ritmul de creştere al vânzărilor este unul alert, de două ori mai alert decât cel al inflaţiei, raportat la alte state, România nu stă prea bine. Mai exact, brandul McDonald’s este dezvoltat în România, Grecia, Estonia, Lituania, Letonia şi Malta în sistem de franciză de grupul Premier Capital. Dintre toate cele şase ţări, România este de departe cea mai mare din punctul de vedere al populaţiei şi totodată al vânzărilor McDonald’s.

Când vine vorba de evoluţia businessului în primele şase luni din 2023 însă, piaţa locală este codaşă. Mai exact vânzările au crescut în România cu puţin sub 22%, pe când în celelale ţări ritmul a variat între 24,6% în Letonia şi 35,9% în Malta.

La nivel global, McDonald’s Corp. a raportat rezultate trimestriale, pentru 2024, sub aşteptările analiştilor, în condiţiile în care vânzările în aceleaşi magazine au scăzut în toate diviziile, iar compania s-a confruntat cu consumatori care şi-au redus cheltuielile, potrivit unui raport TradeVille.

McDonald’s deţine cel mai popular lanţ de restaurante de tip fast-food din întreaga lume, fiind totodată şi liderul mondial din domeniul alimentaţiei publice, cu peste două milioane de angajaţi într-unul dintre restaurantele francizate. Aproximativ 69 de milioane de oameni mănâncă la McDonald’s în fiecare zi – mai mult decât populaţiile unor ţări precum Italia, Franţa şi Anglia. În America, 45 de milioane de oameni mănâncă zilnic la McDonald’s, iar conform cercetărilor companiei, 90% dintre americani vor mânca acolo cel puţin o dată pe an, iar 33% – o dată pe lună.

Compania McDonald’s este deţinută majoritar de investitiorii instituţionali, care controlează 79,85% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance. Compania se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor instituţionali din întreaga industrie, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 9,59% la data de 30.03.2024, urmat de BlackRock, cu o cotă de 7,05%, şi de State Street Corp., care deţine 4,80% din totalul acţiunilor.

Război al ofertelor în sectorul fast-food

De-a lungul timpului, McDonald’s a întâmpinat numeroşi concurenţi care au încercat să îi ia locul de lider. Printre cei mai cunoscuţi rivali se numără Burger King, o companie care a atacat McDonald’s în campaniile sale de marketing încă din anii 1980.

Deşi campaniile competitive ale Burger King, precum „Whopper Detour”, care au folosit geofencing mobil pentru a redirecţiona clienţii de la McDonald’s către aplicaţia lor reproiectată, au avut succes public, McDonald’s rămâne în topul liderilor.

În 2023, McDonald’s a avut a doua cea mai mare valoare de brand dintre toate restaurantele la nivel global şi venituri de peste 25 de miliarde de dolari, depăşind semnificativ rivalii precum Burger King, KFC şi Subway.

McDonald’s a raportat o creştere a veniturilor sale cu 2% în trimestrul al doilea dn 2024, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, ajungând la 6,46 miliarde de dolari, dar semnificativ sub consensul analiştilor, de 6,61 miliarde de dolari. În ultimele luni, mai mulţi consumatori şi-au redus cheltuielile pentru restaurante, în special în lanţurile de fast-food, pe care nu le mai consideră o ofertă bună.

McDonald’s a anunţat că traficul în restaurantele sale din SUA a scăzut în timpul trimestrului. Vânzările în aceleaşi magazine au scăzut cu 1%, nereuşind să atingă estimările care prevedeau o creştere de 0,84%. Este pentru prima dată de la al patrulea trimestru din 2020 când vânzările în aceleaşi magazine la nivel de companie au înregistrat o scădere.

În SUA, vânzările în aceleaşi magazine ale McDonald’s au scăzut cu 0,7% în acest trimestru, comparativ cu anul trecut, când compania a raportat o creştere de 10,3% a vânzărilor, datorită popularităţii Grimace Birthday Meal. Unităţile internaţionale cu licenţă de dezvoltare, care includ China şi Japonia, au raportat scăderi ale vânzărilor în aceleaşi magazine de 1,3%, cauzate de impactul continuu al războiului din Orientul Mijlociu şi de slăbirea creşterii vânzărilor în aceleaşi magazine în China. Cu toate acestea, a existat o creştere a vânzărilor în America Latină şi Japonia. Pe măsură ce consumatorii caută valoare şi oferte, membrii loiali au generat aproape 7 miliarde de dolari în vânzări digitale în 50 de pieţe, în creştere faţă de cele 6 miliarde de dolari raportate în primul trimestru.

Compania a raportat, de asemenea, un profit net ajustat pe acţiune de 2,97 dolari, sub aşteptările consensului – de 3,05 dolari. Potrivit CEO-ului Chris Kempczinski, consumatorii sunt mai exigenţi cu cheltuielile lor. Totuşi, compania a menţinut prognoza sa de marjă operaţională pentru 2024 neschimbată, la aproximativ 40%, cât şi orientările generale pentru noi restaurante şi cheltuieli de capital.

Preţul acţiunii McDonald’s a scăzut, în ultimul an

La începutul lunii august, după anunţarea rezultatelor financare, preţul acţiunii McDonald’s a reuşit să urce cu aproape 4%, închizând la 261,42 dolari, pe fondul menţinerii prognozelor în viitorul apropiat.

McDonald’s înregistrează de la începutul anului 2024 o depreciere de 11,4%, menţinându-se şi o scădere de 11,6% în ultimele 12 luni.