Chinezii, austriecii și italienii, marii beneficiari ai celor mai noi contracte date de CNAIR
Companiile cu capital străin au reușit să pună mâna pe cele mai bănoase contracte ale CNAIR din ultimele două luni. Cu mici excepții, românii s-au mulțumit cu bani mai puțini.
Chinezii de la China Civil Engineering, austriecii de la Strabag și Porr, italienii de la Rizzani de Echer, britanicii de la Deltabloc și francezii de la Egis sunt companiile străne care obținut contracte importante de la Compania Națională de Administrare Rutieră în ultimele două luni.
Dacă firmele din UE nu surprind, compania chineză a ajuns pe listă după o întreagă epopee a contestațiilor pentru construcția lotului 3 din Centura Capitalei – A 0 Nord. De câțiva ani, chinezii sunt interziși să participe la licitațiile desfășurate în România. Doar că povestea licitaței pentru respectivul tronson de șosea rapidă a plecat dinainte de emiterea interdicției. La jumătatea anului 2019, CNAIR scoate la licitație 8,6 km. de autostradă, și câștigători sunt declarați turcii de la Nurol. Urmează o serie de contestații după care este declarat câștigător Ictas. Apar noi contestații și spre finele lunii noiembrie instanța declară câștigător pe China Civil Engineering Construction Corporation, iar contractul s-a semnat în acest an. Este vorba de suma 397.946.117 lei.
Un alt contract uriaș este cel care are obiect de execuție lucrări pentru obiectivul ”centura de ocolire” varianta Craiova DN 56-DN 55-DN 6. Suma de 160 de milioane de lei va merge către compania italană Rizzani de Eccher. Austricii au câștigat două contracte serioase. Mai întâi prin Strabag, prorprietarul Antreprizei de Reparații și Lucări A R Cluj, care a încasat 25 milioane de lei pentru consolidarea unui corp drum pe DN 19B, și apoi prin Porr, pentru cârpirea unui drum din județul Timș. Austriecii au încasat ceva mai bine de 40 milioane de lei, sumă cumulată din mai multe lictații.
Britanicii de la Deltabloc UK LTD au continuat să câștigea contracte pentru achiziția și transportul și montajul/realizarea parapetelor rutiere din beton. În ultimele două lunii au scos de la CNAIR 61 milioane de lei. ,
O sumă consistentă a obținut Egis, companie cu capital franțuzesc. Aceata a câșigat o licitație pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate și proiect tehnic de execuție prin iobiectivul Drum Croiova – Tg. Jiu. Valoarea totală a conctractului s-a ridicat la 24,15 milioane de lei.
Românii câștigători
Am arătat mai sus că românii au cam stat departe de contractele pe sume consistente, Dar există și exemple care au încălcat regula. Cel mai bun contract realizat de o companie românească este cel câștigat de Arcada Company, 125,3 milioane de lei, pentru proiectare și execuție pasaj denivelat superior pe DNA21. Principalii acționari ai Arcada sunt Mihai Humă și Spiru Manta, ambii cu ponderi de 44% în firmă.
Mavgo Holding a lui Gabi-Constantin Cojocaru și Antrepriza de Construcții Drumui și Autostrăzi Slobozia, a lui Gheorghe Vlăsie, au câștigat împreună mai multe contracte care s-ar ridica la aproape 30 milioane de lei.
MBS Group, controlată de Anca Ioan, a câștigat contracte de peste 40 milioane de lei pentru achiziția, transportul și montaul parapetelor rutiere pe rulouri.