Cifra de afaceri a comerțului alimentar, estimată la 140 miliarde de lei în 2021

Publicat: 26 apr. 2021, 14:00, de Răzvan Zamfir, în Food , ? cititori
Cifra de afaceri a comerțului alimentar, estimată la 140 miliarde de lei în 2021
Margarina, cel mai evitat produs. Românii preferă produsele lactate din supermarketuri în detrimentul producătorilor locali

Cifra de afaceri a comerțului alimentar este estimată în jurul nivelului de 130 miliarde lei în 2020, după ce în 2019 acest sector a înregistrat venituri de 118 miliarde lei, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Creșterea se datorează atât proviziilor făcute de populație la începutul pandemiei, cât și trendului ascendent al vânzărilor online din food retail, peste media creșterii pieței de e-commerce, de 30% în 2020. Cu toate acestea, în 2021, analiștii KeysFin se așteaptă la o revenire la ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

„Pofta nu vine doar mâncând, ci, în cazul de față, a venit din cauza temerilor legate de necunoscut, așa cum s-a întâmplat la nivel mondial în martie 2020. În prima faza, românii și-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ținut pasul cu aceste trenduri ale pieței, iar mobilizarea lor s-a vazut prin recordurile de vânzări din 2020. Analiza retailului alimentar este o analiză pe care o facem anual astfel ca, pe lângă faptul că suntem mândri ca in studiul de anul trecut am estimat corect nu doar direcția acestei industrii, ci șii rezultatele de business, pentru 2021, mizăm pe revenirea la o creștere mai moderată a industriei“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Industria de retail alimentar număra peste 228 mii de angajați în 2019, dintre care cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL, respectiv 16,3 mii din aceștia (după un avans de aproape 20% în 2019).

Top 3 retaileri

Cei mai mulți romani și-au făcut în continuare cumpărăturile la Kaufland, care rămâne liderul pieței de retail alimentar, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei și o cotă de piață de peste 10% în 2019. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.

În ordine, clasamentul companiilor din retailul alimentar după cifra de afaceri din 2019 este completat de Lidl, cu o cifra de afaceri de 9,8 miliarde de lei și o cotă de piață de 8,3% , și de Carrefour cu 8,2 miliarde si 6,9% din total. Pe următoarele locuri, respectiv 4 și 5, se situează Profi (6,2%) și Mega Image (5,6%).

De asemenea, este de remarcat cresterea de la an la an a Lidl, care a avut un salt de aproape 20%, comparand valorea cifrei de afaceri din 2018 cu cea din 2019 – cea mai mare crestere din industrie.

Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 65 de miliarde de lei, generând peste 55% din cifra de afaceri totală a industriei în 2019.

România, locul 7 în Europa

La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arată o scădere a vânzărilor cu amănuntul de 0,8% în 2020 față de anul anterior, cu o creștere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi și tutun de 5,6% în aceeași perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeași perioadă).

Cu toate acestea, România s-a situat astfel pe locul al 7-lea la nivelul UE, după evoluțiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franței (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) și Maltei (+3,3%) , cu 2,7%.

La nivel local, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, comerțul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.