Cifra de afaceri a parcurilor de retail a scăzut cu doar 9,5% în pandemie. Acestea s-au descurcat mai bine decât mall-urile
Parcurile de retail din România s-au dovedit a fi mult mai rezistente în timpul pandemiei decât mall-urile, cifra de afaceri a companiilor care dețin astfel de proprietăți scăzând pe parcursul anului 2020 cu 9,5%, față de un recul de 20,6% în cazul mallurilor, conform unei analize a companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Compania a luat în calcul rezultatele financiare a peste 60 de proiecte de retail modern.
Rezultatele indică o scădere medie a cifrei de afaceri de 18,5% comparativ cu anul 2019, ultimul an fără restricții de funcționare, de la 607 milioane euro la 495 milioane euro, astfel că proprietarii de centre comerciale (mall-uri și parcuri de retail) din România au avut un impact de circa 112 milioane de euro în venituri, ca urmare a situației pandemice.
„Analiza noastră confirmă sentimentul pieței în ceea ce privește performanțele proiectelor de retail modern, în special a parcurilor de retail ce au reușit să diminueze considerabil pierderile generate de pandemie și de restricțiile adoptate pentru combaterea acesteia. Mai mult, dacă ne uităm la proiectele aflate în acest moment în construcție sau în diverse stadii de planificare, observăm că tot parcurile de retail vor predomina, acest tip de dezvoltare fiind preferat datorită unor costuri mai mici de construcție și a unei tipologii de chiriași mai puțin afectată de situații economice sau sanitare speciale”, spune Vlad Săftoiu, Research Analyst, Cushman & Wakefield Echinox.
Impactul mai puternic al pandemiei asupra mall-urilor este explicat prin închiderea pe perioade destul de lungi de timp a magazinelor neesențiale cu acces din interior, precum și a cinematografelor și restaurantelor, două categorii de chiriași care au de regulă o prezență mult mai ridicată în cadrul mallurilor.
Datele preliminare de la Ministerul de Finanțe arată o scădere de circa 35% a cifrei de afaceri a operatorilor de restaurante, în vreme ce numărul total al spectatorilor în cinematografe a scăzut anul trecut cu 75%, conform Centrului Național al Cinematografiei. Cele două segmente au fost așadar printre cele mai afectate de restricțiile guvernamentale, fapt ce s-a translatat în mod direct și asupra rezultatelor centrelor comerciale.