Cîmpeanu: Nu ne gândim la două examene de treaptă; va exista o adaptare a accesului în învăţământul liceal
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a exclus, joi, un examen de treaptă la finalul celui de-al doilea an de studiu în învăţământul liceal, menţionând însă că va exista o „adaptare a accesului” în liceu, soluţiile regăsindu-se în noua lege a învăţământului preuniversitar.
„Examenele de treaptă erau două: pentru acces în clasa a IX-a şi pentru a acces în clasa a XI-a. Nu ne gândim la două examene de treaptă, dar ne gândim la o adaptare a accesului în învăţământului liceal. Aceste lucruri sunt deja reflectate în draftul legii învăţământului preuniversitar, care va fi făcut public. Atunci veţi vedea şi soluţiile pe care le propunem. Soluţiile schimbă puţin, îmbunătăţesc această modalitate de acces în liceu”, a spus Sorin Cîmpeanu, într-o conferinţă de presă privind rezultatele înregistrate la Evaluarea Naţională.
Calificative în loc de note
Ministrul Educaţiei a mai declarat că elevii nu trebuie demotivaţi prin exagerarea importanţei acordate festivităţilor de premiere, o soluţie fiind aceea ca, în gimnaziu, notele de la 1 la 10 la discipline precum Muzică, Desen, Educaţie fizică să fie înlocuite de calificative.
„Festivităţile de premiere sunt un aspect tradiţional în sistemul de învăţământ românesc, sunt un aspect la care foarte mulţi dintre părinţi ţin şi foarte mulţi profesori ţin. Pe de altă parte, avem competiţia, care trebuie să fie încurajată. Având în vedere că principalele obiective ale proiectului ‘România Educată’ sunt, pe de-o parte, încurajarea performanţei, care se obţine doar prin competiţie, iar, pe de altă parte, la fel de important, susţinerea echităţii, accesului egal la o educaţie de calitate, trebuie îmbinate aceste lucruri”, a spus Sorin Cîmpeanu într-o conferinţă de presă privind rezultatele înregistrate la Evaluarea Naţională.
Ministrul a susţinut că „nu trebuie să ducem competiţia la vârste foarte fragede”.
„Acesta este punctul meu de vedere. Nu trebuie să demotivăm elevii prin exagerarea importanţei acordate acestor festivităţi de premiere. Una din soluţiile pe care vă invit să le luaţi în calcul ar fi aceea a diminuării, a goanei după note, prezentă mult prea mult în şcoala românească – părinţii care vor neapărat note mari pentru elevii lor, că merită sau nu merită, părinţii sunt subiectivi şi pot să înţeleg asta, îşi doresc note mari pentru elevii lor, îşi doresc premii – dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acorda note de la 1 la 10 la discipline precum Muzică, Desen, Educaţie fizică şi am da calificative. Dând calificative cu ‘Admis’ – ‘Respins’, o mare parte din această competiţie, care nu este din spectrul competiţiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public”, a explicat Cîmpeanu.
El a arătat că învăţământul românesc are ca obiectiv „premierea competenţei”.
„Spre asta ne îndreptăm: să evaluăm şi să premiem competenţa şi să renunţăm la a mai pune accentul exagerat pe cunoştinţe, pe conţinut, pe evaluarea şi pe premierea conţinutului. Asta trebuie să se întâmple şi asta se va întâmpla. Dar pentru asta avem nevoie de profesionişti”, a mai spus ministrul Educaţiei.
Profesoara Ana-Nela Popoveniuc, de la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău, a provocat dezbateri aprinse în mediul online după ce a lansat o petiţie prin care a cerut renunţarea la festivităţile de premiere la final de an şcolar pe motiv că elevii cu rezultate mai puţin bune ar fi umiliţi şi traumatizaţi emoţional.