Cine erau dacii și cum marcau începutul unui nou ciclu de viață? De unde a apărut ”dacopatia” ?

Publicat: 21 dec. 2024, 14:16, de Radu Caranfil, în OPINII , ? cititori
Cine erau dacii și cum marcau începutul unui nou ciclu de viață? De unde a apărut ”dacopatia” ?

În străfundurile istoriei, înainte ca religia creștină să-și pună amprenta asupra modului în care celebrăm Crăciunul și Anul Nou, dacii aveau propriile lor credințe, obiceiuri și ritualuri. Un popor enigmatic și fascinant, dacii continuă să ne intrige prin urmele lăsate în cultura noastră, dar și prin întrebările rămase fără răspuns.

Cine erau dacii?

Dacii, parte a marelui grup al tracilor, erau un popor care a trăit pe teritoriul actual al României și în regiunile învecinate, având apogeul civilizației în perioada regilor Burebista și Decebal. Păstorii, agricultorii și războinicii daci s-au remarcat prin organizarea socială și politică bine închegată, dar mai ales prin spiritualitatea lor profundă.

Herodot, „părintele istoriei”, îi numea „cei mai viteji și mai drepți dintre traci”. Religia lor, axată pe venerarea lui Zamolxis, era atât de centrală încât întreaga lor existență părea să graviteze în jurul unui sens cosmic al vieții și al morții. În viziunea dacilor, moartea nu era decât o trecere într-o altă formă de existență, iar acest lucru i-a transformat în războinici aproape invincibili, fără frica de sfârșit.

Sărbătoreau dacii Crăciunul sau Anul Nou?

Răspunsul scurt este nu – cel puțin nu în forma creștină pe care o cunoaștem astăzi. Totuși, dacii aveau propria lor viziune asupra ciclurilor naturii și ale vieții. Înainte de creștinism, sărbătorile erau legate mai degrabă de ritmurile solare și agricole, fiind sincronizate cu anotimpurile și fenomenele cosmice.

Solstițiul de iarnă: un punct de referință

Dacii, ca multe alte popoare antice, probabil marcau solstițiul de iarnă ca un moment de tranziție. Acest eveniment astronomic, care semnifica cea mai lungă noapte a anului și începutul revenirii treptate a luminii, era adesea asociat cu renașterea, speranța și noi începuturi. E posibil ca dacii să fi avut ritualuri care celebrau victoria luminii asupra întunericului, un simbol puternic al reînnoirii.

Ritualurile de trecere: o perspectivă spirituală

Ritualurile dacice aveau un puternic substrat spiritual. Ele erau legate de schimbările ciclurilor vieții, fie că vorbim despre solstiții, echinocții sau alte momente importante din calendarul agricol. Este foarte probabil ca trecerea în „noul an” să fi fost asociată cu sacrificii, banchete sacre și ritualuri care invocau protecția zeilor și fertilitatea pământului.

Obiceiuri și tradiții: ecouri în folclor

Deși istoria scrisă a dacilor este fragmentară, urmele culturale pot fi regăsite în folclorul românesc. Colindele, obiceiurile de Anul Nou, precum „Plugușorul” sau „Sorcova”, păstrează ecouri ale unor practici vechi de invocare a prosperității. Focurile ritualice, dansurile și cântecele ar putea avea rădăcini în sărbătorile dacice, care celebrau ciclurile vieții și ale naturii.

Ce înseamnă acest trecut pentru noi?

Dacii nu aveau Crăciun sau Anul Nou în forma pe care o cunoaștem astăzi, dar aveau o profundă legătură cu natura și cu divinitatea. Într-o lume în care viața era percepută ca un ciclu nesfârșit al morții și renașterii, fiecare început era o celebrare a continuității.

Pentru noi, dacii rămân un simbol al curajului, spiritualității și al unui mod de a trăi profund conectat la esențele lumii. Poate că nu au avut brazi împodobiți sau artificii, dar au știut să celebreze misterul vieții într-un mod pe care îl putem admira și astăzi. În loc să privim trecutul ca pe o colecție de tradiții uitate, ar trebui să-l redescoperim ca pe o sursă de inspirație pentru a ne înțelege mai bine pe noi înșine.

De ce se bizuie atât de mult ”naționaliștii” și ”suveraniștii” de azi pe cultul dacilor?

Care e scopul? Fiindcă dacii nu erau un popor extrem de remarcabil sub aspect industrios, rezistența lor era în credință, în acest Zalmoxis, în puterea de a rezona cu trecutul dar foarte puțin cu viitorul și inovația

1. Simbol al rezistenței și al „curățeniei naționale”

  • Dacii sunt prezentați ca un popor nobil, independent, care a rezistat marilor imperii (în special romanilor). Această narațiune este exploatată de naționaliști pentru a crea ideea că România trebuie să fie la fel de rezistentă în fața influențelor externe: Uniunea Europeană, globalizare, „amenințări” occidentale.
  • Mitul dacilor servește ca antidot pentru complexele de inferioritate: dacii sunt transformați în eroi atemporali, ale căror „virtuți” ar trebui să fie recuperate de societatea modernă.

2. Zalmoxis și spiritualitatea dacică: refugiu în idealuri mistice

  • Religia dacică, cu Zalmoxis în centru, este portretizată ca fiind mai pură și mai profundă decât religiile „străine” adoptate ulterior. Naționaliștii moderni rezonează cu ideea unui sistem spiritual autohton, necorupt de influențele externe.
  • Această spiritualitate este prezentată ca o contrapondere la modernitatea secularizată, oferind o „rădăcină” profundă pentru identitatea românească.

3. Fuga de responsabilitatea prezentului

  • Idealizarea dacilor servește adesea ca o modalitate de a evita confruntarea cu problemele reale ale prezentului: corupție, infrastructură slabă, inegalități sociale. Construcția unui trecut „glorios” devine un refugiu psihologic și ideologic.
  • Retorica „noi suntem urmașii dacilor” nu vine cu soluții practice pentru viitor, ci doar cu un sentiment de superioritate morală bazat pe un trecut romanticizat.

4. Teren fertil pentru suveranism

  • Dacii sunt folosiți ca simbol al unei epoci pre-romane, neinfluențate de „imperii străine”. În discursul suveranist, această imagine este extrapolată pentru a critica dependența României de structurile internaționale moderne, cum ar fi UE sau NATO.
  • Mesajul subtextual este că „dacii nu ar fi acceptat vreodată să fie conduși de alții”, promovând astfel o retorică de izolaționism și autarhie.

5. Dacii ca răspuns la lipsa inovației

  • E adevărat că dacii nu sunt recunoscuți pentru o contribuție remarcabilă la inovațiile tehnice sau științifice ale epocii lor. Cu toate acestea, naționaliștii ignoră această realitate, preferând să sublinieze alte „calități” ale dacilor, precum credința, curajul și loialitatea față de comunitate.
  • Aceasta maschează, de fapt, o lipsă de strategie reală pentru viitor. În loc să fie încurajate inovația și adaptabilitatea, discursul suveranist preferă să glorifice un trecut care nu poate fi replicat.

6. Exploatarea sentimentului de apartenență

Cultul dacilor le oferă naționaliștilor o poveste ușor de vândut, care creează un sentiment de apartenență și mândrie în rândul publicului. Este mai ușor să aduci oamenii împreună sub steagul unei glorii trecute decât să-i convingi să privească spre viitor.

Este un discurs ”all inclusive”: toți „românii adevărați” sunt chemați să-și revendice moștenirea dacică, indiferent de realitățile individuale.

Romantizarea trecutului în detrimentul viitorului

Cultul dacilor este, în esență, un construct politic și ideologic care exploatează fragilitățile identitare ale societății românești. În timp ce dacii au fost un popor cu o spiritualitate profundă și o adaptare rezonabilă la timpul lor, folosirea lor ca simbol unic al viitorului României este, de fapt, o evitare a progresului real. Rezistența în credință și legătura cu trecutul sunt importante, dar fără o viziune clară asupra inovației și adaptabilității, glorificarea trecutului riscă să devină doar un exercițiu de nostalgie sterilă.

Dacopatia” – între cultul trecutului și pericolul ideologic al prezentului

Termenul „dacopatie” desemnează o fascinație exagerată, aproape obsesivă, pentru cultura dacilor, combinată cu tendința de a rescrie istoria și a atribui acestui popor calități mitice care nu au neapărat bază istorică. Dacă dacii sunt o parte valoroasă și fascinantă a moștenirii noastre, „dacopatia” este mai degrabă un simptom al unor frustrări sociale și politice contemporane. Dar cine sunt acești „dacopați” și ce îi motivează?

De unde a apărut „dacopatia”?

  1. Frustrare identitară postcomunistă
    • După 1989, societatea românească a experimentat o criză profundă de identitate. Tranziția greoaie, sărăcia și dezamăgirile legate de modernizarea țării au creat un teren fertil pentru mituri care oferă un refugiu psihologic. În acest context, dacii au fost transformați într-un simbol al „purității originare” și al „eroismului pierdut”.
    • Promovarea excesivă a dacilor a fost parțial alimentată de curentele naționaliste care au căutat o legitimitate istorică.
  2. Mituri exagerate și falsificări istorice
    • În absența unor dovezi arheologice sau documentare convingătoare, unii „dacopați” susțin teorii pseudoștiințifice: că dacii ar fi inventat scrisul, că ar fi fost strămoșii tuturor civilizațiilor sau că ar fi deținut tehnologii avansate. Aceste idei, lipsite de bază, au fost propagate prin cărți obscure, internet și uneori chiar emisiuni TV.
    • Ideea unui trecut glorios, pierdut din cauza invaziei romanilor sau a altor „imperii străine”, oferă o poveste atrăgătoare, dar lipsită de fundament.
  3. Reacție la influențele globale
    • Globalizarea și integrarea României în structuri internaționale precum UE și NATO au generat o parte din acest curent. Pentru cei care percep aceste procese ca o „amenințare la suveranitate”, glorificarea dacilor devine o formă de protest. Dacii sunt văzuți ca simbol al rezistenței împotriva oricărei influențe externe.

Ce îi caracterizează pe „dacopați”?

  1. Naționalism exagerat și izolaționism
    • Dacopații” promovează ideea că România este o națiune excepțională, cu rădăcini mitice care justifică superioritatea asupra altor culturi. Această perspectivă se combină adesea cu o respingere a cooperării internaționale și cu tendințe izolaționiste.
  2. Antimodernism și respingerea științei
    • Ideologiile „dacopate” tind să respingă istoriografia academică, preferând teorii conspiraționiste și surse obscure. Oricine contrazice aceste teorii este acuzat că face parte dintr-un complot global împotriva „adevărului istoric” al României.
  3. Promovarea unei identități pure, dar fictive
    • Cultul „purității dacice” ignoră complet complexitatea istorică și influențele multiple care au modelat spațiul carpato-danubiano-pontic. În loc de acceptarea diversității și a dialogului cultural, „dacopații” glorifică un trecut fictiv, izolat, văzut ca perfect.

De ce este periculoasă „dacopatia”?

  1. Ignoranță transformată în dogmă
    • Dacopatia” promovează o perspectivă simplistă asupra istoriei, reducând complexitatea la un mit convenabil. Aceasta descurajează gândirea critică și încurajează ignoranța istorică.
  2. Propagandă politică periculoasă
    • Mitul dacilor este utilizat de unii politicieni pentru a atrage electoratul naționalist. Acești lideri evită să propună soluții reale pentru problemele societății și se concentrează pe mesaje de glorificare a trecutului, care pot distrage atenția de la provocările prezentului.
  3. Respingerea dialogului cultural
    • Prin idealizarea izolării și a „purității naționale”, „dacopatia” subminează ideea de cooperare internațională și de învățare din alte culturi. Într-o lume interconectată, acest tip de discurs poate avea consecințe grave asupra politicii externe și a integrării sociale.

Ce putem învăța din această stare de fapt?

Românii nu trebuie să renunțe la mândria pentru trecutul lor, dar această mândrie trebuie să fie fundamentată pe realitate, nu pe mituri. Dacii au fost un popor fascinant, cu o spiritualitate profundă și o rezistență admirabilă, dar ei nu sunt soluția pentru problemele contemporane. Istoria trebuie să fie un ghid pentru viitor, nu o fantezie care ne ține blocați în trecut.

Dacopatia” ne arată cât de ușor poate fi manipulată istoria pentru a servi agende politice și emoționale. Provocarea noastră este să separăm adevărul istoric de mit și să construim o identitate națională bazată pe echilibru, cunoaștere și respect pentru diversitatea care ne definește.