Cine vrea să construiască cel mai scump și complex lot de autostradă, cu 16 tuneluri și 60 de pasaje
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/lot-2B-pipirig.jpg)
Încă un pas important pentru realizarea Autostrăzii Unirii (A8), drumul de 305 km care trece Prutul și este împărțit în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ (unde au început primele lucrări) şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). La licitația demarată anul trecut de CNAIR s-au prezentat două asocieri de firme, una româno-bosniacă prezentă deja pe un șantier din România și cu încă două contracte la activ, și o alta din Turcia. Lotul pentru care se luptă cele două asocieri are 31,5 km și este cel mai dificil și mai scump din România.
Cel mai scump și complex lot de autostradă este Grințieș – Pipirig (31,5 km), pe traseul căruia se regăsesc 16 tuneluri, 60 de pasaje și viaducte (cea mai lungă structură va fi podul peste râul Bistrița în lungime de 1.275 metri) și un nod rutier lângă Tulgheș.
„Au fost depuse două oferte pentru construcția lotului Grințieș – Pipirig al A8 (Autostrada Unirii)! Pentru contractul scos la licitație de CNIR au depus oferte constructori din România, Bosnia-Herțegovina și Turcia. Pentru construcția lotului Grințieș – Pipirig (31,5 km) este alocată o durată de 54 de luni (14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuție) și 6,9 miliarde lei (fără TVA), sumă asigurată prin Programul Transport 2021-2027“, a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Cine vrea să construiască cel mai scump și complex lot de autostradă din România
Ofertanții prezenți la licitația pentru construirea lotului 2B Grințieș – Pipirig sunt următorii:
- Asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL (LIDER) – EURO ASFALT-TEHNOSTRADE S.R.L. SPEDITION UMB (ROMÂNIA -BOSNIA ȘI HERȚEGOVINA)
- Asocierea MAPA INSAAT VE TICARET (LIDER) GUNAL INSAAT TICARET VE SANAY ANONIM SIRKETI (TURCIA)
Contractul prevede proiectarea și execuția a:
- 31,5 km lungime traseu
- 16 tuneluri, cel mai lung tunel având 940 metri
- 60 poduri și viaducte, cel mai lung pod fiind cel peste râul Bistrița de 1275 metri și mai sunt alte două poduri de peste 1000 metri
- nod rutier la Tulgheș, conexiune cu Lotul 2A
- descărcare provizorie la conexiunea cu Lotul 2C Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), pentru asigurarea funcționarii independente a acestui lot.
Lungimea totală a tunelurilor și structurilor de artă însumează 20 km, reprezentând peste 70% din lungimea întregului lot. Valoarea estimată a contractului este de 6,9 miliarde lei (fără TVA), cel mai mare contract pentru un lot de autostradă, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.
Ar mai fi de spus că până la acest moment au fost depuse oferte pentru 5 din 6 loturi, respectiv:
- Lotul 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km)
- Lotul 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km)
- Lotul 1D Joseni – Ditrău (14,4 km)
- Lotul 2A Ditrău – Grințieș (37,9 km)
- Lotul 2B Grințieș – Pipirig (31,5 km)
Lotul 2C Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) a fost atribuit deja Asocierii UMB – Euro Asfalt, în timp ce pentru lotul 2A Ditrău – Grințieș a fost depusă o singură ofertă, tot a asocierii româno-bosniacă. Primele lucrări efective pe Autostrada Unirii au demarat pe tronsonul Târgu Mureș – Iași – Ungheni, secțiunea Leghin – Târgu Neamț, unde UMB a intrat în șantier din data de 3 februarie 2025.
Citește și: Când ar putea începe lucrările la Autostrada Litoralului. Ministrul Grindeanu a făcut anunțul