Ciondăneală între ANPC și CSALB: O dispută privind dezinformarea în soluționarea litigiilor bancare

Publicat: 21 ian. 2025, 11:14, de Andrei Ceausescu, în ACTUALITATE , ? cititori
Ciondăneală între ANPC și CSALB: O dispută privind dezinformarea în soluționarea litigiilor bancare

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) s-au acuzat reciproc de dezinformare și de abordări contradictorii în ceea ce privește soluționarea litigiilor între consumatori și operatorii financiar-bancari.

Într-un comunicat emis în dimineața zilei de 21 ianuarie 2024, ANPC a răspuns acuzațiilor lansate de CSALB, care susținea că autoritatea ar fi transmis informații eronate despre posibilitățile de soluționare alternativă a litigiilor financiare. CSALB a declarat anterior că ANPC ar fi dezinformat consumatorii în legătură cu procedurile de rezolvare a problemelor dintre clienți și bănci, recomandându-le să se adreseze Direcției de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) din cadrul ANPC. CSALB consideră că aceste recomandări confundă competențele celor două instituții, având în vedere că soluționarea alternativă a litigiilor financiare este atributul exclusiv al CSALB, conform legislației naționale.

Reacția ANPC

În răspunsul său, ANPC subliniază că afirmațiile CSALB sunt nejustificate și nu corespund adevărului. Autoritatea menționează că aceste acuzații sunt contrare „spiritului de colaborare” care ar trebui să caracterizeze relațiile dintre instituțiile statului în protejarea drepturilor consumatorilor. ANPC reamintește că este autoritatea de stat responsabilă cu prevenirea și combaterea practicilor care pot afecta viața, sănătatea și interesele economice ale consumatorilor, subliniind că scopul său principal a fost și rămâne protecția drepturilor acestora.

„Având în vedere acuzațiile de dezinformare lansate de CSALB, ANPC se vede obligată să facă următoarele precizări: afirmațiile la adresa ANPC, cuprinse în comunicatul CSALB din data de 20.01.2024, sunt nejustificate și nu corespund adevărului, fiind contrare spiritului de colaborare care ar trebui să caracterizeze relațiile dintre instituții care au ca scop protejarea drepturilor consumatorilor,” a transmis ANPC.

Autoritatea precizează că, în urma deciziei definitive a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), prin care CSALB a pierdut posibilitatea de a fi inclus pe lista entităților de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) din România, ANPC a informat consumatorii români că, până la clarificarea situației juridice a CSALB, aceștia se pot adresa în continuare ANPC pentru a rezolva problemele întâmpinate în relația cu operatorii financiar-bancari.

„Nimic din demersul ANPC nu prejudiciază în vreun fel imaginea CSALB și nici nu impietează asupra activității acestei entități. Prioritatea noastră a fost și rămâne protecția drepturilor consumatorilor, precum și informarea corectă a acestora privind modalitățile prin care pot sesiza anumite situații neconforme în relația cu operatorii economici,” au mai transmis oficialii ANPC.

Decizia Înaltei Curți și conflictul de competență

Pe 10 decembrie 2024, CSALB a pierdut definitiv procesul cu statul român, Ministerul Energiei, Asociația InfoCons și ANPC privind înscrierea sa pe lista entităților SAL din România. Această sentință a stârnit o serie de reacții și a dus la amplificarea tensiunilor între CSALB și ANPC. CSALB a acuzat ANPC de dezinformare, considerând că declarațiile acestei autorități referitoare la atribuțiile fiecărei instituții în procesul de soluționare alternativă a litigiilor sunt inexacte și pot induce în eroare consumatorii.

În comunicatul emis de CSALB, reprezentanții acestei instituții au declarat că „recomandăm consumatorilor să facă diferența între reclamațiile/sesizările pe care le pot adresa ANPC și soluționarea alternativă a litigiilor care este atributul exclusiv al CSALB”. CSALB subliniază că soluționarea alternativă a litigiilor bancare este reglementată de Ordonanța Guvernului 38/2015, care prevede că cererile de soluționare a litigiilor dintre consumatori și operatorii financiar-bancari trebuie adresate exclusiv CSALB.

„Sistemul bancar și-a asumat finanțarea CSALB, pentru ca oamenii să aibă la dispoziție o alternativă la instanțele de drept comun, gratuită, mult mai rapidă, gestionată de conciliatori cu expertiză în domeniul financiar-bancar,” se menționează în comunicatul CSALB.

Reglementările europene și naționale

Conform legislației europene și naționale, CSALB a fost înființat în urma transpunerii Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum. CSALB este singura entitate din România care poate soluționa litigiile dintre consumatori și instituțiile financiare, iar acest lucru a fost reglementat prin OG 38/2015. În plus, CSALB este finanțat de către sistemul bancar, iar modalitatea de finanțare și organizare este reglementată de lege, pentru a garanta imparțialitatea și echidistanța procesului de conciliere.

„Legiuitorul a statuat ca CSALB să fie o entitate cu personalitate juridică proprie (autonomă, neguvernamentală, apolitică și fără scop lucrativ), care să aibă o conducere formată din 5 membri, inclusiv un reprezentant desemnat de ANPC,” a precizat CSALB, subliniind faptul că acest sistem a fost gândit pentru a proteja drepturile consumatorilor și a le oferi o alternativă eficientă la instanțele de judecată.

Solicitările și poziția CSALB față de ANPC

CSALB a solicitat, în repetate rânduri, implicarea ANPC în desemnarea unui reprezentant al asociațiilor de consumatori în cadrul Colegiului de Coordonare al CSALB. Organizația a menționat că, în perioada 2015-2018, a cerut Ministerului Economiei deschiderea listei entităților SAL din România și înregistrarea CSALB pe această listă, pentru a putea soluționa și litigiile transfrontaliere.

În acest context, CSALB a indicat că ANPC ar fi refuzat să pună la dispoziție lista asociațiilor de consumatori care îndeplinesc condițiile legale de reprezentativitate, iar acest lucru ar fi împiedicat implicarea autorității în procesul de desemnare a reprezentantului asociațiilor de consumatori în cadrul CSALB.