Vasile Ștefănescu, președinte COTAR: ”Plătim prețul RCA în avans. Asiguratorii folosesc banii încasați de la noi în instrumente financiare care le aduc profit suplimentar”
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației operatorilor și transportatorilor din România, explică amănunțit cum fac firmele de asigurări profit suplimentar pe seama RCA.
Reporter: Firmele de asigurări susțin ca produsul RCA le generează pierderi în condițiile continuării plafonarii pretului RCA. Cum comentați?
Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR: Calculul e simplu, iar concluzia o vom trage împreună în baza acestor calcule simple. Daună medie pentru camioane cu capacitate > 16 tone este următoarea:
Camioanele deținute de persoane fizice au o frecvență a daunei de 14,3%, iar dauna medie este de 10.169 lei.
Camioanele cu aceeași capacitate cilindrică deținute de persoane juridice au frecvența daunei de 19,1%, iar dauna medie este de 13.864 lei.
Cea mai ieftină poliță RCA este în jur de 13.000 de lei.
La 100 de polițe RCA vândute , firmele de asigurări încasează 1.300.000 lei.
Presupunând ca toate autovehiculele sunt înmatriculate doar pe persoane juridice, unde daunalitatea este cea mai ridicată, daunele reprezintă 264.802 lei la 100 de camioane, pentru o frecventa de 19,1% și o dauna medie de 13.864 lei.
La 100 de polițe de camioane vândute, firmele de asigurări rămân după scăderea costului cu despăgubirile cu peste 1.000.000 de lei.
Informațiile despre frecvența și dauna medie au fost obținute din Raportul privind determinarea tarifului de referință publicat de ASF în decembrie 2023 (ultimul raport).
Iar la 1.000.000 de lei obținuți în plus la fiecare 100 de polițe vândute firmele de asigurări se declară pe pierdere și ca este imposibil de susținut acest produs care cauzează așa zise pierderi.
Când cine le va mai plânge de milă firmelor de asigurări, transmiteți-le acest material cu acest calcul simplu.
Mai mult, ceea ce majoritatea cetățenilor nu știu și în concluzie, nu iau în calcul, este ca plătim prețul RCA în avans, o parte din noi avem un posibil accident după câteva luni, plata asiguratorilor o fac după alte câteva luni de la accident în cel mai fericit caz , iar în tot acest timp, firmele de asigurări folosesc banii încasați de noi în diverse instrumente financiare și plasamente care le aduc profit suplimentar (randamente). Calculul profitului lor nu se realizează doar scăzând despagubirile și cheltuielile lor din sumele încasate.
Dar acestea sunt informații pe care puțini le cunosc.
Am transmis un comunicat de presă în care am atașat aleatoriu 5 polițe RCA. Am realizat după ce am transmis comunicatul de presă ca toți cei 5 transportatori care au cumpărat acele polițe se încadrează în mod artificial în categoria de client cu risc ridicat. Cum este posibil ca 80-90% dintre transportatori să fie în categoria de risc ridicat în condițiile în care niciunul nu avea malus (neavând daune). Ba, mai mult, unii dintre ei erau încadrați chiar în categoria de Bonus, iar în loc să fi obținut reducere de preț, au obținut o majorare de 40% – 50% a prețului RCA, dacă ne raportăm la cea mai ieftină variantă de poliță RCA.
Reporter: Am observat în cotatile de preț la RCA transmise de către dvs diferențe uriașe între oferte. Cum este posibil acest lucru? Nu există o ofertă de calcul transparentă în lege?
Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR: Da, ofertele începeau de la aproximativ 13.000 de lei și ajungeau până pe la 87.000 de lei. Adica, același risc, pentru același produs RCA, poate avea preț diferit chiar și de 7 ori. Asemenea disfuncționalități nu veți găsi decât în piața de asigurări din România. De ce? Păi, fără supărare toți oamenii nepregătiți au ajuns în conducerea ASF. Pe lângă asta nici nu își iau consilieri pregătiți capabili să înțeleagă fenomenul. Toată piața de asigurări face bancuri pe nivelul lor de pregătire. Cum poți să pretinzi ca supraveghezi o piață atât de sofisticată și tehnică, când experiența nu te califică să fi acolo, practic nu ai ce căuta acolo .
Va amintiți de interviurile pe care acești specialiști le-au dat în Parlament și în ciuda ridicolului acestor interviuri, partidele i-au validat să conducă o instituție atât de importantă?
Reporter: Este adevărat, salariile fiind deosebit de mari, e bătaie mare pe aceste funcții.
Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR: Gândiți vă ca actualul consiliul are și vreo 4 membri neexecutivi care vin o dată pe saptamana la câte o sedinta și primesc vreo 33.000 de lei net/luna, un Audi A4, decont avion clasa business, cazare plătită în București pentru cei care nu locuiesc aici, iar mai nou, mai primesc încă 17.000 lei/luna pentru că sunt membri în niște comisii tot din cadrul ASF (comisia pentru educație financiară, comisia de etică, etc). În ce țară din lume și instituție puteți întâlnii asa ceva, practic se lucrează doar 4-5 zile pe lună și merg acasă cu peste 10.000 de euro de la ASF. Sigur din banii noștri cei care plătim o poliță RCA mai scumpă ca în Germania.
Parcul auto din fața Autorității de Supraveghere Financiară
Reporter: Ce părere aveți de modificările propuse de ASF de modificare a legii RCA?
Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR: Înainte să vă răspund, as vrea să aduc înainte tema privind asiguratul cu risc ridicat. ASF și-a pus vreodată întrebarea care sunt criteriile tehnice prin care un asigurat RCA ajunge să fie considerat de firmele de asigurări ca fiind unul cu risc ridicat? Adică, un asigurat care are obligația să își cumpere o poliță RCA la prețul unui de produs de lux, preț care depășește semnificativ tariful de referință publicat de catre ASF?
Cum ajung firmele de asigurări să coteze tarife RCA exorbitante pentru șoferi care nu au avut accidente fiind chiar încadrați în categoria de bonus? Adică, acei șoferi ar fi trebuit să beneficieze de reducere de preț față de tariful de referință, iar aceștia primesc oferte de preț absolut nejustificat de mari?
O propunere transmisă de către ASF este interzicerea parcării autovehiculelor pe domeniul public pentru perioada în care valabilitatea poliței RCA este suspendată pe motiv ca acel autovehicul ar putea lua singur foc și focul să se extindă si la alte autovehicule.
Mi-aș fi dorit ca vicepreședintele ASF care a venit cu ideea asta bolnavă să facă public nr de autovehicule care au luat foc anul trecut pe domeniul public din cauza unui scurt circuit iar focul s-a extins la alte autovehicule.
Veți constata că pentru a le număra nu îți folosești toate degetele de la o mână și doar un singur deget.
Dar este un pretext susținut de către ASF în defavoarea șoferilor, pretext care face în multe situații imposibilă suspendarea RCA, spre bucuria firmelor de asigurări care vor încasa bani mai mulți pentru acea perioadă, pentru un risc aproape nul. Adică deși nu mă folosesc de bun trebuie să achit obligatoriu o poliță.
Noul vicepreședinte ASF este total depășit de situație și asta este vizibil pentru oricine.
Singura preocupare reală a dansului este protejarea firmelor de asigurări și creșterea veniturilor acestora.
Zero interes pentru consumator și același dezinteres pentru brokeri cărora le-a transmis public în urmă cu câteva saptamani ca “sunt prea mari”. Adică, în opinia celui care supraveghează piața de asigurări, ar trebui ca mulți dintre ei să o mierlească.
Niciodată în istoria asigurărilor private din România, balanța nu a fost atât de înclinată în favoarea firmelor de asigurări așa cum este în anul 2024.
Faptul ca Guvernul României a adoptat o nouă OUG de prelungire a plafonarii prețurilor la RCA denotă crasă incompetentă a ASF ului care de peste un an de zile nu are soluții și speră în mod naiv ca “timpul rezolvă problemele“. Domnule Ciolacu, dvs. știți ca de peste 1 an ați plafonat comisionul brokerilor la 7% ? Ați avut firma puteți supraviețui cu 7% să achitați de aici și sute de salarii , șefi, taxe, impozite la stat , credite, dobânzi și alte multe cheltuieli pe care orice firmă le are. Cineva în Guvern se apleacă la aceste lucruri?
Soluția nu este plafonarea prețului RCA, ci identificarea unor mecanisme transparente și fundamentate tehnic de construcție a prețului RCA. Cum să ai daune de 30% din prețul RCA și ca asigurator să ieși de zeci de ani de zile pe pierdere? În orice țară civilizată după 3 ani pe pierdere ești radiat de registrul comerțului .
Doar ca atât fosta conducere, cât și actuala denotă o crasă incompetentă și o cârdășie puternică cu piața de asigurări. Din păcate nici ANAF nu face nimic de ani de zile și atunci ne întrebăm de ce nu sunt bani la buget.
Dacă cineva a avut curiozitatea să citească propunerile ASF ului, i s-ar fi făcut părul măciucă.
Propunerile asumate ca fiind din partea ASF au existat și în urmă cu mai mulți ani de zile transmise Parlamentului României, dar acele propuneri erau la acea vreme asumate de către uniunea asiguratorilor care astăzi au fost preluate de ASF.
Creșterea amenzilor pentru șoferi, introducerea unor criterii aproape imposibil de îndeplinit în cazul suspendării poliței RCA, precum și oferirea de criterii suplimentare pentru care firmele de asigurări să poată majora după pofta inimii prețul RCA, fără ca același ASF să majoreze cuantumul amenzilor pentru firmele de asigurări care încalcă legea și vătămează drepturile păgubiților, arată ca lucrurile nu merg deloc bine în cadrul ASF și în cadrul pieței de asigurări, cu noua conducere numită acum câteva luni. Ați văzut vreun asigurator amendat în ultimii 5 ani?
Avem și firme de asigurări din România care raportează profituri excepționale, de sute de milioane , dar care primesc mii de reclamații la ASF care încă doarme , profitul lor este în dauna firmelor de brokeraj care având comisionul plafonat rând pe rând firme mari intra în faliment. În primele 3 luni ale acestui an două firme mari de brokeraj se închid (Fast Brokers și Exa Broker).
Pe fondul majorării tarifelor RCA cauzate de incompetenta ASF ului de a ține în frâu această piață veșnic indisciplinată și abuzivă, anul ăsta și în special în 2025 vom asista la minim 5 fenomene:
- Creșterea semnificativă a fraudelor în asigurări precum și vânzarea de polițe RCA false.
- Dispariția altor companii de brokeraj care au mulți clienți asigurați RCA, pentru ca este imposibil să supraviețuiesti ca firmă de brokeraj cu un portofoliu însemnat de RCA, având un comision plafonat care nu îți acoperă costurile de funcționare.
- Creșterea numărului de reclamații la adresa firmelor de asigurări.
- Creșterea prețului RCA cu 50% dacă propunerile ASF privind sancționarea șoferilor prin scăderea bonusului în caz ca primesc amenzi de circulație vor fi adoptate de Parlament.
- Creșterea numărului de firme de asigurări din interior și din afara României care vor vinde RCA și nu vor despăgubi daunele, sau o fac parțial situație pe care deja ASF o cunoaște și nu face nimic . Guvernul și Parlamentul vor fi răspunzători pentru ce va urma dacă nu se intervine rapid.