Circuitul banilor pe TikTok. Cum se strâng, cum sunt împărțiți, cine plătește și cum a terminat Călin Georgescu campania cu zero cheltuieli

Publicat: 29 nov. 2024, 16:46, de George Andrei, în POLITICĂ , ? cititori
Circuitul banilor pe TikTok. Cum se strâng, cum sunt împărțiți, cine plătește și cum a terminat Călin Georgescu campania cu zero cheltuieli

Europa Liberă România publică o anchetă amplă despre campania pe TikTok în sprijinul candidatului Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, în care dezvăluie circuitul banilor pentru susținerea acestui candidat, cum au fost strânși și ,,legăturile” din spatele scenei politice ale câștigătorului ,,surpriză”, de pe locul unu, în turul întâi al confruntării dintre cei 14 candidați înscriși pe listele electorale.

Pe 17 noiembrie, un utilizator TikTok a postat pe platformă o înregistare a unei transmisiuni live de pe rețeaua socială. Live-ul era lansat de utilizatorul „VotămCălinGeorgescu” și avea ca scop strângerea de donații, fără însă ca data la care a fost făcut să fie cunoscută, scrie Europa Liberă România.

Pagina mulțumea contului „BogPr” pentru că i-a dat bani lui Călin Georgescu: „@bogpr sa-ti dea Dumnezeu sanatate !!! SUSTINEM MASIV CALIN GEORGESCU🧡🧡🧡”.

Postarea are peste 650 de comentarii care sunt în aceeași notă.

Comentarii la live-ul de donații pentru campania lui Călin Georgescu.

Pentru cine nu e familiarizat cu TikTok, BogPr este una dintre vedetele platformei, pentru că donează sume importante de bani – de la dedicații pentru cântăreți de manele, la cauze umanitare. Un profil cu doar patru postări, dar care are peste 86.000 de urmăritori.

Numele BogPr a apărut în spațiul public după ce a plătit câteva zeci de mii de euro câtorva cântăreți de manele în schimbul unor dedicații, într-o transmisiune live în care s-au strâns peste 130.000 de euro.

Identitatea persoanei din spatele contului nu este cunoscută.

Sunt însă speculații: ar fi Victor Micula (fiul omului de afaceri Viorel Micula), sau unul din membrii clanului Pian (un clan de interlopi din București) ori un afacerist din Brașov, conform evz.ro.

Cum se fac donațiile pe TikTok?

„Oamenii își încarcă contul cu cardul de credit și primesc în schimb niște monede (coins). Intră pe live-ul unei persoane și donează. Donațiile sunt acele emoji-uri, tot felul de desene animate. Fiecare desen are o valoare. Practic, eu pot să donez un anumit cadou, iar acel cadou valorează o anumită sumă”, explică ,pentru Europa Liberă, Robert Tatoi, creator de conținut pe TikTok.

E imposibil de spus, din date deschise, câte astfel de donații live s-au făcut pe conturile asociate lui Călin Georgescu, deoarece platforma nu arhivează transmisiile live.

„Live-urile nu sunt publice, adică nici măcar dacă ești pe live-ul creatorului nu poți să vezi cât câștigă persoana respectivă. Nu ai cum să vezi”, adaugă Tatoi.

„Poți să numeri, să calculezi, dacă știi cât valorează fiecare cadou. Ție, ca utilizator care ești pe live-ul respectiv, nici măcar nu-ți apare cât înseamnă cadoul respectiv. Doar cel care face live-ul poate să vadă, după live, cât a câștigat”, mai spune el.

„Am luat parte la campania de promovare a domnului Călin Georgescu. Am fost un prost”

Alex Stremițeanu este influencer pe TikTok și are peste 50.000 de urmăritori. A ieșit din spațiul virtual și a participat la câteva emisiuni TV care i-au sporit popularitatea.

Pe 26 noiembrie, a postat un videoclip în care își pune cenușă în cap.

A participat, afirmă el în videoclip, la o campanie pe TikTok pentru care a fost plătit și despre care a crezut inițial că e inofensivă. A citit doar o scurtă descriere a campaniei și a considerat că nu e nicio problemă.

„Această campanie nu dădea de înțeles nici măcar o secundă că noi vom ține partea politică a vreunuia dintre candidați, nici măcar o secundă”, spune Alex Stremițeanu în postarea sa pe TikTok.

Campania la care a luat parte Alex Stremițeanu a fost sub hashtagul #echilibruisiverticalitate. În esență, a fost vorba de o serie lungă de postări ale unor influenceri mai mici sau mai mari de pe TikTok care spun lucruri aparent inofensive și generale despre alegeri.

Postarea lui sub hashtagul #echilbrusiverticalitate nu mai există pe platformă, dar au rămas multe altele, ale altor influenceri care au participat.

Abia după primul tur al alegerilor prezidențiale și toate acuzațiile care au urmat, de manipulare a algoritmului TikTok în favoarea lui Călin Georgescu, influencerul, spune el, a realizat la ce anume a luat parte.

„În momentul în care foloseai cele două hashtag-uri (#echilibrusiverticalitate și #prezidentiale2024, n. red.) , clipul tău urma să fie spamat cu mesaje precum votăm Călin Georgescu”, explică Alex Stremițeanu mecanismul din spatele campaniei, într-o altă postare a sa pe TikTok.

„Mie îmi pare rău că am fost folosit precum un câine în această campanie fără să-mi dau seama ce fac. În momentul în care am acceptat campania am văzut că trebuie folosite hashtag-urile respective. Vreau să vă zic că le-am căutat pe Tiktok, am vrut să văd dacă sunt asociate cu vreunul dintre participanți și nu apăreau nicăieri ca fiind asociate cu vreun participant.”

Alex Stremițeanu nu a fost singurul influencer care a luat parte la campanie. Ar fi, spune chiar el, zeci de influenceri care au preluat hastagurile și modelul de postare.

#echilibrusiverticalitate – Armata de influenceri care spune același lucru

Toate postările din campania #echilibrusiverticalitate încep cu data alegerilor și continuă cu o întrebare precum „ce calități trebuie să aibă viitorul președinte?” sau cu o listă de calități: onest, știe limbi străine, nu e parte din sistem, are experiență, a contribuit la progresul țării etc.

Andreea Vilcan este cântăreață și are peste 50.000 de urmăritori pe TikTok. Pe 4 noiembrie a postat un clip, cu hashtagul #echilibrusiverticalitate. Ce spune ea?

„Se apropie alegerile prezidențiale și avem 14 candidați, dar oare toți sunt pregătiți pentru funcția de președinte?
Sunt câteva criterii foarte importante pe care trebuie să le îndeplinească. Eu le numesc calități.
În primul rând, experiența profesională este foarte importantă. Avem nevoie de un lider care să înțeleagă instituțiile statului. Totodată, un președinte trebuie să fie echilibrat, capabil să asculte nevoile oamenilor din România, dar și să comunice eficient pe plan național și internațional.
Așa că e de dorit să cunoască și limbi străine, să fie corect, cinstit și să aibă curajul să ia decizii asumate.
Patriotismul și dorința de a face bine României sunt la fel de importante.
Haideți să ne gândim bine și să alegem pe cineva care poate să ne reprezinte și să ne inspire în mod autentic.
Și acum spuneți-mi voi ce calități considerați importante pentru viitorul președinte al României?”

Prima apariție a hashtagului respectiv pare a fi pe 3 noiembrie 2024, când 16 postări video purtau eticheta respectivă. În prima zi, videoclipurile au strâns 150.000 de vizualizări.

Vârful de audiență al hashtagului a fost pe 26 noiembrie – 42 de clipuri care au adunat 348.000 de vizualizări.

Până acum, campania are în total 3,5 milioane de vizualizări.

Primii care au atras atenția asupra acestei campanii au fost specialiștii de la ExpertForum.

Unul dintre influencerii care au participat la campania pentru Călin Georgescu e întrebat în comentarii câți bani a primit.

Multe dintre postările influencerilor care poartă hashtagul campaniei nu au însemnele de campanie plătită și în multe dintre comentarii li se reproșează acest lucru, arată Eurpa Liberă România.

Un utilizator TikTok atrage atenția că postarea ar fi trebuit marcată ca publicitate.

Unul dintre cei care au marcat postarea sa ca fiind platită, Marius Cătălin, un influencer cu aproape 820.000 de urmăritori, spune, pentru Europa Liberă, că nu a fost plătit de niciun partid politic sau candidat. Participarea lui la campanie a fost plătită direct de către platforma care gestionează campania.

„Nu am fost plătit de niciunul (politician sau partid politic -n.r.). Nu există vreun contract între mine și vreo persoană politică. Paginile de știri probabil au confundat persoanele și au preluat un video în care am spus oamenilor să meargă la vot și să voteze pe cine vor și ei au interpretat greșit”, declară el, pentru Europa Liberă.

Postare lui Marius Cătălin, cu hashtagul #echilibrusiverticalitate a avut însemnul de campanie plătită.

Cât au primit influencerii pentru postări? Suma vehiculată de unii dintre cei care nu au participat la campanie și le reproșează celor care au primit banii pentru implicare e de 500 de lei (100 de euro).

„Rușine colegilor influenceri pentru campania echilibru și verticalitate. Sper să nu aveți parte de aia 500 de lei”, a scris o creatoare de conținut pe pagina sa de Tik Tok.

Cum funcționează mecanismul campaniilor pe TikTok

Există mai multe platforme care gestionează campaniile care au ca țintă publicul TikTok, mai spune pentru Europa Liberă Robert Tatoi, creator de conținut pe patformă.

Campaniile sunt adresate influencerilor care sunt din sfera de adresabilitate a celui care vrea să-și facă reclamă.

„Se trimit în platformă un pop-up (notificare, n.red.) – persoanelor care pot fi fezabile pentru campania respectivă (incluenceri, n. red.) – și suma propusă pentru campanie, care de obicei e în bugetul pe care îl au ei prestabilit, și care e în funcție de engagement, de follow-uri ș.a.m.d.”, spune Robert Tatoi.

În videoclipul în care spune că regretă că s-a implicat în campania pentru candidatul Călin Georgescu, Alex Stremițeanu explică și cum funcționează racolarea influencerilor.

„Ca orice campanie, vine la pachet cu un brief. Pentru cine nu știe, un brief este un fel de manual de instrucțiuni al campaniei: ce trebuie să faci prin acea campanie. În acest brief era menționat faptul că nu se dorește să ținem partea politică a vreuneia dintre candidați și că nu se dorește să ținem partea politică a vreunuia dintre partide”, explică influencerul.

Una dintre platformele care gestionează campaniile propuse pentru TikTok este startupul din Iași numit FameUp.

Jurnaliștii de la Hotnews au găsit pe această platformă campaniile desfășurate sub hashtagul #echilibrusiverticalitate: Fundament Campaign și Progresia Campaign, conform anunțurilor făcute publice pe FameUp.

Jurnaliștii Hotnews.ro au găsit campania care promova #echilibrusiverticalitate.

„Nu a existat o tranzacție din între mine și domnul Călin Georgescu. Această campanie s-a desfășurat pe o aplicație unde asta se întâmplă. Sunt campanii pentru influenceri. În momentul în care tu accepți o campanie pe acea aplicație, banii pe care îi primești de pe campanie sunt livrați în contul din aplicație. (…) În momentul în care se face această tranzacție, în contul tău apare numele firmei care are aplicația asta, adică nu o să apară nicidecum numele domnului Călin Georgescu”, mai spune într-o postare, Alex Stremițeanu.

Călin Georgescu – zero lei cheltuieli în campania electorală

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a publicat, pe 24 noiembrie, costurile actualizate ale primelor patru săptămâni de campanie electorală pentru alegerile prezidențiale. Sunt doi candidați cu costuri zero: Călin Georgescu și Constantin Sebastian Popescu.

Competitorii electorali sunt obligați să declare toți banii din donații, sponsorizări, sume proprii sau împrumuturi. La fel și în cazul cheltuielilor.