Cluburile sportive riscă falimentul din cauza unei aberații legislative a parlamentarilor
Cele mai importante cluburi sportive din România, inclusiv SuperLiga României la fotbal, ar putea ajunge în stare de faliment în urma promovării a două inițiative ce vizează publicitatea în cazul jocurilor de noroc. În vizor intră și reclama stradală, puternic alimentată de industria cazinourulor sau a pariurilor sportive.
Pe 28 noiembrie 2022, un grup de peste 60 de parlamentari de la toate grupările politice depunea o inițiativă legislativă de completare a legilor audiovizualului și publicității.
Erau, de fapt, vizate doar două aspecte majore: „Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă” și „Se interzice orice formă de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri” în cazul publicității.
Încălcarea ar urma să se soldeze cu amenzi de la 10.000 lei la 50.000 lei.
„Propunem ca orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru jocurile de noroc sau pentru pariuri să fie interzisă în România. Facem precizarea că această propunere instituie interdicţie pentru promovarea comercială (spoturi publicitare) şi nu introduce o interdicţie pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor.
Este important de precizat faptul că promovarea comercială agresivă a jocurilor de noroc sau a pariurilor afectează negativ, în mod principal, copiii şi tinerii care, indiferent de intervalul orar de difuzare a spoturilor publicitare, sunt cei mai predispuşi la adoptarea unor comportamente dăunătoare sănătăţii şi vieţii lor sociale”, se arată în expunerea de motive a inițiativei legislative.
Mintea de pe urmă
La scurt timp după ce a fost lansată pe circuit, propunerea a fost reanalizată de o parte dintre inițiatori. Mai exact, 16 parlamentari social – democrați au înțeles pericolul pe care îl poate reprezenta o asemenea decizie pentru industriile implicate în fenomen și și-au retras semnăturile.
În condițiile în care industria jocurilor de noroc este cel mai important finanțator al grupărilor sportive din România și chiar al unor competiții, cum e cazul SuperLigii de Fotbal, restricționarea publicității ar fi lovit direct în posibilitatea promovării meciurilor la TV, punând în pericol desfășurarea campionatului național de fotbal.
Vorbim, apoi, de un volum imens de publicitate, implicit de găuri în bugetele televiziunilor.
Doar în primele zece luni ale acestui an au rulat 474.850 de spoturi TV la jocuri și pariuri, potrivit unei surse dintr-o agenție de publicitate, citate de Libertatea.
Cifra reprezintă 3,6% din totalul spoturilor difuzate pe televiziuni.
Atac USR la publicitatea stradală
La o săptămână după inițiativa de modificare a legii audio-vizualului, deja retrasă de parlamentarii PSD, 10 deputați USR au propus interzicerea publicității stradale în cazul jocurilor de noroc.
„Reclama și publicitatea stradală sau orice alte activități de marketing pentru jocurile de noroc în spații publice deschise, pe panouri publicitare, clădiri, copertine sau orice alte tipuri de afișaj sunt interzise. Este interzisă și publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conțin informații cu privire la un joc de noroc pentru un număr nelimitat de persoane”, se arată în propunerea USR înregistrată pe 5 decembrie 2022.
În plus, s-ar introduce o taxă de promovare, de 5% din valoarea contractelor de publicitate iar amenda pentru promovarea activității, fără autorizație, în spații publice ar fi cuprinsă între 50.000 și 100.000 de lei, la care se adaugă confiscarea sumelor provenite din activitatea contravențională și chiar retragerea licenței.
Deocamdată, inițiativa nu se bucură nici măcar de sprijinul tuturor parlamentarilor USR, neexistând nicio altă adeziune din partea altor grupări politice.