Expresia neputinței! Comunicat de presă al CNAIR despre Autostrada Unirii
Printr-un comunicat de presă miorlăit și lacrimogen, CNAIR ne anunță că de fapt nu poate să facă nimic pentru A8, Autostrada Unirii.
Chiar din primele fraze aflăm că acest proiect întârzie constant iar CNAIR poate doar să se uite cu neputință la ce se întâmpla.
Printr-un comunicat de presă miorlăit și lacrimogen, CNAIR ne anunță că de fapt nu poate să facă nimic pentru A8, Autostrada Unirii.
Chiar din primele fraze aflăm că acest proiect întârzie constant, iar CNAIR poate doar să se uite cu neputință la ce se întâmpla.
„În ceea ce privește proiectarea sectorului Târgu Mureș – Târgu Neamț, există o incapacitate constatată, de-a lungul timpului, la firma de proiectare. Din acest motiv am luat decizia să monitorizăm permanent acest prestator de servicii. Astfel, în fiecare zi de luni, la sediul ministerului analizăm stadiul evoluției serviciilor de proiectare pe acest proiect”, spune Directoarea Generală a CNAIR. Mariana Ioniță.
Îți și imaginezi cum în momentul în care spunea aceste lucruri, doamna Ioniță se abținea cu greu să nu izbucnească în plâns de nefericire și de supărare că nu are ce să facă.
Totuși, prin același comunicat de presă ne anunță că și-a luat inima în dinți și a trimis o epistolă tocmai hăt departe la Madrid, în Spania ca să ceară ajutor.
„…a fost atenționat proiectantul INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA, printr-o adresă transmisă la sediul central din Madrid, solicitându-i o alocare de forță de muncă suplimentară, necesară și corespunzătoare dezvoltării proiectului. Respectiv, am solicitat personal și utilaje pentru finalizarea studiilor geo în zona montană, astfel încât să se recupereze timpul pierdut și să se intre în grafic”.
Citind frazele astea, te-ai aștepta să vină și amănunte despre câți oameni și câte utilaje au trimis spaniolii. Dar din păcate narațiunea se oprește aici, ca și speranțele noastre.
În schimb comunicatul de presă trece la alt capitol din Autostrada Unirii și iar începem să întrezărim o rază de speranță.
“În ceea ce privește sectorul Tg Neamț – Iași – Ungheni, aceasta se află în procedură de achiziție publică, având trei ofertanți.”
După ce citești asta, te gândești că totuși ceva merge bine și îți mai vine inima la loc. Dar optimismul nu te ține mult, pentru că ajungi la ultimele fraze și orice urmă de speranță se năruiește.
„Astfel, în cazul în care nu vor exista contestații, la începutul lunii martie, se poate semna contractul. Evident, acest fapt este condiționat de corectitudinea ofertantului desemnat câștigător, care are obligația, conform legislației în vigoare, să aducă toate documentele solicitate”, a declarat Mariana Ioniță, director general CNAIR SA.
Din declarația doamnei Mariana Ioniță, consemnată în comunicatul de presă al CNAIR mai lipsește o singură frază, pentru ca tabloul neputinței să fie complet:
“Te rugăm Doamne să ai grijă de noi păcătoșii și să ne păzești de rele!”
Asta pentru că după ce citești un astfel de comunicat de presă, realizezi că numai intervenția divină ne mai poate ajuta să construim ceva prin România.
Mai ales că în comunicatul în cauză se face referire doar la Autostrada Unirii, în ciuda titlului care anunță pompos că „Anul 2021 este anul autostrăzilor din Moldova”.
Brusc realizezi că de la autostrăzile din Moldova s-a trecut la autostrada din Moldova. Una singura, A8, care nici ea nu se simte prea bine. Nici o vorbă despre A7, Autostrada Moldova, care ar trebui să pornească de la Ploiești și să ajungă până la Siret. Nici o vorbă despre A13, Autostrada Bacău – Brașov. Și ați ghicit…nici o vorbă în acest trist comunicat, despre Autostrada Nordului, care ar trebui să pornească de la Suceava și să ajungă la Satu Mare.
Practic în zona Moldovei, indicativul „A”, care apare pe hărțile de la CNAIR, nu vine de la „Autostradă” ci de la „ales bules”, expresie despre care DEX ne spune că înseamnă „s-a ales praful”.
Acum, lăsând gluma la o parte, sperăm că acest comunicat de presă, emis de CNAIR chiar înainte de Ziua Unirii, reprezintă doar o încercare nefericită a unui comunicator instituțional nepriceput și neinspirat, care încearcă astfel să contracareze acuzațiile Organizațiilor Neguvernamentale care acuză lipsa interesului autorităților pentru construcția infrastructurii de mare viteză în zona Moldovei.
Însă dacă acest comunicat reflectă de fapt atitudinea CNAIR și a Ministerului Transporturilor față de aceste proiecte, situația este cu adevărat gravă.
Pentru că arată că aceste instituții publice sunt neputincioase, sunt incapabile să ia măsuri reale pentru respectarea prevederilor contractuale și se lasă la mâna antreprenorilor, care pot face doar ce vor, fără să se teamă de consecințe.
Ca atare, dacă este vorba doar de lipsa unei comunicări profesioniste, situația se poate rezolva relativ simplu, prin aducerea unor oameni care se pricep la meseria asta. Dar dacă este vorba de incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, atunci situația se complică pentru că este nevoie de modificări mult mai profunde atât în ceea ce privește coordonarea cât și în ceea ce privește structura. Și la Ministerului Transporturilor și la CNAIR.