CNAIR recunoaște că sunt fisuri la autostrada turcilor de la Alsim Alarko
Turcii de la Alsim Alarko au avut termen luna mai 2023 pentru finalizarea celor două loturi de pe A0. Nu sunt gata nici azi.
CNAIR susține, într-o declarație acordată în exclusivitate pentru PUTEREA, că a observat nereguli pe șantierul turcilor de la Alsim Alarko de pe A0, Inelul de centură al Capitalei, mai exact pe loturile 1 și 2 din A0 Sud, care trebuiau să fie gata în luna mai. PUTEREA a întrebat CNAIR dacă sunt segmente de pe cele două loturi în care liantul stabilizator aplicat statului de balast e mai mic de 4% în anumite zone și peste 6% în alte zone, și dacă au apărut fisuri în straturile de asfalt pâna la stratul de balast din această cauză.
Compania de Autostrăzi ne-a răspuns că în Proiectul Tehnic de Executie, acest strat rutier de balast stabilizat a fost prevăzut a se realiza cu ciment cu un dozaj cuprins între 4% și 6%, după cum este prevăzut și-n STAS-urile și Normativele în vigoare. S-au efectuat lucrări de realizare a stratului de fundație superioară de balast stabilizat (agregate naturale) cu ciment, în procent de 4%, în două straturi conform rețetei aprobate, dozaj minim stabilit conform Caietului de Sarcini, parte a Proiectului Tehnic de execuție aprobat și avizat.
Și, atenție mare, ”la inspecția vizuală a acestor lucrări efectuate de către Inginer s-a constatat apariția unor eefisuri de suprafață în stratul superior de balast stabilizat cauzate în principal de utilizarea dozajului de 4% ciment din componența rețetei aprobate, dar și de variațiile de temperatură înregistrate în perioada imediat următoare punerii în operă a stratului de fundație superioară din balast stabilizat cu ciment”, a comunicat CNAIR,
Având în vedere comportamentul nesatisfăcător al acestui amestec, comportament determinat în principal de dozajul cimentului (proiectantul lucrării considerând că dozajul de 4% este o cantitate ce trebuie scăzută) care intră în componenta amestecului de balast – dozaj stabilit conform normelor în vigoare, antreprenorul, având și calitatea de proiectant, a analizat diferite soluții de stabilizare a acestui strat de fundație față de varianta aprobată și a propus realizarea acestuia cu lianți hidraulici rutieri alternativi de tip ROADMIX sau DOROPORT cu un dozaj de minim 4%, a adăugat CNAIR.
Astfel, antreprenorul a executat mai multe sectoare experimentale cu acești lianți alternativi cu diferite dozaje. În urma rezultatelor de laborator și în urma verificării sectoarelor experimentale executate s-a constatat că liantul și dozajul optim ce poate fi folosit este ROADMIX cu un dozaj de 4%, acesta conducând în mod semnificativ la reducerea procesului de fisurare și o comportare bună în exploatare.
Având în vedere comportarea liantului alternativ și a dozajului, antreprenorul a înaintat spre aprobare Inginerului un Ordin de modificare, prin care a propus înlocuirea liantului și executarea stratului de balast stabilizat cu liant ROADMIX în dozaj de 4%, Ordinul de Modificare fiind acceptat de Inginer si ulterior de Beneficiar.
CNAIR a mai spus că pentru continuarea lucrărilor pe straturile de balast stabilizat cu ciment pentru care au fost identificate fisurile de suprafață, au fost emise Expertize Tehnice, iar ca măsuri de remediere și continuare a lucrărilor a fost așternut un strat geocompozit antifisură în 2 straturi, soluțiile tehnice din expertiză fiind transpuse într-o „Dispoziție de Șantier” care a fost aprobată de către inginer.
Întrebată dacă a constat fisuri în straturile de asfalt aplicat celor două loturi de autostradă, CNAIR a răspuns: ”Până la data prezentei, Beneficiarul și Inginerul/Consultantul nu au constatat fisuri în straturile de asfalt aplicate”.
Fisurile apar pentru că portanța drumului ar fi insuficientă. Ce spune CNAIR
PUTEREA a chestionat CNAIR și în legătură cu portanța pe cele două loturi de autostradă pentru că au apărut informații că aceasta nu poate fi atinsă. Iată ce răspuns am primit:
”Au fost efectuate măsurători de capacitate portantă cu deflectometrul dinamic FWD Primax 2500, pentru determinarea deflexiunilor, care să substanțieze din punct de vedere tehnic calitatea stratului de BSC. Cu software „Alize” au fost determinate deflexiunile admisibile la nivelul superior al stratului de agregate naturale stabilizate cu ciment. În urma măsurătorilor menționate mai sus s-au constatat următoarele:
- Coeficientul de variație Cv este bun atestând o uniformitate bună a capacității portante (înregistrând la nivelul acestui strat o rezervă semnificativă de capacitate portantă);
- Deflexiunile sunt foarte bune, sub valoarea admisibilă (determinate cu ajutorul programului de lucru „Alize” la nivelul stratului de agregate naturale stabilizate cu ciment – în fapt tot liant hidraulic);
- Pentru stratul executat din agregate naturale stabilizate cu ciment, nu există probleme de capacitate portantă”.
În concluzie, susține CNAIR, se poate afirma că sectoarele, la care dumneavoastră faceti referire, sunt omogene neexistând diferențe majore între sectoarele executate și analizate până în prezent.
Întârzieri de 9-10 luni
Cele două loturi ale Alsim Alarko de pe A0, segmentul sud, arată astfel:
• Lotul 1, A2 – CF902 (Jilava), 16,9km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei, fără TVA. Contract semnat în august 2019.
• Lotul 2, CF902 (Jilava) – DN6, 16,3km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei, fără TVA. Contract semnat în 2019.
Acestea trebuiau să fie gata acum 9-10 luni, însă nici acum nu e clar când se va circula pe cele două loturi, având în vedere cele spuse mai sus.
Pro Infrastructură desființează munca turcilor de la Alsim Alarko
ONG-ul Pro Infrastructură a criticat în mai multe rânduri ritmul lent al construcției celor două loturi. Ultima oară a făcut-o acum câteva zile:
”A0 Sud, marea dezAmăgire din 2023. Joi, 21.12.2023, am filmat din dronă tot traseul A0 Sud între DN6 (Bragadiru) și DN4 (Popești Leordeni) și ne-am lămurit: între Crăciun și Revelion se vor inaugura doar cei 10 kilometri dintre DN6 și DN5.
Secțiunea până în DN4 nu are nicio șansă de a fi deschisă, în ciuda promisiunilor iresponsabile din ultimele luni ale ministrului Grindeanu și ale secretarului de stat Scrioșteanu.
Antreprenorul general, Alsim Alarko, a avut termen de finalizare mai 2023, extins până în iulie, pe lotul 2 (Bragadiru/DN6-Jilava) și septembrie 2023, extins până sfârșit de octombrie, pe lotul 1 (Jilava-Autostrada A2).
Deși trebuiau finalizați 33,23 kilometri între DN6 și A2 în 2023, ne alegem cu mai puțin de o treime pe care-i putem folosi, cei 10 km dintre DN6 și DN5, plus 6,3 km de muzeu, restul lotului 2. Mai mult, sectorul DN6-DN5 a tot fost promis a fi dat în trafic până în decembrie 2022, deci avem un an de întârziere din acest punct de vedere.
În previziunile noastre din ianuarie am dat un „pariu sigur” că ambele loturi din A0 Sud vor fi gata în 2023 dar se pare că am fost mult, mult prea optimiști. Turcii au demonstrat că nu au forță să pună în teren 33 de kilometri în termenele asumate, iar șefii din Transporturi n-au fost în stare să facă mai mult decât să vândă iluzii.
Prin vară, când era clar că nu mai au cum să se țină de contracte, am cerut ca turcii să se focalizeze până în DN4. Dar autoritățile s-au culcat pe o ureche și s-au trezit abia acum în decembrie că vor să deschidă până în DN4.
Imposibil, niciun constructor nu ar putea pune în teren, în câteva zile, ceea ce mai este de făcut între DN5 și DN4, cu atât mai puțin Alsim Alarko: pasajul peste A0 în apropiere de Berceni, asfalt pe anumite bucăți, parapete de protecție și marcaje pe zone întinse și conexiunea cu DN4, ca să amintim doar punctele critice.
Așa că doar prin primăvară vom putea merge pe profil complet, în deplină siguranță și fără restricții, pe A0 până în DN4 și cândva prin iunie, sperăm, până în Autostrada A2. ”