CNAS: PIAS funcționează la ”parametri optimi”. Medicii de familie: PIAS are o rată de erori de 25%-30%
Medicii de familie sesizează că platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS) are o rată de erori de 25%-30%, deși Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a transmis că ”funcționează în parametri optimi”.
UPDATE: Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate este indisponibilă joi, între orele 21,00 – 23,00, pentru lucrări de mentenanţă, a anunţat Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Acest anunț vine după ce CNAS a transmis marți că funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost stabilizată după o perioadă de ”fluctuații”.
Știrea inițială
După ce în luna iulie sistemul informatic a fost practic inoperabil, CNAS a anunțat, joi, printr-un comunicat, că ”platforma informatică funcționează în parametri optimi”.
”Începând de astăzi (n.r.: 25 iulie 2023) funcționarea Platformei informatice a Asigurărlor de Sănătate (PIAS) a fost stabilizată, după o perioadă de fluctuații”.
Realitatea din cabinete este diferită: medicii de familie au în continuare probleme în înregistrarea seviciilor medicale în platforma informatică, iar pacienții pierd timp valoros în speranța că sistemul nu va mai da erori.
„Se poate însă observa pe siteul de monitorizare al erorilor PIAS că rata de erori este la nivelul lunilor mai și iunie, adică 25%-30%. Asta înseamnă pentru CNAS parametri optimi? Erori de 25%-30%?”, a transmis Patronatul Medicilor de Familie din Cluj pe pagina oficială de Facebook.
Nu este pentru prima dată când CNAS anunță că PIAS este indisponibil. Și nu este pentru prima dată când Societatea Națională de Medicina Familiei cere CNAS să-și asume acest sistem informatic depășit în forma actuală.
”Solicităm de urgenţă asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de CNAS, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv toate tipurile de reţete, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete”.
Medicii de familie susțin că actualul sistem informatic este învechit, ”perimat” și, în loc să fie un instrument modern, folositor, el mai mult le blochează activitatea în detrimentrul pacienților.
Astfel, „este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional”, subliniază SNMF.
Medicii de familie cu bobârnacele!
Acum sistemul informatic merge ”așa și așa”, adică validez o dată, de două ori, de trei ori… de mai multe ori până reușesc să validez cardul de sănătate. Asta înseamnă timp irosit, prețios pentru pacient și pentru medic, spune dr. Rodica Tănăsescu, vicepreședintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.
Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate a fost deschisă în 2008 și de la început s-a considerat că este prost concepută. În plus, mentenanța nu s-a făcut cu anii, treptat a îmbătrânit, acum fiind total subdimensionată.
Când cade sistemul informatic toată atenția se îndreaptă spre medicii de familie. Dar în egală măsură sunt vizate spitalele, ambulatoriile, laboratoarele de analize… Atunci când sistemul ”cade”, medicii din spitale, din ambulatorii trimit pacienții la medicul de familie. Este motivul pentru care medicii de familie primesc toate ”bobârnacele”, subliniază dr. Rodica Tănăsescu.