Codîrlașu (CFA): E doar începutul. Vom mai vedea, în 2025, reduceri ale cheltuielilor publice. Vor mai crește taxele

Publicat: 30 dec. 2024, 10:54, de Rona David, în POLITICĂ , ? cititori
Codîrlașu (CFA): E doar începutul. Vom mai vedea, în 2025, reduceri ale cheltuielilor publice. Vor mai crește taxele

Adrian Codîrlașu, președinte al Asociației CFA România, explică, la TVR Info, necesitatea Ordonanței trenuleț și atrage atenția că vor mai urma alte măsuri de reducere a cheltuielilor publice. Analistul economic subliniază faptul că majoritatea măsurilor sunt necesare pentru a stabiliza economia românească, în acest moment.

„Ordonanța trenuleț este primul pas din a încerca reducerea deficitului bugetar

Sunt anumite măsuri care erau vizate de ceva timp prin PNRR, dar nu le-am respectat pentru că urma anul electoral, cum ar fi partea de facilități care e și echitabilă, astfel încât toți să plătim aceeași taxă la același venit obținut.

Sunt unele, mă refer de exemplu la partea de alocații pentru copii prin care noi încercăm să încurajăm la calitatea, însă prin măsuri arătăm că de fapt nu încurajăm. Sau partea de de sănătate. Dacă cineva a plătit contribuția pentru sănătate, nu venim și nu reducem beneficiile, deoarece ar trebui să reducem și banii luați care deja i-a dat din salariu.

Mediul de afaceri a plătit singur. Singura data când când a plătit și sectorul public a fost în criza din 2008-2009

De asemenea partea de a obliga oamenii să muncească fără a fi plătiți iarăși nu mi se pare în regulă. Sunt totuși unele măsuri care nu cred că sunt în regulă. Însă, cum spuneam, e prima măsură de a reduce deficitul bugetar.  Probabil vor mai fi și altele anul acesta.

La un deficit bugetar care a ajuns la peste 8% era clar că va veni și nota de plată. Iată că vine nota de plată, însă oamenii spun în felul următor bun, dar de ce trebuie să plătească, de exemplu, mediul de afaceri pentru ceea ce a făcut guvernul în ultimii 2 ani de zile? În general, mediul de afaceri a plătit singur. Singura data când când a plătit și sectorul public a fost în criza din 2008-2009, când știm că s-a redus salariul în sectorul public.

Sectorul public a atins un record în ultimii 10 ani ca număr de salariați

Sectorul public are un număr de 1,3 milioane, deci extrem de ridicat, mai ales pozițiile la informatizări. Cum e justificat un asemenea număr de personal?

Doi. Salariile în sectorul public au crescut în acest an cu aproape dublu decât în sectorul privat. Deci, cum am ajuns aici? Mă rog, din 2018 până acum suntem țara cu cel mai mare sector public și cumva ar trebui și aici statul să se gândească.

Sigur, a luat câteva măsuri, dar să se gândească cum reduce în continuare cheltuielile? Avem un trend la nivel global în sensul ăsta. Vedem în Argentina, ce se întâmplă, vedem în Statele Unite agenții, coordonate printre alții, domnul Elon Musk. Exact cu lucrul acesta se ocupă raportul Draghi, care de asemenea vorbește de eficiența sectorului public.

Guvernul a mers pe varianta edulcorat a măsurilor. Era clar că trebuia să taie de undeva

A mers pe această variantă, despre care unii dintre analiști spun că e varianta mai soft. Există și o variantă mai hard, însă aceste măsuri sunt suficiente?

Va reuși statul să economisească, să taie din acel deficit prin aceste măsuri?

Nu-l va reduce. Anul acesta, când au fost toate aceste majorări de cheltuieli, mulți mulți analiști au spus că sunt nesustenabile. Acum vedem că sunt nesustenabile. Nu vor fi suficiente. Probabil vom vedea anul acesta mai multe episoade de a încerca reducere a cheltuielilor publice și probabil vom ajunge și la creșterea nivelului general de taxare.

Mai înainte ar trebui să reducem facilitățile

Dar mai înainte ar trebui să reducem facilitățile, adică să plătim toți aceeași taxă la aceleași venituri și apoi să vedem dacă câta nevoie mai este, creșterea nivelului general de taxare în economie.

Se încearcă o stabilizare macroeconomică a României, în acest moment

Studii de impact s-au făcut pe diverse tipuri de măsuri și apoi s-au negociat acele măsuri. Așa au ajuns la forma actuală.

Forma actuală ar mai putea suferi anumite modificări până vedem forma finală, dar sunt niște măsuri negociate. Poate nu obțin veniturile la care s-ar fi așteptat la prima încercare, dar sunt totuși niște măsuri care vor stopa anumite creșteri de cheltuieli, dar nu sunt suficiente. E clar că se încearcă o stabilizare macroeconomică a României, a economiei românești în acest moment”, spune președintele Asociației CFA România.