Comisia Dunării intervine pentru creșterea exporturilor de cereale din Ucraina prin porturile de la Dunăre
Comisia Dunării susține programul „Danube Solidarity Lane for EU- Ukraine Lane”, un plan de acțiune al Comisiei Europene pentru a facilita exporturile de cereale din Ucraina pentru a se evita producerea unei crize alimentare, dar și schimbul de mărfuri între statele UE și Ucraina.
În condițiile în care transportul naval este singura cale de transferare a unor mari cantități de mărfuri, iar porturile ucrainiene la Marea Neagră, Mariupol și Odesa, sunt blocate, devine importantă asigurarea transportului de mărfuri prin porturile de la Dunărea Maritimă, respectiv prin porturile ucrainiene Reni și Ismail, prin portul Giugiulești din Republica Moldova, dar și prin porturile „Docuri” și „Bazinul Nou” din Galați.
În acest context, Comisia Dunării a înființat „Danube Cargo Information”, prin care coordonează înființarea de noi lanțuri logistice prin porturile dunărene și, în același timp, caută modalități de creștere a eficienței lanțurilor logistice existente.
Comisia Dunării își propune un plan de acțiune pentru îmbunătățirea transportului de mărfuri pe Dunăre
Manfred Saintz, directorul general al Secretariatului Comisiei Dunării a vizitat Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, compania care asigură condițiile de navigație pe Dunăre, pentru a discuta despre măsurile necesare pentru îmbunătățirea exploatării portuare și a transportului de mărfuri pe Dunăre, care a devenit principala cale de exportare a cerealelor din Ucraina.
„Comisia Dunării susține Comisia Europeană în implementarea liniei de solidaritate a Uniunii Europene cu Ucraina, <<Danube Solidarity Lane for EU- Ukraine Lane>>, care constituie un plan de acțiune a Uniunii Europene pentru a facilita exporturile de produse agricole din Ucraina și pentru a facilita schimburile de mărfuri dintre Ucraina și Uniunea Europeană. Partea noastră, a Comisiei Dunării, este de a identifica potențialul porturilor în Ucraina, România și Moldova și să identificăm ce contribuții pot fi aduse pentru a asigura și a îmbunătăți transferul de mărfuri și în special transportul de mărfuri agricole din Ucraina și de a compensa capacitatea redusă a porturilor din Ucraina din cauza războiului. Este clar că nu se poate suplimenta la maximum lipsa de capacitate a porturilor ucrainiene, dar porturile din regiune pot prelua cantități semnificative. Pentru a asigura potențialul tuturor încercăm să identificăm cea mai bună cooperare a tuturor părților implicate”, ne-a declarat Manfred Saintz, directorul Comisiei Dunării.
România trebuie să asigure un număr mai mare de piloți maritimi pentru navigația pe Canalul Sulina și pe Dunăre
Au fost identificate deja cele mai importante măsuri care ar trebui luate, în primul rând o îmbunătățire a pilotajului asigurat de către AFDJ Galați, care presupune asigurarea unui număr suficient de piloți maritimi care să coordoneze navigația fiecărei nave pe Canalul Sulina și pe Dunărea Maritimă, dar și la manevrele portuare. Potrivit directorului Comisiei Dunării, măsurile discutate acum și implementate în următoarea perioadă vor fi evaluate pe data de 13 iulie, pentru a se adopta eventuale îmbunătățiri:
„Am fost primul organism care a discutat despre aceste probleme. Am venit aici, la Galați, pentru a avea o discuție mai amplă, pentru a evalua măsurile necesare pentru a crește traficul. Printre acestea ar fi creșterea numărului de piloți maritimi, ar putea fi modificate unele proceduri care țin de pilotaj pentru a fi îmbunătățită această activitate. Mai sunt necesare unele optimizări din punct de vedere logistic. Avem o imagine destul de bună și o agendă de lucru și pe data de 13 iulie vom analiza detaliile primelor realizări în urma discuțiilor de astăzi”, a mai precizat directorul Comisiei Dunării.
Altă instituție implicată în creșterea potențialului operării portuare și a transportului de mărfuri pe Dunăre este Autoritatea Navală Română (ANR).
„S-a încercat identificarea de soluții. Într-adevăr, partea română va trebui să se ocupe de problemele pilotajului și să încercăm să găsim personal suplimentar pentru a putea asigura navelor un acces mai mare. Totodată s-a discutat cu partea ucraineană în legătură cu limitările porturilor în momentul de față, pentru că ei solicită un număr de nave, dar capacitățile de operare nu sunt întocmai așa cum și-ar dori. În acest condiții, partea română ar trebui să își îmbunătățească partea de pilotaj, iar partea ucraineană ar trebui să își îmbunătățească partea de operare, de încărcare – descărcare a mărfurilor, pentru a putea ajunge la un număr dorit de nave și a putea exporta o cantitate cât mai mare de cereale din Ucraina către porturile europene sau către porturile lumii. Fiecare stat va trebui să aducă îmbunătățiri, Ucraina la infrastructură, noi la partea de pilotaj. Suntem în permanență în contact cu partea ucraineană și cu partea moldoveană pentru a putea asigura un flux constant”, a declarat Cosmin Dumitrache, directorul general al ANR.
AFDJ va dubla numărul piloților maritimi care vor asigura navigația pe Canalul Sulina și Dunărea Maritimă
Dacă în 2019 numărul navelor care navigau într-o perioadă de o lună de zile pe Canalul Sulina și pe Dunărea Maritimă era în medie de 130 de nave, după începerea războiului din Ucraina și blocarea porturilor ucrainiene de la Marea Neagră s-a ajuns ca 400 de nave să ajungă lunar în porturile de la Dunărea Maritimă. În aceste condiții, conducerea AFDJ Galați va dubla numărul piloților maritimi.
„În prezent, la AFDJ activează 36 de piloți maritimi, care lucrează în ture de 18 cu 18. În conformitate cu normativele noastre putem ajunge la 44 de piloți, dar noi dorim ca într-un viitor foarte scurt să ajungem la un număr de 60 de piloți ca să putem asigura în termen de o lună de zile dublarea capacității de acum a navelor”, ne-a declarat Angela Ivan, directorul general al AFDJ.
„Danube Cargo Information”, organismul prin care Comisia Dunării coordonează optimizarea transportului de mărfuri
Secretariatul Comisiei Dunării contribuie activ la inițiativa Uniunii Europene de înființare a „Căilor Solidarității” prin programul „Danube Solidarity Lane for EU- Ukraine Lane”, pentru a asigura continuitatea exportului de produse agricole din Ucraina și a comerțului între Ucraina și statele UE.
În acest scop, Secretariatul Comisiei Dunării a înființat biroul de informare și coordonare „Danube Cargo Information”, prin care sprijină înființarea de noi lanțuri logistice prin porturile dunărene din regiune și, în același timp, caută modalități de creștere a eficienței lanțurilor logistice existente și noi, prin intermediul unei comunicări și cooperări îmbunătățite între autorități, administrațiile publice și companiile de pe piață.