Comisia Europeană a aprobat finanțarea de 195 milioane euro pentru „Fast Danube 2”, optimizarea navigației pe Dunăre
România a primit finanţări pentru trei proiecte de infrastructură, în valoare totală de 260 de milioane de euro, unul dintre aceste proiecte „Fast Danube 2” având ca finalitate îmbunătăţirea condiţiilor de navigație pe sectorul româno-bulgar al Dunării.
Miercuri, Comisia Europeană a comunicat proiectele câştigătoare la ultimul apel de proiecte din „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, în cadrul acestui apel de proiecte fiind selectate 134 de proiecte de transport din 408 aplicaţii, majoritatea fiind proiecte de cale ferată şi cursuri de apă navigabile.
În cadrul acestei ultime selecții prin „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, România a primit finanţări pentru trei proiecte, în valoare totală de aproape 260 de milioane de euro.
Două dintre aceste proiecte au ca obiective optimizarea navigației pe Dunăre. Primul dintre acestea este proiectul „Fast Danube 2”, cu un buget total de 230 milioane euro, depus la Comisia Europeană de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați și care are ca finalitate îmbunătaţirea condiţiilor de navigație pe sectorul româno – bulgar al Dunării.
Finanțarea asigurată pentru „Fast Danube 2” prin „Mecanismul pentru Interconectarea Europei” este de 195.499.818 euro, cofinanțarea fiind asigurată de la bugetele companiilor care dezvoltă proiectul.
În cadrul celui de al doilea proiect referitor la îmbunătățirea navigației pe Dunăre, România, Republica Moldova şi Ucraina, primesc aproape 14 milioane de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii portuare în cele trei porturi maritime de la Dunăre, Galaţi, Giurgiuleşti (Republica Moldova) și Reni (Ucraina).
„Dunărea a fost o prioritate în mandatul meu de comisar pentru transporturi şi mă bucur că un proiect care trenează de mulţi ani, Fast Danube 2, a fost în sfârşit depus cu succes şi finanţat de Comisia Europeană cu aproape 200 de milioane de euro.
Ducerea la bun sfârşit al acestui proiect ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 de zile pe an de navigabilitate. Îmbunătăţirea navigabilităţii pe Dunăre e mai necesară ca oricând, luând în calcul noile realităţi geopolitice din estul Europei”, a declarat fostul comisar pentru transporturi, Adina Vălean.
Un alt proiect finanţat la acest ultim apel de proiecte din fondurile „Mecanismului pentru Interconectarea Europei” este reabilitarea căii ferate Valea Călugărească – Buzău. Suma acordată este de 45 de milioane de euro.
Prin realizarea Proiectului „Fast Danube 2”, perioada de asigurare a condițiilor de navigație pe Dunăre va fi extinsă la 340 de zile
La începutul anului, Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a depus la Comisia Europeană o cerere de finanțare de 230 de milioane de euro pentru Proiectul „Fast Danube 2”.
Prin acest proiect, perioada de asigurare a condițiilor de navigație pe Dunăre va fi extinsă la 340 de zile.
Liderul Proiectului „Fast Danube 2” va fi AFDJ Galați, companie națională din subordinea Ministerului Transporturilor, iar parteneri vor fi Agenția Executivă pentru Exploatarea și Întreținerea Fluviului Dunărea (IAPPD) din Ruse (Bulgaria) și Ministerul Transporturilor și Tehnologiei Informației din Bulgaria.
În cadrul acestui proiect vor fi realizate lucrările de îmbunătățire a condițiilor de navigație și va fi monitorizată evoluția factorilor de mediu. Vor fi încheiate trei contracte, respectiv contractul principal de proiectare și execuție a lucrărilor, un contract de supervizare a lucrărilor și un contract pentru monitorizarea factorilor de mediu.
Potrivit analizei realizate în cadrul Proiectului „Fast Danube 1”, lansat în 2014, în nouă puncte critice de pe sectorul româno – bulgar vor fi executate doar lucrări de dragaj (eliminarea aluviunilor – n red), iar în alte trei puncte critice, respectiv Bechet, Belene și Popina, vor fi construite, în albia fluviului, lucrări hidrotehnice de dirijare a curentului apei.
Aceste lucrări de dirijare a curenților, de tip „epiu”, „chevron” sau „insulă artificială”, dar și lucrările de apărări de maluri, au rolul de a reduce procesele de acumulare a aluviunilor în zonele punctelor critice și de a reduce efectele negative asupra navigației.
Se estimează că lucrările în cadrul „Fast Danube 2” vor fi finalizate în anul 2028.