Comisia Europeana investighează subvențiile auto neloiale din China, care aduc prejudicii producătorilor din UE

Publicat: 18 iun. 2024, 14:52, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Comisia Europeana investighează subvențiile auto neloiale din China, care aduc prejudicii producătorilor din UE

În urma unor investigații, Comisia Europeana a depistat existența unor subvenții ,,neloiale”, pentru vehiculele din China, intrate pe piața auto a Uniunii Europene, care pot prejudicia economic producătorii europeni de autovehicule cu baterii electrice (BEV).

Investigațiile, care sunt încă în curs, au relevat, cu titlu provizoriu, ,,că lanțul valoric al vehiculelor electrice cu baterie (BEV) din China beneficiază de subvenții neloiale, ceea ce cauzează un risc de producere a unui prejudiciu economic pentru producătorii de BEV din UE”.

Investigația a examinat, de asemenea, consecințele și impactul probabil al măsurilor asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de BEV (vehicule electrice cu baterie) din UE.

Comisia a contactat autoritățile chineze, pentru a discuta aceste constatări și pentru a explora posibile modalități de soluționare a problemelor identificate într-un mod compatibil cu normele Organizației Mondiale a Comerțului.

În acest context, Comisia a comunicat în prealabil nivelul taxelor compensatorii provizorii pe care intenționează să le instituie asupra importurilor de vehicule electrice cu baterie („BEV”) din China.

În cazul în care discuțiile cu autoritățile chineze nu conduc la o soluție eficace, aceste taxe compensatorii provizorii ar urma să fie introduse începând cu 4 iulie, printr-o garanție (în forma care urmează să fie stabilită de autoritățile vamale din fiecare stat membru).

Acestea ar urma să fie percepute numai dacă și atunci când se impun taxe definitive.

Taxele individuale pe care Comisia intenționează să le aplice celor trei producători chinezi incluși în eșantion vor fi:

  • BYD: 17,4 la sută, Geely 20 la sută și SAIC 38,1 la sută.

Alți producători de BEV din China, care au cooperat în cadrul investigației, dar nu au fost incluși în eșantion, vor face obiectul următoarei taxe medii ponderate de 21 la sută.

Toți ceilalți producători de BEV din China care nu au cooperat în cadrul investigației vor face obiectul următoarei taxe reziduale de 38,1 la sută.

La 4 octombrie 2023, Comisia a deschis, în mod oficial, o investigație antisubvenție din oficiu privind importurile de vehicule electrice cu baterie pentru pasageri originare din China.

Orice investigație se finalizează în termen de maximum 13 luni de la deschiderea acesteia.

Taxele compensatorii provizorii pot fi publicate de Comisie în termen de 9 luni de la deschiderea investigației (adică până la 4 iulie cel târziu).

Măsurile definitive urmează să fie impuse în termen de 4 luni de la impunerea taxelor provizorii.

În urma unei cereri justificate, un producător de BEV din China – Tesla – poate primi un nivel al taxei calculat individual în etapa definitivă.

Orice altă societate producătoare din China care nu a fost selectată în eșantionul final și care dorește investigarea situației sale speciale poate solicita o reexaminare accelerată, în conformitate cu regulamentul antisubvenție de bază, imediat după instituirea măsurilor definitive (și anume, 13 luni după deschiderea procedurii).

Termenul pentru încheierea unei astfel de reexaminări este de 9 luni.

Informațiile cu privire la nivelurile preconizate ale taxelor provizorii sunt furnizate tuturor părților interesate (inclusiv producătorilor, importatorilor și exportatorilor din Uniune și asociațiilor lor reprezentative, producătorilor-exportatori chinezi și asociațiilor lor reprezentative, precum și țării de origine și/sau de export, și anume China) și statelor membre ale UE înainte de instituirea unor astfel de măsuri, în conformitate cu procedurile stabilite în regulamentul antisubvenție de bază al UE.

Societățile incluse în eșantion au primit în mod individual informații cu privire la propriile calcule și au posibilitatea de a formula observații cu privire la exactitatea acestora. În cazul în care aceste eventuale observații oferă suficiente elemente de probă contrabalansate, Comisia își poate revizui calculele în conformitate cu dreptul Uniunii.

Asociaţia chineză pentru autoturisme a părut mai puţin preocupată.

„Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în limitele aşteptărilor noastre, cu o medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorităţii firmelor chineze”, a spus secretarul general al CPCA, Cui Dongshu.

„Cei care exportă vehicule electrice fabricate în China, între care includ Tesla, Geely şi BYD, au încă un potenţial uriaş de dezvoltare în Europa în viitor”, subliniază oficialii chinezi.