Companiile de stat: coloșii falimentari pe care îi cărăm în spate
În peisajul economic românesc, companiile de stat au fost multă vreme pilonii industriei naționale. Însă, în ultimii ani, multe dintre acestea au devenit adevărate pietre de moară pentru bugetul țării, acumulând datorii uriașe și supraviețuind doar datorită infuziilor constante de capital public. În 2024, situația a atins un punct critic, evidențiind necesitatea unei reevaluări profunde a modului în care sunt gestionate aceste entități.
TAROM: zborul în derivă al transportatorului național
TAROM, compania aeriană națională, a fost mult timp un simbol al aviației românești. Cu toate acestea, în ultimele două decenii, a înregistrat pierderi constante, ajungând în 2023 la aproape 100 de milioane de lei. În 2024, guvernul a intervenit din nou, alocând un ajutor de stat de 260 de milioane de lei pentru restructurare și înnoirea flotei. Deși aceste măsuri sunt menite să readucă compania pe profit, rămâne de văzut dacă vor fi suficiente pentru a redresa o entitate care pare să se confrunte cu probleme structurale profunde.
CFR Marfă: trenul pierdut al transportului feroviar
CFR Marfă, odinioară coloana vertebrală a transportului feroviar de mărfuri din România, se află acum într-o situație precară. Datoriile acumulate și pierderile anuale au transformat-o într-o povară pentru bugetul de stat. În 2024, guvernul a încercat să implementeze măsuri de restructurare, inclusiv disponibilizări și vânzarea unor active, însă eficiența acestor acțiuni este încă incertă.
Complexul Energetic Oltenia: cărbunele care arde bugetul
Complexul Energetic Oltenia, unul dintre cei mai mari producători de energie pe bază de cărbune din țară, a beneficiat în ultimii doi ani de ajutoare de stat de peste 800 de milioane de lei. Deși aceste fonduri au fost destinate modernizării și reducerii emisiilor, compania continuă să se confrunte cu dificultăți financiare majore, punând sub semnul întrebării sustenabilitatea pe termen lung a investițiilor.
Siderurgia: oțelul ruginit al economiei românești
Marile combinate siderurgice ale statului, odinioară mândria industriei românești, au capitulat sub greutatea insolvențelor și a managementului defectuos. Multe dintre acestea au intrat în faliment sau au fost privatizate în condiții controversate, lăsând în urmă datorii uriașe și mii de angajați disponibilizați. În 2024, guvernul a alocat fonduri suplimentare pentru a acoperi datoriile istorice, însă fără o strategie clară de revitalizare a sectorului.
Povara pe umerii contribuabililor
La finele primului semestru din 2024, companiile de stat și cele din subordinea autorităților publice locale aveau plăți restante către bugetul de stat de aproape 4 miliarde de lei. Această sumă reprezintă doar o parte din datoriile totale, care se ridică la aproximativ 11 miliarde de lei. În același timp, profiturile generate de aceste entități sunt insuficiente pentru a acoperi pierderile, ceea ce înseamnă că diferența este suportată de contribuabili.
Necesitatea unei reforme profunde
Situația actuală a companiilor de stat din România evidențiază necesitatea unei reforme profunde. Managementul ineficient, corupția și lipsa unei viziuni pe termen lung au transformat aceste entități în gropi fără fund pentru resursele publice. Fără o schimbare radicală în modul de operare și administrare, companiile de stat vor continua să fie o povară pentru economia națională și pentru cetățeni.
Marile reforme sunt prezente doar în discursurile electorale
Companiile de stat din România, odinioară motoare ale economiei, au devenit în 2024 simboluri ale ineficienței și risipirii resurselor publice. Fără intervenții decisive și reforme structurale, acestea riscă să tragă în jos întreaga economie, punând în pericol stabilitatea financiară a țării și bunăstarea cetățenilor. Este imperativ ca autoritățile să abordeze cu seriozitate și responsabilitate această problemă, pentru a asigura un viitor sustenabil pentru economia românească.
Și alții, și altele…
Pentru o imagine completă, este important să evidențiem și alte companii de stat care au primit sprijin financiar în 2024:
1. Compania Națională a Uraniului (CNU): CNU, responsabilă cu producția de uraniu necesar centralelor nucleare, a întâmpinat dificultăți financiare majore în ultimii ani. În 2024, guvernul a alocat fonduri suplimentare pentru a susține activitatea companiei și a asigura continuitatea aprovizionării cu combustibil nuclear.
2. Oltchim: Deși privatizată parțial, Oltchim a continuat să se confrunte cu probleme financiare. În 2024, statul a intervenit cu ajutoare financiare pentru a sprijini restructurarea și a preveni pierderea locurilor de muncă.
3. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR): Responsabilă de întreținerea și dezvoltarea infrastructurii rutiere, CNAIR a primit fonduri suplimentare în 2024 pentru a acoperi costurile proiectelor întârziate și pentru a îmbunătăți rețeaua de drumuri naționale.
Aceste exemple subliniază marasmul continuu al companiilor de stat din România și necesitatea unor reforme structurale pentru a asigura sustenabilitatea financiară și eficiența operațională.