Companiile din China vor fi excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate: Guvernul Cîțu a adoptat un memorandum propus de Cătălin Drulă
În ședința de Guvern care a avut loc pe 27 ianuarie a fost adoptat un memorandum care prevede excluderea companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură.
Conform unor surse guvernamentale citate de G4media.ro, memorandumul a fost propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, și va fi urmat de o ordonanță de guvern care va modifica legea achizițiilor publice, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene. Motivul deciziei ar fi concurența neloială a companiilor susținute de statul chinez, dar și calitatea proastă a lucrărilor.
Potrivit memorandumului adoptat de guvern, pot fi excluse de la licitațiile pentru infrastructură companiile care provin din țări din afara Uniunii Europene, fără un acord cu UE care să le permită accesul pe piața europeană a achizițiilor publice de lucrări.
Excluderea se va aplica atât licitațiilor viitoare, cât și celor în curs
Trebuie precizat faptul că acest memorandum adoptat de oficiali prevede faptul că excluderea se va aplica atât licitațiilor viitoare, cât și celor în curs. Astfel, ar putea fi afectate companiile chineze controlate de stat care participă la licitații majore, cum ar fi Autostrada Sibiu – Pitești, drumul expres Pitești – Craiova și achiziția de trenuri electrice lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Totuși, memorandumul nu prevede foarte clar eliminare de la licitații a companiilor din China, ci a companiilor din state terțe care nu au acorduri pentru intrarea pe piața europeană a licitațiilor publice, dar China este una dintre aceste țări.
Proiectul de OUG ce va pune în aplicare memorandumul adoptat de guvern va fi elaborat de Secratariatul general al guvernului și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
Companiile chineze ar putea fi excluse de la licitațiile din România din cauza concurenței neloiale provocată de susținerea acestora de către statul chinez, lipsa omologării produselor lor în UE, dar și antecedentele de lucrări ratate sau prost executate în alte state europene.
Pe ce se bazează Ministerul Transporturilor
Conform prevederilor legale ale Uniunii Europene, ”operatorii economici din țări terțe, care nu au un acord care să prevadă deschiderea pieței de achiziții publice a UE sau ale căror produse, servicii și lucrări nu intră sub incidența unui astfel de acord, nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși”. Astfel, Ministerul Transporturilor se bazează pe aceste prevederi în tentativa de a exclude companiile din China de la licitațiile publice.
UE a încheiat un Acord privind achizițiile publice (AAP) cu 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova, dar China nu este parte semnatară. Ca atare, companiile din China pot fi excluse de la licitațiile publice din UE.