Competitivitatea fermierului român și tranzitul de cereale din Ucraina. De ce se plâng agricultorii
Dacă în ultimii ani, organizațiile din agribusiness-ul românesc acționau pe cont propriu, fiecare având agenda ei, de data aceasta se pare că și-au unit forțele și fac front comun în contextul tranzitului de cereale din Ucraina.
Concret, fermierii români atrag atenția că aglomerația din porturi, creșterea prețului la transport și soluțiile reduse de depozitare determină erodarea prețurilor de producție internă ale produselor agricole și un regres de competitivitate în raport cu alte state membre ale Uniunii Europene.
În acest context, agricultorii solicită măsuri compensatorii la nivel european care să țină cont de specificul agriculturii românești și de proximitatea față de conflictul ruso-ucrainean, după cum se arată într-un comunicat al Asociației Grânarii.
O delegație formată din eurodeputați ai Comisiei pentru Agricultură din Parlamentul Europeane a efectuat o vizită de lucru în România pentru a analiza situația din Porturile Constanța și Galați, grav afectate de blocajele cauzate de transporturile de cereale ucrainene. Misiunea i-a inclus pe europarlamentarii Norbert Lins, președintele Comisiei pentru Agricultură a forului legislativ european, Daniel Buda, vicepreședinte, Herbert Dorfmanm și Martin Hlaváček.
Poziția APPR
Peste contrângerile logistice fizice care blochează transportul recoltei către punctele de consum și stocare, se suprapune valul de perturbări ale pieței combustibililor și mărirea necontrolată a tarifelor de transport și operațiuni portuare, triplarea prețului la multe dintre inputuri, precum și seceta prelungită care a diminuat drastic recolta, arată și Asociația Producătorilor de Poumb din România (APPR).
Membrii asociației susțin că din cauza proximității față de zona de conflict, țara noastră este grav afectată de tranzitul suplimentar de cereale și seminte oleaginoase ucrainene, care a dus la blocarea logisticii interne în Romania în vârful sezonului de valorificare si export a producției.
Această „presiune a recoltei” duce la scăderea prețurilor interne la producător, la întârzieri care depreciază calitatea producției, perturbă calendarul de export și, în final, erodează competitivitatea fermierului român.
Soluții urgente
Reprezentanții Alianței pentru Agricultură și Cooperare (din care fac parte cele două asociații menționate mai sus) susțin că sunt necesare soluții urgente și un plan pe termen scurt, mediu și lung care să elimine distorsiunile din piață.
Pe termen scurt, este nevoie de resurse care compenseze pierderile înregistrate de producătorii autohtoni, au concluzionat cei prezenți la întâlnirea cu oficialii de la Comagri, cărora le-au cerut să identifice resurse pentru ca UE să nu își penalizeze fermierii proprii și să găsească un mecanism de a distribui în mod echitabil povara efectelor războiului între statele membre.
La întâlnirea cu reprezentanții de la Bruxelles au fost prezenți și reprezentanții asociației europene a comercianților de cereale, Coceral, care au vorbit despre necesitatea implementării unor soluții pentru îmbunatățirea fluxurilor de marfă pe axa Ucraina-Romania, se arată în comunicatul APPR. De asemenea, din partea MADR a fost prezent secretarul de stat Costin Telehuz, care a atătat eforturile făcute de autoritățile române de a fluidiza situația, arătând că este nevoie de asistență suplimentară consistentă din partea Bruxelles-ului.
„Nu vrem să fim sacrificați”
Situația din portul Constanța produce îngrijorare mare în rândul fermierilor care se tem că acesta se va bloca cât de curând.
Florentin Bercu, director executiv Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV), spune că autoritățile din România, începând cu președintele și premierul, trebuie să înțeleagă că nu trebuie să îi sacrifice pe producătorii români, chiar dacă vrem să îi ajutăm pe ucraineni. Trebuie să găsim o formulă de așa natură încât producătorii din România să fie cel puțin pe picior de egalitate cu cei din Ucraina, afirmă Bercu.
“Principala noastră deficiență este lipsa infrastructurii logistice și portuare de a tranzita asemenea capacități și ne apropiem de vârful perioadei de recoltat și sunt foarte multe blocaje. (…) Noi am solicitat sprijin logistic, am zis că avem nevoie de sprijin din partea autorităților europene sau din partea statelor membre să împrumute barje Românei ca să poată să evacuze mai repede portul, locomotive cu vagoane pentru cereale sau mijloace de transport și să lărgească aria de infrastructură logitică portuară, inclusiv prin construirea unor mijloace de depozitare rapidă la nivelul portului sau cât mai aprope de port pentru a debloca situația”, a declarat pentru Puterea Florentin Bercu.
Președintele Volodimir Zelenski a avertizat recent că 75 de milioane de tone de cereale ar putea să fie blocate în Ucraina până în această toamnă. O cantitate de 20 de milioane de tone de cereale ar trebui să părăsească Ucraina în mai puțin de trei luni folosind infrastructura UE. De altfel, Comisia Europeană a luat o serie de măsuri în ultima vreme pentru a impulsiona aceste livrări, cum ar fi liberalizarea transportului rutier în UE pentru mărfurile din Ucraina, dar rezultatele sunt departe de cele scontate.