Concedieri colective în fabricile de încălţăminte din Bihor. Firmele găsesc muncitori mai ieftini în Maroc
Fabricile de încălţăminte din Bihor fac concedieri colective, pentru că găsesc muncitori mai ieftini în Maroc, chiar dacă produsele fabricate acolo, spun specialiştii în domeniu, au o calitate mai slabă comparativ cu cele realizate în România. Mai mult, concedierile colective sunt anunţate pentru perioada iulie – august, când angajaţii ar merita un concediu liniştit, nu pierderea locului de muncă.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bihor a primit în luna iunie cinci notificări de concedieri colective din partea unor firme, fiind vizaţi 185 de salariaţi, majoritatea din fabrici de încălţăminte, scrie presa locală.
„Notificarea se referă la intenţia de concediere colectivă în perioada iulie-august 2024 a unui număr estimativ de 185 de salariaţi din domeniile de activitate fabricare încălţăminte, mobilier, fabricare carton”, a transmis ITM Bihor.
Majoritatea muncitorilor concediaţi în această vară lucrează la fabrici de încălţăminte din Bihor, care se închid pe rând, din cauza numărului scăzut de comenzi, pe fondul concurenţei cu forţa de muncă din Maroc, mai ieftină şi astfel foarte atractivă pentru companiile producătoare.
Cu vechi tradiţii în regiune, industria producătoare de încălţăminte a fost reprezentativă pentru industria uşoară din Bihor prin produsele realizate la vechile întreprinderi „Solidaritatea”, „Crişul” sau „Arta” din Oradea ori Întreprinderea de încălţăminte „Bihoreana” din Marghita.
Încet, încet, se pare că fabricile de încălţăminte în sistem lohn vor dispărea din Bihor. O asemenea fabrică din Marghita s-a închis deja şi urmează alte două, din Beiuş şi Oradea.
Pe de altă parte, rata şomajului este redusă în Bihor, în jur de 2%, iar oferta locurilor de muncă este constantă, ceea ce înseamnă că persoanele concediate au mari şanse să îşi găsească de lucru. În judeţ fac angajări inclusiv nume mari precum Nokian Tyres şi Stihl.
În era globalizării, marocanii îi concurează acerb pe români şi la automobile
În era globalizării, muncitorii marocani îi concurează acerb pe români şi la automobile. În ultimii ani, uzinele auto din Tanger şi Casablanca au produs mai multe automobile Dacia decât uzina de la Mioveni.