Ford Motor Company a anunțat miercuri o decizie drastică: reducerea cu aproximativ 14% a forței de muncă din Europa, ceea ce echivalează cu 4.000 de concedieri. Măsura reflectă dificultățile semnificative cu care se confruntă industria auto, inclusiv pierderi financiare majore, cererea scăzută pentru vehiculele electrice și concurența acerbă din partea producătorilor chinezi.
Contextul restructurării: provocări multiple pentru Ford și industria auto
Ford devine astfel unul dintre numeroșii producători auto, alături de Nissan, Stellantis și General Motors, care încearcă să reducă costurile într-o perioadă dificilă pentru sector. Problemele întâmpinate de companie sunt multiple:
- Cererea slabă pentru vehicule electrice. Acestea rămân inaccesibile pentru mulți consumatori, iar infrastructura de încărcare este insuficient dezvoltată.
- Reglementările stricte privind emisiile de CO2. Ford atrage atenția asupra unei nepotriviri între cerințele de reducere a emisiilor și ritmul lent al adoptării mașinilor electrice de către consumatori.
- Concurența din partea Chinei. Vehiculele electrice produse în China, adesea susținute de subvenții guvernamentale masive, pun presiune pe piața europeană.
Impactul în Europa: Germania, cea mai afectată
Decizia Ford de a concedia 4.000 de angajați va afecta în special uzinele din Germania și Marea Britanie, piețe-cheie pentru companie. În Germania, țară cu o economie dependentă de industria auto, această decizie reprezintă o lovitură serioasă. Alți producători, precum Volkswagen, iau măsuri similare, planificând închideri de fabrici, reduceri de salarii și eliminări de locuri de muncă pentru a-și spori competitivitatea.
Problemele din Germania sunt amplificate de o criză politică internă și tensiuni comerciale în creștere cu China, iar Ford subliniază lipsa unei agende politice clare care să susțină tranziția către e-mobilitate.
„După o analiză atentă, am decis să evaluăm opțiunea de a închide operațiunile AGI Data Services din România. Am notificat deja angajații ale căror funcții ar putea fi afectate și ne angajăm să îi sprijinim pe parcursul procesului de tranziție.
Acest departament, cunoscut în cadrul companiei sub numele de AGI Data Services, se ocupa cu gestionarea și validarea datelor pentru alimentarea modelelor și aplicațiilor AI”, se arată în comunicatul citat de Doru Șupeală.
Cauze și soluții: Ce cere Ford autorităților
Vânzările Ford în Europa au scăzut cu aproape 18% până în septembrie 2024, mult peste media industriei, care a înregistrat o scădere de doar 6%. Situația este agravată de decizia Berlinului de a reduce subvențiile pentru mașinile electrice la sfârșitul anului 2023, ceea ce a dus la o scădere de 28,6% a vânzărilor acestor vehicule în Germania în primele nouă luni ale acestui an.
John Lawler, directorul financiar al Ford, a cerut guvernului german să adopte măsuri urgente pentru a sprijini tranziția către vehicule electrice. Printre soluțiile propuse se numără:
- Investiții publice masive în infrastructura de încărcare. O rețea de stații de încărcare bine dezvoltată este esențială pentru creșterea încrederii consumatorilor.
- Stimulente financiare clare și consistente. Acestea ar face vehiculele electrice mai accesibile pentru cumpărători.
- Flexibilitate în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2. Ford consideră că normele actuale sunt greu de respectat fără sprijin guvernamental adecvat.
Acesta nu este primul val de concedieri anunțat de Ford în Europa. În februarie 2023, compania a informat că va elimina 3.800 de locuri de muncă. În plus, uzina din Saarlouis, Germania, urmează să fie închisă în 2025, ducând la alte disponibilizări.
La nivel global, reducerea anunțată reprezintă aproximativ 2,3% din forța de muncă totală a Ford, care numără 174.000 de angajați. Compania speră ca aceste măsuri să o ajute să rămână competitivă într-un peisaj auto extrem de dinamic și provocator.